Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad har hänt med chilin?, Den blir beige och skrumpnar/ruttnar?
          astrantia
          Inlägg 10-09-2013, 11:40
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem sedan:
          22-03-2008
          Medlem nr: 14 773



          Så här blir i princip alla våra chilisar. Det blir en liten ljusbeige fläck som sedan blir större tills hela chilin skrumpnar ihop. Eller om den kanske ruttnar.

          Vad händer?
          Vad gör vi för fel?

          Bifogad fil  image.jpg ( 468.72k ) Antal nedladdningar: 90


          --------------------
          Radhustäppa i zon 4 där jag försöker klämma in så mycket som möjligt - blommor, grönsaker, kryddor och bär.
           
          Citera
          Piccante
          Inlägg 10-09-2013, 12:06
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 891



          Har aldrig haft något liknande på mina chili. tomater får lätt pistillröta som börjar vid blomfästet på tomaten och går in i frukten. Det beror på ojämn vattning vilket gör att plantorna inte kan ta upp tillräckligt med näringsämnen och cellerna blir försvagade. Antingen är det något liknande bristsymptom eller så är det någon annan form av röta.


          --------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 10-09-2013, 19:47
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Det är svamp sjukdom som hete gråmögel gråmögel Disease. det sjukdom kommer från svamp som heter ( Botrytis Cinerea ),

          1Det kommer när:
          1 med hög fukt.
          2 med grader +20- +25
          på den här attackera svampen växter celler och ger gråmögel på frukt.
          2 hur de sprider sig med:
          - hög fukt
          - skugga .
          - dålig luft , den kommer från tätt plantering, eller meraq vattning.

          bekämpa:
          Skydda växter från hög luftfuktighet.
          Växthus måste ha bra välventilerad och att avståndet mellan plantorna.
          Bevattning med måtta.
          Inte gödsla med mycket kväve
          bekämpa insekter som attackerar växter för att de gör hål på växter som tilllåta svampen går i växter.
          H.Bassam
           
          Citera
          astrantia
          Inlägg 10-09-2013, 20:26
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem sedan:
          22-03-2008
          Medlem nr: 14 773



          Bassam, du har säkert rätt. De har stått ute i ett miniväxthus så jag gissar att det blivit både för fuktigt och trångt.
          Jag funderar på om man ska ta in dem inomhus istället så de får stå friare - kan det fungera?


          --------------------
          Radhustäppa i zon 4 där jag försöker klämma in så mycket som möjligt - blommor, grönsaker, kryddor och bär.
           
          Citera
          masa
          Inlägg 11-09-2013, 12:42
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 556
          Medlem sedan:
          05-09-2011
          Medlem nr: 74 366



          Jag tror inte det är Gråmögel, Botrytis. Det finns inte någon grå ludd på skadan och Botrytis brukar oftast angripa bladfästen och stam på paprika och chili. Vid för mycket kvävegödsling kan man få skador som liknar den på bilden, fast då brukar det skadade området vara lite insjunket. Även vid för mycket solljus blir det liknande skador, men alla frukterna på plantan borde inte vara utsatta för för mycket ljus. Pistillrötan blir mörkare i färgen och börjar längst ut i spetsen.

          Jag ser några mörka prickar på den angripna ytan, kan det ha varit några sugande insekter. Har du skurit upp en skadad frukt och inspekterat den från insidan?

           
          Citera
          astrantia
          Inlägg 12-09-2013, 16:35
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem sedan:
          22-03-2008
          Medlem nr: 14 773



          CITAT (masa @ 11-09-2013, 13:42) *
          Jag tror inte det är Gråmögel, Botrytis. Det finns inte någon grå ludd på skadan och Botrytis brukar oftast angripa bladfästen och stam på paprika och chili. Vid för mycket kvävegödsling kan man få skador som liknar den på bilden, fast då brukar det skadade området vara lite insjunket. Även vid för mycket solljus blir det liknande skador, men alla frukterna på plantan borde inte vara utsatta för för mycket ljus. Pistillrötan blir mörkare i färgen och börjar längst ut i spetsen.

          Jag ser några mörka prickar på den angripna ytan, kan det ha varit några sugande insekter. Har du skurit upp en skadad frukt och inspekterat den från insidan?


          Nej, något ludd finns inte.

          Så här ser den ut i genomskärning:
          Bifogad fil  image.jpg ( 645.4k ) Antal nedladdningar: 77


          Och här är en bild på ytterligare en drabbad frukt, om det kan ge fler ledtrådar:
          Bifogad fil  image.jpg ( 407.77k ) Antal nedladdningar: 73


          --------------------
          Radhustäppa i zon 4 där jag försöker klämma in så mycket som möjligt - blommor, grönsaker, kryddor och bär.
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 12-09-2013, 18:47
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Jag är säker på detta, om du tar dem inne med lite duscha då till då, det blir bättre. men före du ska borta skadad delar och försöka att luften går genom hela planta, för att svampen tycker inte luft området. vak kan man göra minska blad och ger de inte vatten före att du känna jord torka.

          Obs.

          Den kan skada frukte på chili som den växter ser ut. men hur ser ut svampen beror på hur mycket fukt du har plus grader , Svampen ger sina Microspora och mycelium , när de känna sig bra, men någon prata om insekter, insekter ungar måste ser på sjuka delar, och andra prata om sol, vi har inte mycket sol i Sverige, plus chili älska sol, i allafall kan du googla på namn ( Botrytis Cinerea ), och bestämma du med oss.


          H.Bassam
           
          Citera
          masa
          Inlägg 13-09-2013, 12:43
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 556
          Medlem sedan:
          05-09-2011
          Medlem nr: 74 366



          Jag har odlat paprika och chili i mer än 30 år, men inte sett skador som på bilderna ovan. Gråmögel har jag haft årligen, men nästan enbart på själva plantan, på skadade delar av blad och stam. Någon sällsynt gång har frukter angripits, men bara enstaka, och nästan alltid sent på säsongen när plantorna i växthuset befinner sig i förfall. Då bildas en grå "päls" av svampens konidier, och frukten blir blöt och sladdrig.

          Jag googlade på en finsk chili-sida, där hittade jag bilder som visade likadana skador som astrantias. Personen påstod att skadorna hade initierats av kvalster som sugit på frukten. Några ytterligare bevis visades inte, men det finns en del insekter, såsom skinnbaggar och trips, samt kvalster som kan orsaka sugskador på många olika plantor, och samtidigt sprida sjukdomar.

          Men om det är frågan om Botrytis cinerea utan gråa konidier, då har jag lärt mig något nytt.
           
          Citera
          Robbanp
          Inlägg 13-09-2013, 13:25
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 141
          Medlem sedan:
          14-08-2011
          Medlem nr: 71 235



          Jag har inget svar men kan kanske fylla på med lite info från fjolåret. Jag hade nämligen samma skador på ett antal paprikor då. Två plantor stod i soligt söderfönster i mitt badrum. Soligt, varmt och tidvis väldigt hög luftfuktighet med begränsad luftcirkulation. Båda plantorna kämpade konstant mot bladlöss, den vanliga gröna varianten. Jag sprejade dagligen med såpvatten med lite T-sprit i utan att se någon som helst effekt. Efter ett tag gick jag över till att spola av plantorna var gång jag duschade. Då lyckades jag åtminstone hålla nere antalet bladlöss. Det blev bara ett fåtal små frukter på varje planta och så vitt jag kan minnas var det bara på den ena plantan som frukterna skrumpnade. Knappast någon gödning tillfördes.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 18-04-2024, 05:31
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon