Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

           
          Skriv svarNytt inlägg
          > 100kvm lott. Vad ska jag odla?, Ekologisk odling för en nybörjare
          Amirah
          Inlägg 15-01-2015, 13:23
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem sedan:
          10-03-2009
          Medlem nr: 21 543



          Hej,

          Fick förra året tag i en odlingslott, där det finns några bärbuskar. Nu behöver jag er hjälp med att starta den. Jag vill odla mat, ekologisk mat. Men jag vet inte alls hur jag ska börja.

          Jag vill ha potatis, kryddor, lök, grönsaker, jordgubbar osv. Men så har vi det där med att vissa sorter är svåra att odla, vissa är lätta. En del ska man börja med redan nu och när kan man egentligen börja bruka jorden när man bor i Gävle och en del sorter går ju inte alls att odla för att det är för kallt här och hur mycket plats tar egentligen allt får det plats på min lott med allt jag vill ha eller är det för lite. Lång mening utan andningspauser, för att visa er hur min hjärna surrar runt. Ber om ursäkt för det.

          Snälla hjälp! Styr mig i rätt riktning och guida mig på vägen.


          --------------------
          Inomhus- och balkongodling i zon 4
          Frågar man inget så får man inget veta...
           
          Citera
          CeciliaR
          Inlägg 15-01-2015, 18:29
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 157
          Medlem sedan:
          07-09-2007
          Medlem nr: 12 378



          Jag tror att du nog får vara mer specifik om du vill ha svar på dina frågor smile.gif Det mesta bör du nog kunna odla i Gävle, men om du nämner vilka grönsaker och kryddor du vill ha så kan du säkert få bra synpunkter här. 100 m2 är ändå rätt mycket odlingsyta! Jag tror inte du behöver vara panikslagen över att missa så mycket. Det mesta som ska drivas upp från frö inför sommaren har du ännu tid på dig att göra. Är din odlingsyta förberedd för odling eller har du mycket där du behöver göra?
           
          Citera
          Amirah
          Inlägg 15-01-2015, 21:05
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem sedan:
          10-03-2009
          Medlem nr: 21 543



          Jag har hunnit lugna ner mig nu och fundera lite över vad jag vill odla. Så jag skriver en lista.

          Vitlök
          Gul lök
          Rödlök
          Gräslök
          Potatis
          Morötter
          Sockerärtor
          Spenat
          Sallad
          Majs
          Jordgubbar
          Rabarber
          Tomat
          Gurka
          Chili
          Paprika
          Palsternacka
          Mynta
          Persilja
          Dill
          Oregano
          Rosmarin

          Jag funderar dessutom på att ta ena sidan och odla blommor där, blev lite sjuk av längtan när jag såg alla bilder här på sidan.

          Den är inte förberedd för odling. Förra ägaren avled för några år sen så den har bara stått. Jag måste rensa lite, planen var att jag skulle göra det förra året men det blev av olika anledningar inte av. Hur själva jorden mår vet jag inte, om den behöver gödslas t.ex. Ingen aning. Ogräs växer det mycket av iaf.

          Jag har en del bärbuskar, vinbär och hallon som behöver beskäras. Kan man göra det nu till våren eller gör man sånt på hösten?


          --------------------
          Inomhus- och balkongodling i zon 4
          Frågar man inget så får man inget veta...
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 15-01-2015, 22:17
          Länk hit: #4


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Det var en lång lista. Du bör nog börja försiktigt och välja ut bara några första året, annars kan det bli överväldigande. Kanske några lättodlade rotfrukter som potatis, morot och lök och sedan ett kryddland uppe mot någon varm södervägg med oregano och rosmarin. Tomat, gurka, paprika och chili är svårt att odla på friland, det skall man helst ha växthus till.
           
          Citera
          Rigoletto
          Inlägg 16-03-2015, 12:01
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 142
          Medlem sedan:
          27-04-2004
          Medlem nr: 3 430



          Jag rekommenderar att du delar in dina grödor i fyra grupper:

          potatis (minst näringskrävande),
          mindre näringskrävande,
          mer näringskrävande,
          gröngödslingsväxter/bönor och ärtor (som återför näring till jorden).

          Gör en enkel korsgång som skapar 4 olika fyrkanter som du kan odla i, sedan flyttar du grupperna varje år, så att du får en bra växtföljd. Att flytta de olika grupperna (växtföljd) är bra för att undvika sjukdomar i jorden och att jorden utarmas.

          Kryddorna kan du göra ett eget litet land till, även jordgubbarna. De kommer ju att stå på samma ställe i flera år. Rabarbern är också bra att tänka ut en plats till, den kommer ju att stå där den står.

          Tomat, chili och paprika kan odlas i kruka (kanske hemma) eller i mycket skyddat läge på lotten.

          Här är ett förslag: http://smigo.org/wall/100kvmlott

          Första året skulle jag lägga ned mycket tid på att rensa bort alla rotogräs och göra iordning jorden ordentligt. Glöm inte heller komposten!

          /Rigoletto
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):


           

          Enkel version Datum och tid: 19-03-2024, 06:34
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon