Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

           
          Skriv svarNytt inlägg
          > 4 eller 8 årig växelbruk (crop rotation), Skall börja odla på en odlingslott
          callecal
          Inlägg 22-03-2014, 09:27
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          19-04-2011
          Medlem nr: 41 923



          Hejsan alla odlare, mitt första inlägg här men antagligen inte det sista smile.gif

          Jag har odlat lite innan men har nu lagt vantarna på en härlig 100 m2 odlingslott som skall i bruk här i vår.
          Min första och största fråga är hur man skall dela in den: 4,6 eller 8 årig växtföljd?
          Jag har kollat runt lite på sidor men hittar inte en självklar lösning, de flesta säger att ju fler år destu bättre. Men jag har tänkt att en av idén bakom växelbruk är ju att vissa plantor utarmar jorden och vissa tillför energi. Baljväxter tillför medan kål utarmar och om man väljer 8 årig växtföljd innebär det ju att den platsen kommer utarmas i 7 år innan man odlar baljväxter där igen. Det låter ju i teorin inte så bra. Men praktik och teori stämmer ju sällan överrens ;-)
          Och så kommer frågan om vilka växter som är i samma grupp och vilka grupper som skall följa varandra. Här har jag läst olika saker på internationella sidor. Jag är förvånad att det inte finns en välstuderad teori över hur man skall göra detta.
          Har ni några tankar och visdom ni kan dela?
          //Cal
           
          Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 22-03-2014, 11:33
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 117
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842



          I början skulle jag strunta i finliret och inrikta mig på ettårig odling. När man skaffat sig lite erfarenhet, eller problem börjar uppstå, kan man börja med finesser:

          http://www.gardenersworld.com/how-to/proje...otation/94.html
           
          Citera
          callecal
          Inlägg 23-03-2014, 09:07
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          19-04-2011
          Medlem nr: 41 923



          Tack så mycket, bra video. Men som sagt, han säger att lök och sallad skall placeras med baljväxter vilket är emot vad många andra säger. Så som sagt det är inte helt klart det här.
          Vad jag glömde fråga var det här med att vissa växter skall odlas med vissa. Tex mår potatis bra av att oldas tillsammans med bondbönor. Skall man ignorera detta om jag har en växtföljd? Annars blir det ju lite snurrigt och lite för mycket finlir som RibesRubusVitis sa.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 23-03-2014, 19:40
          Länk hit: #4


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Sedan beror det på vad för jord man har, och om man har tillgång till gödsel. Här finns en bra sammanställning, även om den främst är för mindre gårdar där man även har djur:

          http://handbok.alternativ.nu/Odling/Allm%C...%A4xtf%C3%B6ljd
           
          Citera
          Scout
          Inlägg 10-04-2014, 09:33
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 609
          Medlem sedan:
          26-04-2005
          Medlem nr: 5 591



          Jag har problem att följa en strikt växtrotation. Har odlingslott med ett antal rätt jämnstora odlingsbäddar. och odlar massor av baljväxter (brytbönor, skärbönor, kokbönor, ärtor, sockerärtor, kikärtor, bondbönor, sojabönor) av alla möjliga olika sorter på en majoritet av min yta för de är ju så goda. Jag har dock mycket mindre av potatis och övrigt. Så här se fördeliningen ut:
          5 odlingsbäddar med Baljväxter
          1 odlingsbädd med kålväxter
          3 odlingsbäddar med potatis och övrigt

          Fasta odlingar som inte flytts och därför inte räknas med i växtföljden är:
          3 odlingsbäddar med bär (hallon smultron jordgubbar krusbär)
          2 odlingsbäddar med perenna grönsaker

          Som man ser ovan är det omöjligt med en vanlig standardiserad växtföljd. Mitt fokus är därför att inte odla annat än baljväxter på samma mark två år i följd för att undvika växtsjukdomar och näringsbrist. Så marktäcker jag för att tillföra näring, baljväxterna fixerar kväve, och så sprider jag komposten där jag ska odla extra näringskrävande växter (pumpa, gurka m.m.). Och så hoppas jag bara att det inte dyker upp någon form av jordbunden baljväxtsjukdom, för då faller systemet.

          För en 4årig växtföljd skulle det behövas 1/4 baljväxter, 1/4 potatis, 1/4 näringskrävande växter och 1/4 övrigt. Vad gör ni som inte heller odlar lika delar, som skulle förväntats enligt växtföljden? Hur löser ni det när växtföljden inte stämmer med vad man vill odla?

           
          Citera
          Angerod
          Inlägg 21-06-2014, 20:08
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          21-06-2014
          Medlem nr: 80 298



          Vad jag har förstått så är 8-årig rotation främst inriktad på att förebygga sjukdomar och tar inte så stor hänsyn till näringsförlust i jorden. Detta förutsätter såklart att man är noga med sin gödsling.
          Personligen använder jag mig av en något hemsnickrad 4-årig rotation som tar hänsyn till en del sjukdomar, en del påfyllnad av näring men främst utgår vi från det vi vill odla/äta.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):


           

          Enkel version Datum och tid: 19-03-2024, 10:56
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon