Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Stadsodling på bostadsgårdar i Sundbyberg, Söker odlare och andra med erfarenhet!
          Ninix
          Inlägg 25-11-2012, 21:44
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem sedan:
          29-02-2004
          Medlem nr: 2 908



          Hej,

          Jag tänkte försöka dra igång en slags odling/kolonilotter i mitt bostadsområde i Hallonbergen, Sundbyberg. Hyresvärden i området ser mycket positivt på detta och det verkar kunna gå att dra igång tills våren om jag hittar tillräckligt med intresserade.

          Så jag undrar om det finns fler här inne med erfarenhet av att odla på bostadsgårdar? Hur har ni organiserat det?

          Eller finns det några på forumet som bor i Hallonbergen och skulle vara intresserade av att odla på en lott?

           
          Citera
          EKLO
          Inlägg 25-11-2012, 22:31
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem sedan:
          10-08-2007
          Medlem nr: 11 952



          Heja och Bra! vill jag först säga - samt Grattis!

          Själv bor jag i Gbg och har bara ytterst lite erfarenhet av ngt liknande: Jag bodde för femton år sedan på en landshövdingegård där familjebostäder gjorde iordning 15 minilotter för odling. Ngn hyresgäst tog hand om att skapa en lista, där fick man sätta upp sig enligt devisen "först till kvarn".
          Efter något/några år var det ganska klart vilka som eg. inte var särskilt intresserade, så efter ett tag var det flera personer/hushåll som hade både två och tre lotter.

          Mest odlades sommarblommor - men jag odlade förstås lite grönsaker oxå. Det hela var väldigt trevligt och blev frodigt och vackert, och GP gjorde därför reportage, vilket gjorde oss omåttligt stolta. Men landen var verkligen jättesmå...

          I bl a stadsdelen Högsbo i Gbg har man stadsodling i lite större skala, kolla upp det på nätet!

          (Numera odlar jag mycket grönsaker, på mitt lantställe - de där lotterna på gården var innan mitt odlingsintresse startade på riktigt)

          Redigerat av EKLO: 25-11-2012, 22:32
           
          Citera
          IvarForss
          Inlägg 09-04-2013, 11:07
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 34
          Medlem sedan:
          28-12-2009
          Medlem nr: 27 180



          Nu kanske det inte är till jättemycket hjälp men i området jag bor finns det en bostadsrätts förening som odlar på sin gård och tom har höns.

          Om du vill kan du åka dit och titta hur de har gjort, Gården är öppen så det är bara att gå in och titta. ev. hittar du någon att intervjuva också =)

          Ligger precis vid ropstens tunnelbana, uppgång hjorthagen. Skogsvaktargatan/Jägmästargatan.
           
          Citera
          LOLoye7
          Inlägg 24-01-2015, 13:44
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          24-01-2015
          Medlem nr: 81 164



          Ursäkta att jag inte svarat och tackat
          för tipset tidigare. Kom mycket väl till pass.

          Är just nu i en ngt mildare odlingszon;
          Malaga. Apelsinerna och blodgrape som vi plockar direkt
          från träden i trädgården är söta och saftiga.
          MVH
          Imre R
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):


           

          Enkel version Datum och tid: 19-03-2024, 08:54
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon