Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

           
          Skriv svarNytt inlägg
          > HUR VAD och NÄR? (blivit med lott!)
          rymden
          Inlägg 03-07-2013, 06:37
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          03-07-2013
          Medlem nr: 78 530



          Hej!

          Jag har just blivit med kolonilott och står lite handfallen då jag egentligen inte vet ett dugg om trädgård och odling. Lotten är 150km och just nu helt täckt av högt gräs. Timman är ju rätt sen så det blir väl till att börja odla på riktigt till nästa vår. Men jag undrar:

          Vad ska/kan jag göra med lotten redan nu, för att förbereda?
          Hur gör jag tex ett grönsaksland? Ska jag gräva direkt i jorden, eller använda odlingslådor?
          Vad kan jag plantera redan nu? (Vill odla blandat, både grönsaker blommor och träd!)

          Vill gärna ha alla tips ni har! Hur hade DU gjort, vad hade du gjort, steg för steg? Gärna på bra literatur för nybörjaren också!

          tack på förhand!
           
          Citera
          Piccante
          Inlägg 03-07-2013, 09:21
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 891



          Vad har du för jord på lotten? Odlingslådor/ pallkragar är praktiskt för rotgrönsaker om du inte har så djupt matjordslager i marken men är dyrt att köpa och kräver underhåll. börja med att kolla vilken jord du har, hur djupt du kan gräva (om det är sten i marken), vilka ogräs har du? och vad vill du odla nästa säsong?


          --------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!
           
          Citera
          buffy
          Inlägg 04-07-2013, 07:33
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 380
          Medlem sedan:
          04-08-2006
          Medlem nr: 8 323



          Det Piccante skriver är bra.

          Försök låna en grästrimmer så du kan slå gräset om det är för högt att klippa.

          Jag odlar i pallkragar på min lott, det blir bättre än att odla direkt i jorden som är väldigt kompakt hos mig. Jag har problem med mördarsniglar och kaniner och pallkragarna hindrar dem lite i af, så att de blir hanterbara. Man kan ha fiberduk över, jag sätter fast runt om kragarna med spännband, så kommer inte ohyra åt så lätt. Jag köper jord från soptippen, det blir billigare och bättre än säckjord men man behöver en släp för att hämta, ibland kör de dock ut i storsäck.

          Vill du odla något nu direkt så kan du så t ex spenat, mangold m fl köksväxter. Tänk sex veckor till skörd, det beror alltså på var i landet du bor.

          Växter du inte vet vad de är kan du fota och lägga ut bilder på här för identifiering. Ibland ser nåt ut som ogräs men är egentligen en misskött prydnadsväxt.

          Krukodlade växter kan du plantera när som helst, bara du ser till att vattna riktligt om det blir varmt o torrt i sommar.

          Önskar dig all lycka till! Jag älskar min kolonilott. Har du frågor (nåt brukar alltid dyka upp) så ställ dem här efter hand, det är alltid kul att försöka hjälpa till lite =)

           
          Citera
          sandra.rath
          Inlägg 04-07-2013, 10:10
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem sedan:
          09-05-2011
          Medlem nr: 44 602



          Välkommen till odla och grattis till lotten.
          Vi har också 150 kvm odlingslott, på andra året nu. Jag betraktar mig fortfarande som nybörjare, men kan väl försöka komma med lite tips så att du inte behöver göra om mina misstag.

          Till att börja med tycker jag att du ska ta det lite coolt nu över sommaren och inte stressa med att komma igång med detsamma. Läs på, planera och börja röja så smått. Gå runt och kolla på området, hälsa på grannarna och låt dig inspireras av de andra lotterna. Var inte för snabb med att rensa undan allt. Det kan finnas skatter under gräset, som det är synd att slänga. Bara för att något dyker upp över en natt och sprider sig som en löpeld behöver det inte vara ett otäckt rotogräs, utan det kan t ex vara liljekonvaljer. whist.gif

          Om du vill ha träd och buskar är det bäst att vänta med att plantera dem till hösten. Det blir ett himla vattnande om du planterar dem nu, till ingen nytta, eftersom de inte ger någon tidigare skörd för det. Jordgubbar kan du också plantera till hösten, kanske kan du få revor av någon granne. En del perenner kan också sås på hösten. Rabarber är kul att ha, kräver typ inget jobb men ger rejäl skörd. tummenupp.gif

          Tänk igenom hur du vill disponera din lott innan du börjar plantera buskar och träd. Rent praktiska saker som måste lösas, har du någonstans att förvara dina redskap eller måste du släpa dem fram och tillbaka varje gång? Får ni ha vindskydd eller någon liten bod? Får ni ha växthus eller drivbänk? Ska du bara odla på lotten eller tänker du även använda den som trädgård, med sittplats, grill osv? Är det blåsigt kan det vara bra att fundera över hur du skapar skyddade lägen.

          Om du har stora ytor du inte kommer att odla i år kan du täcka över dem med en tjock markduk, kartonger eller presenning så att ogräset inte får något ljus.

          Bra litteratur är t ex Lena Israelssons böcker. På YouTube kan du se hela BBC-serien How to be a gardener med Alan Titchmarsh och de flesta avsnitt av Edible garden med Alys Fowler. På biblioteket kan du låna gamla nummer av olika trädgårdstidningar.

          I vinter kan du sedan gå med i de olika frökedjorna här på Odla och byta till dig en massa spännande fröer till nästa år. Och när du gjort det är det lika bra att ställa sig i kö för att få en lott till, för då kommer 150 kvm knappast räcka till ... giggle.gif
           
          Citera
          rymden
          Inlägg 04-07-2013, 17:56
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          03-07-2013
          Medlem nr: 78 530



          CITAT (buffy @ 04-07-2013, 08:33) *
          Det Piccante skriver är bra.

          Försök låna en grästrimmer så du kan slå gräset om det är för högt att klippa.

          Jag odlar i pallkragar på min lott, det blir bättre än att odla direkt i jorden som är väldigt kompakt hos mig. Jag har problem med mördarsniglar och kaniner och pallkragarna hindrar dem lite i af, så att de blir hanterbara. Man kan ha fiberduk över, jag sätter fast runt om kragarna med spännband, så kommer inte ohyra åt så lätt. Jag köper jord från soptippen, det blir billigare och bättre än säckjord men man behöver en släp för att hämta, ibland kör de dock ut i storsäck.

          Vill du odla något nu direkt så kan du så t ex spenat, mangold m fl köksväxter. Tänk sex veckor till skörd, det beror alltså på var i landet du bor.

          Växter du inte vet vad de är kan du fota och lägga ut bilder på här för identifiering. Ibland ser nåt ut som ogräs men är egentligen en misskött prydnadsväxt.

          Krukodlade växter kan du plantera när som helst, bara du ser till att vattna riktligt om det blir varmt o torrt i sommar.

          Önskar dig all lycka till! Jag älskar min kolonilott. Har du frågor (nåt brukar alltid dyka upp) så ställ dem här efter hand, det är alltid kul att försöka hjälpa till lite =)


          Tack för tips!
          Antar att jorden från sopptippen är ekologisk?
          Jag besökte lotten idag igen och de finns spår av gamla odlingar, lite spridda växter som jag tänkte fotografera och fråga om. Dessutom finns en riktigt stor schersminbuske på lotten, den blommar massor men det är också en hel del dött längre in i den. Vet du något om hur en beskär schersminen, och när?
           
          Citera
          rymden
          Inlägg 04-07-2013, 18:07
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          03-07-2013
          Medlem nr: 78 530



          CITAT (sandra.rath @ 04-07-2013, 11:10) *
          Välkommen till odla och grattis till lotten.
          Vi har också 150 kvm odlingslott, på andra året nu. Jag betraktar mig fortfarande som nybörjare, men kan väl försöka komma med lite tips så att du inte behöver göra om mina misstag.

          Till att börja med tycker jag att du ska ta det lite coolt nu över sommaren och inte stressa med att komma igång med detsamma. Läs på, planera och börja röja så smått. Gå runt och kolla på området, hälsa på grannarna och låt dig inspireras av de andra lotterna. Var inte för snabb med att rensa undan allt. Det kan finnas skatter under gräset, som det är synd att slänga. Bara för att något dyker upp över en natt och sprider sig som en löpeld behöver det inte vara ett otäckt rotogräs, utan det kan t ex vara liljekonvaljer. whist.gif

          Om du vill ha träd och buskar är det bäst att vänta med att plantera dem till hösten. Det blir ett himla vattnande om du planterar dem nu, till ingen nytta, eftersom de inte ger någon tidigare skörd för det. Jordgubbar kan du också plantera till hösten, kanske kan du få revor av någon granne. En del perenner kan också sås på hösten. Rabarber är kul att ha, kräver typ inget jobb men ger rejäl skörd. tummenupp.gif

          Tänk igenom hur du vill disponera din lott innan du börjar plantera buskar och träd. Rent praktiska saker som måste lösas, har du någonstans att förvara dina redskap eller måste du släpa dem fram och tillbaka varje gång? Får ni ha vindskydd eller någon liten bod? Får ni ha växthus eller drivbänk? Ska du bara odla på lotten eller tänker du även använda den som trädgård, med sittplats, grill osv? Är det blåsigt kan det vara bra att fundera över hur du skapar skyddade lägen.

          Om du har stora ytor du inte kommer att odla i år kan du täcka över dem med en tjock markduk, kartonger eller presenning så att ogräset inte får något ljus.

          Bra litteratur är t ex Lena Israelssons böcker. På YouTube kan du se hela BBC-serien How to be a gardener med Alan Titchmarsh och de flesta avsnitt av Edible garden med Alys Fowler. På biblioteket kan du låna gamla nummer av olika trädgårdstidningar.

          I vinter kan du sedan gå med i de olika frökedjorna här på Odla och byta till dig en massa spännande fröer till nästa år. Och när du gjort det är det lika bra att ställa sig i kö för att få en lott till, för då kommer 150 kvm knappast räcka till ... giggle.gif


          Tack för ditt svar och alla tips!
          Det där med ogräset som kan vara liljekonvaljer ska jag tänka på. Men det här med ogräs egentligen, vem och vad avgör vad som är ett ogräs? Idag fick jag veta att min absoluta favoritblomma, snårvindan, är ett ogräs!? Vilken kränkning. Som tur är finns snårvinda i lotten, och den skall inte rensas bort! Ser helst att den växer sig in i allt helst trädgårdsmöblerna med!

          Passar på att fråga dig med, vet du något om hur en tar hand om en schersminbuske? Den blommar till tusen men det finns många döda grenar i den.

          Angående träd och buskar till hösten, ska jag förbereda jorden där jag vill ha dem på något sätt, redan nu?
          Om jag täcker mark med pressening eller så, hur länge låter jag det ligga kvar?

          Tack igen!


          CITAT (Piccante @ 03-07-2013, 10:21) *
          Vad har du för jord på lotten? Odlingslådor/ pallkragar är praktiskt för rotgrönsaker om du inte har så djupt matjordslager i marken men är dyrt att köpa och kräver underhåll. börja med att kolla vilken jord du har, hur djupt du kan gräva (om det är sten i marken), vilka ogräs har du? och vad vill du odla nästa säsong?


          Tack för svar! Hur vet en vad en har för jord?
           
          Citera
          sandra.rath
          Inlägg 05-07-2013, 08:07
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem sedan:
          09-05-2011
          Medlem nr: 44 602



          Ogräs är det som växer där man inte vill att det ska växa. Så det bestämmer du själv. Tänk bara på att grannarna kanske inte blir glada om det sprider sig in till dem.

          Om din schersmin blommar för fullt mår den förmodligen bra och behöver ingen särskild omvårdnad. Om den behöver formbeskäras kan du göra det nu under JAS-månaderna men de grenar som är döda bör kapas på vårvintern, för att det ska skjuta nya skott och inte bli tomt där i mitten. Jag vet inte hur tydligt man ser vad som är dött eller inte på vårvintern så jag har nog märkt upp de grenar som ska bort redan nu, för säkerhets skull.

          Jag gjorde inget särskilt med de platser där jag skulle ha träd och buskar, förutom där blåbärsbuskarna skulle vara, där bytte jag ut jorden mot rhodojord för att få surare ph. Annars följde jag bara anvisningarna på etiketterna.

          Om du täcker över marken för att ta kål på ogräs kan den vara övertäckt tills du ska använda den. Hur lång tid det tar innan allt är nedbrutet beror på vad det är för årstid, vad det är som växer där och hur mycket daggmaskar du har som jobbar på under övertäckningen.

           
          Citera
          catay5
          Inlägg 07-11-2014, 22:08
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem sedan:
          07-11-2014
          Medlem nr: 80 975



          låter som jag har skrivit detta inläget själv! exakt samma situation...
          det är bara att jag ska börja nu till hösten!

          Sandra, har du någon tips på var man kan hitta info om bygger en skydd eller förvaringslåda?

          thanks!
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):


           

          Enkel version Datum och tid: 19-03-2024, 03:00
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon