Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Välkomna till en ny, viktig kategori!
          Katarina Odla.nu
          Inlägg 15-10-2012, 09:45
          Länk hit: #1


          Gäster






          Hej allihop!

          Vi har fått önskemål om en kategori för koloniträdgården, vilket vi självklart ska ha. Det vore roligt om denna kategori kan innehålla diskussioner, tankar, idéer och inspiration om koloniträdgården men också om odling i våra städer, något som är både spännande och viktigt!

          I våras skrev jag ett par artiklar om koloni och stadsodling med god hjälp från Ulrika Flodin Furås som är chefredaktör för tidskriften Koloniträdgården. Läs gärna dem om ni inte redan har gjort det, länkar finns nedan.

          Har vi många koloniträdgårdsägare i forumet? Berätta gärna här.

          Väl mött i forumet på Odla.nu!
          /Katarina

          Läs på sajten:
          Tio tips för nyblivna koloniägare
          Odla i staden
           
          Citera
          EKLO
          Inlägg 15-10-2012, 09:56
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem sedan:
          10-08-2007
          Medlem nr: 11 952



          Roligt!
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 15-10-2012, 10:16
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          Ja det ska bli kul,, och en bra ämnen kategori som skiljer sig mot resten.
           
          Citera
          fvd
          Inlägg 15-10-2012, 21:39
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem sedan:
          21-08-2009
          Medlem nr: 25 623



          Jättebra hoppas att ni som har koloniträdgårdar ser det här nu. Jag känner mig lite otillräcklig när det kommer frågor om kolonilotter Dessutom är jag nyfiken jag tror ni har mycket att lära oss, de är ju en större utmaning med en mindre yta.


          --------------------
          Zon 1
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 16-10-2012, 15:12
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Det finns ju en hel del i de andra trådarna just om kolonierna. Kanske de skulle kunna flyttas över?


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          Plater
          Inlägg 21-10-2012, 05:10
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 148
          Medlem sedan:
          30-06-2010
          Medlem nr: 31 636



          Kul med denna kategori! Vi har, tillsammans med svärmor, två kolonier i Lund, och att skaffa dem var nog det bästa vi gjort (förutom barnen tongue.gif ). Man märker helt klart att det är många yngre familjer som tar över när de gamla försvinner, och det är ju positivt. Det är många experter och "original" på områdena, och i din trädgård där hemma får du aldrig träffa en lika varierad skara människor.
           
          Citera
          Krolliljan
          Inlägg 21-10-2012, 05:23
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 10 191
          Medlem sedan:
          20-05-2007
          Medlem nr: 10 539



          Jag ser fram emot detta. När jag var tre år köpte mina föräldrar kolonistuga så jag är uppväxt med det( även om området så småningom utvecklades till ett fritidsområde.) Den såldes 2007 och jag saknar den så.
          Jag vill gärna läsa om koloniodling och kanske kan bidra med.


          --------------------





           
          Citera
          Iren
          Inlägg 29-10-2012, 17:53
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 981
          Medlem sedan:
          08-11-2010
          Medlem nr: 35 230



          Ja vi är också på väg mot en koloni i Varberg, det ska bli en utmaning att odla på liten yta men ett trevligt + att få zon 1 :-). Någon annan i Varberg då?


          --------------------
          Irene zon 3 :-)
           
          Citera
          annasvea
          Inlägg 08-05-2013, 22:28
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          08-05-2013
          Medlem nr: 78 082



          Jag blev ny koloniodlare förra sommaren (2012) när jag tog över en misskött lott. Misskött så tillvida att ogräs hade tagit över både på odlingslotten och i trädgårdsdelen där det nu mest växer kers. På odlingslotten är det blandat ogräs som är rätt så lätt att få bort, vilket jag har sysslat med de två senaste veckorna. Lite ogräs är kvar men snart så är det dags för frösådd! biggrin.gif
           
          Citera
          LilyOfTheValley
          Inlägg 12-07-2013, 06:44
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          19-06-2013
          Medlem nr: 78 434



          Hej allihop, kul att ha hittat hit! smile.gif

          Jag och min sambo köpte en kolonilott med stuga så sent som i förrgår och igår var första dagen då vi var där och grejade. Mycket spännande och roligt! Och samtidigt väldigt nervöst, är ju något av en nybörjare på det här med koloniodling.
          Min mormor och morfar hade en kolonilott under hela min uppväxt och där spenderade hela familjen väldigt mycket tid. Ett jättefint minne att bära med sig, och nu har jag alltså skaffat min första egna lott smile.gif

          Kvinnan vi köpte kolonin av har lagt ner väldigt mycket jobb på den då mer eller mindre hela trädgården (återkommer med storlek!) var ett enda stort potatisland när hon köpte den.
          Hon har lagt jord och gjort gräsmatta på stora ytor och behållit odlingsytor på en liten del, en alldeles lagom stor del om jag får säga det själv wink.gif

          På tomten finns ett körsbärsträd som är fullt med bär nu. Jättekul! smile.gif
          Finns två vinbärsbuskar också varav den ena bara består av en enda gren som är fullproppad med bär! Ser väldigt väldigt märkligt ut, ska försöka ordna en bild. Någon som vet varför den bara har en gren?
          Den andra busken är större och lummigare/grönare men har bara några få klasar med bär. Såg igår att den behöver rensas ur riktigt ordentligt på gräs och annat också, då kanske det kommer fler bär?

          Har hittat ett, vad jag antar är, nyplanterat träd som också bara består av en liten stam/gren än så länge med små blommor på. Dock är jag inte alls säker på att jag vill ha trädet just där, eller ha kvar det över huvud taget. Det känns som att de båda träden står alldeles för tätt och att de kommer ge skugga åt landet där vi odlar.
          Om jag vill gräva upp trädet och eventuellt sätta det någon annanstans, är det då något speciellt jag bör tänka på? g.gif

          Ni ser, jag är nybörjare och behöver er experthjälp! wink.gif

          Kolonin finns i Alingsås, ca 5 mil norr om Göteborg på västkusten.

          Må så gott i sommarvärmen! smile.gif
           
          Citera
          EKLO
          Inlägg 12-07-2013, 08:09
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem sedan:
          10-08-2007
          Medlem nr: 11 952



          Välkommen hit och kul med din kolonilott!

          Trädflyttningar vet jag dessvärre ingenting om, hoppas nån annan kan svara.

          Men grönsaker har jag odlat mycket och länge, och skulle bara påminna om att det finns flera sorter som man kan så så här sent - t ex asiatiska bladgrönsaker, sallat och spenat. Det är ju roligt att komma igång och få en första egen skörd innan frosten kommer. Förmodligen skulle du kunna få lite sockerärter och annat också, om inte höstkylan kommer för tidigt.

          Sallat och ruccola mår eg. bäst av att sås när det är under 18 grader i jorden, annars kan de ha svårt att gro.

          En finfin bok om grönsaksodling är Lena Israelssons Köksträdgården, den tar upp nästan alla aspekter av odling och är bra att ha som lustläsning, lusläsning och lexikon tycker jag.

          Lycka till!
           
          Citera
          LilyOfTheValley
          Inlägg 12-07-2013, 13:31
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          19-06-2013
          Medlem nr: 78 434



          Tack för dina svar EKLO smile.gif

          Det finns en hel del planterat på lotten redan (sallad, potatis, bondbönor och lök bland annat) och mycket av det ska skördas ganska snart. Det ser vi fram emot! smile.gif
          Det största jobbet den här säsongen blir att rensa ogräs, för oj vad mycket det är som måste bort! Och den allra största utmaningen blir att måla om stugan och byta lite brädor här och var. Mycket jobb, men väldigt skoj smile.gif

          Hur vet man förresten när det är dags att skörda löken? Det är både röd- och gul lök och jag vet ju inte när förra ägaren satte löken. Samma sak med potatisen, morötterna och det andra som finns, jag vet inte när det är satt och därmed är det ju ganska svårt att veta när det är dags att skörda.
          Är det bara att gräva runt lite försiktigt i jorden för att se hur långt grönsakerna kommit?

          Redigerat av LilyOfTheValley: 12-07-2013, 13:33
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):


           

          Enkel version Datum och tid: 19-03-2024, 04:45
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon