Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Skapa och arrendera ut odlingslotter?
          K@ttis
          Inlägg 03-06-2014, 18:44
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          26-06-2011
          Medlem nr: 58 866



          Vi har en ärvd gård med odlingsmark, den största delen av marken är utarrenderad till en bonde. Men vi har en åker som är för liten för bonden, han kommer inte in där med sina stora proffsmaskiner.
          Vi är inga jordbrukare själva, men vill gärna att denna lilla åkerlapp sköts om.
          En idé är att skapa odlingslotter, men jag behöver råd, jag har tusen frågor och funderingar. Hur stora lotter är attraktiva att hyra/arrendera? Kommer det att krävas vatten till varje lott för att få dem uthyrningsbara, eller skulle det räcka med ett gemensamt tappställe? Är det skillnad på regler (t ex skattemässigt) att arrendera ut till privatpersoner än till bonden som har företag (själva har vi enskild firma för jordbruket, som vi använder i affärsrelationen till bonden). Och hur mycket är rimligt att ta i hyra/arrende per år? Tanken är att ingen ska få bygga stuga eller annan byggnad, men att vi ska bygga separata redskapsskjul till varje lott.
          Vad tycker ni - är det en god idé? Något vi behöver beakta?
           
          Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 03-06-2014, 19:28
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 117
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842



          Först och främst: Hur ser marknaden ut? Finns det en tätort med flerfamiljshus, men utan odlingsmöjligheter, inom gång- eller cykelavstånd? (Ingen kör bil för att vattna varje dag.) Om kommunen har egna odlingslotter gäller det att bjuda under dem i arrende. Utan stuga eller byggnad på lotten räcker det med tappställe inom slanglängd; så var det på min gamla kommunala lott.
           
          Citera
          K@ttis
          Inlägg 03-06-2014, 20:08
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          26-06-2011
          Medlem nr: 58 866



          Tack för snabbt svar. Gården ligger ca 1 mil från en skapligt stor stad (ca 100 000 inv i kommunen, staden är den största i kommunen). Det tar ca 35 min att cykla, men bara 10 min med bil. Tyvärr inga allmänna transportmedel.
          I närheten finns ett samhälle med flerfamiljshus, men i den absoluta närheten villor och gårdar. Dock är området ett av de "populära" i kommunen, det kanske kan locka?
          Kommunen arrenderar ut till koloniföreningar, men jag hittar inga priser för vad föreningarna tar ut av varje person som hyr en lott.
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 04-06-2014, 06:58
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 18 589
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          De bör gå att vattna sin lott med en slang så ska du ha många lotter behövs flera kranar och slangar, att släpa kannor till en odling är ohållbart i längden och minskar attraktiviteten till området. Man behöver dock inte en kran till varje lott man kan turas om att vattna och ställer man en vattentunna vid kranen går det att ta en kanna med vatten även om nån annan håller på och vattnar med slangen. Jag har 2st odlingslotter i stockholms län ca 80kvm vardera. Jag betalar 125kr per lott/år + 100kr i medlemsavgift/år, vi har 2st bodar med gemensamma redskap, gräsklippare etc. Varje medlem får max vattna 1timme med slang/dag oavsett hur många lotter man har. Tror det går 20-30lotter per kran här.

          Odlingsfältet är dock driven som en förening så vi går inte med vinst, det som blir över då arrende, vatten etc. är betalt investerar vi i nya gräsklippare, redskap etc. Här ligger odlingsfältet mitt i bostadsområdet så de flesta har sina lotter bara några 100m från sin lägenhet.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Piccante
          Inlägg 04-06-2014, 20:51
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 891



          Jag kom att tänka på nätverket Mykorrhiza som tillsammans med Omställning Göteborg arrenderar en åker söder om Mölndals stad för att bedriva gemensam odling på en av de få odlingsmarker som finns kvar i ett väldigt exploaterat område. De hyr inte lotter utan hela åkern om 2ha och så odlar de gemensamt som ett kollektiv.
          http://www.mykorrhiza.se/om-mykorrhiza-goteborg/

          Kolla med Mykorrhiza om de har ett nätverk eller vill starta i din kommun eller med Omställning Sverige om de är intresserade av odlingsprojekt.


          --------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!
           
          Citera
          K@ttis
          Inlägg 06-06-2014, 12:51
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          26-06-2011
          Medlem nr: 58 866



          Tack för tipsen, det lutar åt att vi kommer att jobba med jordförbättring, bygga redskapsskjul och förbereda denna sommar, sedan försöka hyra ut några lotter nästa sommar - vi kommer att kunna ha ca 20 lotter om 10*10 meter med ett antal tappställen för vatten - lotterna ligger precis vid ån, så vatten är inget problem alls. Kanske ta 200-300 kr/år i arrende, verkar det rimligt? Pengarna kommer att användas till t ex underhåll av vattenpump, elförbrukning mm.
          Tar gärna emot fler tips, det här ska bli roligt!
           
          Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 06-06-2014, 14:17
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 2 117
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842



          Du märker kanske att vi lite inlindat försöker varna er för att investera tid och pengar i projektet innan ni vet om en endaste odlare är intresserad. Börja med att sondera kundunderlaget.
           
          Citera
          K@ttis
          Inlägg 06-06-2014, 16:26
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          26-06-2011
          Medlem nr: 58 866



          Ler RibesRubusVitits - du vet vi måste ändå sköta om den här åkerplätten, hittar vi ingen som vill arrendera får vi ta hand om den själv! Gillar inte igenväxta odlingsmarker, vi får väl hyra in en fårskock istället om det inte funkar smile.gif
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):


           

          Enkel version Datum och tid: 19-03-2024, 11:48
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon