Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Nyblivna kolonilottsägare!, Vad behöver göras på hösten i en kolonilottsträdgård?
          linazachrisson
          Inlägg 31-07-2015, 14:58
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          31-07-2015
          Medlem nr: 82 430



          Hej allihop!

          Jag är helt ny här på odla.nu och jag och min sambo är nyblivna kolonilottsägare! Äntligen får vi en egen trädgård att odla våra grönsaker i och tillbringa somrarna vid!

          Vi vill gärna ha tips på vad som kan/behöver göras i en trädgård under sensommaren/hösten. Allt från höststädning till att så och sätta blommor och grönt är av intresse! smile.gif

          Till exempel undrar jag hur ni tänker kring:

          * Jordbearbetning - ska man gräva i trädgårdslandet på hösten för att vända jorden eller inte? Om inte, vad ska man göra istället? Ska man inte röra den alls då?

          * Om man vill göra om ett trädgårdsland till ett odlingsland med pallkragar, är det smart att göra nu?

          * Vilka växter ska skäras ner till marken och vilka måste man tänka på att vinterförvara inomhus?

          * Behöver trädgårdsland och pallkragar generellt gödlas på hösten? Isåfall med vad?

          * Jord som man odlat grönsaker i på balkongen - kan man använda den nästa år och bara låta den stå, eller bör man lägga på komposten istället och blanda ut med annat? Smidigt vore ju om man bara kunde låta den stå.


          Som sagt, vi tar tacksamt emot ALLA tips! smile.gif

          Tack på förhand och KRAM!
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 01-08-2015, 08:16
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 589
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Du behöver inte göra nått egentligen, ingenting måste klippas ner och det går lika bra gräva på våren som på hösten. Jag gräver inte alls på hösten mer än att ta bort ogräs och skörda sånt som potatis och rotselleri. Men det kan ju underlätta att göra en del iår så du inte får allt till våren ex. gräva bort saker du inte vill ha kvar, ta bort ogräs, ställa iordning pallkragar + ev. plantera vitlök ifall du vill ha sån den brukar planteras i okt-nov i välgödslad och näringsrik mark.

          Gödsla gör man lämpligast på våren det är ju när växterna växer de kan ta upp näring, gödslar man på hösten gör det just ingen nytta och blir det mycket nederbörd regn/snö riskerar ju näringen bara lakas ur marken och åka ner mot grundvattnet istället.


          Jord i balkonglådor förlorar både näring och struktur helt jorden som man köper håller ofta bara en säsong (ibland inte ens så länge), jag hade slängt ut det på kolonilotten jag som jordförbättring.

          Ett tips från en som sitter i styrelsen för en odlingslottsförening en sak man ser med nybörjare är att de ofta inte förstått hur ofta man måste rensa för att hålla lotten öppen och fri från en massa ogräs. En del klarar bara av att sköta en liten del av lotten i början och låter 75% av lotten bara stå och förfalla och sedan blir de förvånade när de blir uppsagda för vanvård av lott (efter flera varningar såklart). Orkar ni inte med att hålla uppe allt i början täck delar av lotten med mörk väv eller plast så kvävs ogräset där och ta en bit i taget istället.

          Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 01-08-2015, 08:17


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          IvarForss
          Inlägg 28-08-2015, 23:01
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 34
          Medlem sedan:
          28-12-2009
          Medlem nr: 27 180



          på hösten ska man plantera vitlök!

          Förutom det är det bra att planera lite vart allt ska planteras nästa år, dvs ha ett system för växtrotation så man inte odlar samma sak på samma plats varje år då de kan få sjukdommar då.

          När frosten kommit kan du klippa ned alla växtdelar i mindre delar och lägga på jorden så att maskarna får mat. Har du lerjord rekomenderar jag att du gräver ned växtdelarna lätt så att också jorden blir lite luftigare. En del säger att man inte bör gräva, jag säger att man ska gräva en gång om året lite försiktigt (typ 10-15cm djupt) och undvik att gå på jorden under odlingssäsongen!

          Om du vill ha pallkrageodling rekomenderar jag att du gör det i vår. annars kan jorden som du fyller dem med tappa sina näringsämnen under höstregnen och vintern. Du kan såklart förbereda men vänta med att fylla på jord.

          Gödling är bra om du intensivodlar. Annars bör gräsklipp och växtdelar räcka. Dvs du lägger på gamla växtdelar och gräs på jorden, alternativt gräver ned. (läs på om växtrotation. där står det oftast om gödning, för vissa vill inte ha gödning, andra vill ha massor)

          lycka till!

          ps. jag rekomenderar att du odlar squash, berlottibönor och vaxbönor (om du gillar smaken såklart, de växer superbra för mig)
           
          Citera
          Scout
          Inlägg 10-09-2015, 08:23
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 609
          Medlem sedan:
          26-04-2005
          Medlem nr: 5 591



          Särskillt om du har en lerjord är det på hösten du gräver, vänd stora jordkockor med spade. Ta ungefär ett spadblad djupt. Du behöver inte dela upp dem i småbitar, bara vända på dem, det ska se ut som en nyplöjd åker. Under vintern fryrer de sönder till fina små aggregat av storlek sand-grus, som man på våren när jorden reder sig (torkat upp så att den går att gräva i utan att det kletar) kan kratta ut till en fin och proös bädd. Att gräva upp en kompakt lerjord på våren blir lätt bara klumpar. Har du sandjord är det inte så viktigt att höstgräva.

          Flytta bärbuskar är väl lämpligt när de vissnat ner för hösten.

          Vitlöken ska sättas i oktober november.

          Städa (klippa ner, rensa ur vissna växter och sånt) gör man bäst på våren, då skyddas perenna plantor bättre under vintern. Täcka med organsikt material, gräsklipp, gamla löv, halm m.m. Under höst och vintern fördröjer det tjälen, samt multnar ner och blir fin mylla till nästa år. Tillföra organiskt material är bra för både sandjord och lerjord.
           
          Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 10-09-2015, 10:15
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem sedan:
          03-11-2002
          Medlem nr: 110



          Finns det fruktträd som behöver beskäras är det lämpligt nu.
          Du frågar om sånt som behöver vinterförvaras inne. Det beror ju lite på om ni köpt något under sommaren, t ex olivträd, eller om ni övertog den i sommar och förre ägaren grävt ner t ex dahlior. Isåfall måste dom upp före eller precis efter första frostnatten.
          Fråga era kolonigrannar så gissar jag att dom har massor av kunskap att dela med sig av och att dom kan lite om växtligheten även i er täppa. Säkert kan dom peka ut om det finns växter som är lite känsliga och gärna kan täckas under vintern.

           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 21-09-2015, 10:41
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Jag höstgräver alltid med spade och vänder precis som Scout skriver och till våren har jordkokorna frysit sönder. Då tar jag en grep och gräver igenom något ytligare på nytt så att jorden blir lucker och lätt att plantera i.

          Jag har aldrig höstgödslat tidigare, men i år måste jag göra det för till våren lär det inte finnas tillgång till gödsel. Vi fick ett lass med hästgödsel i våras och många passade på att gödsla sina land, men i avsaknad av regler har en del fortsatt att hämta gödsel och lagt ut eller lagrat på sin lott, så det är inte mycket kvar av gödsellasset.

          I oktober sätter jag vitlöken och brukar täcka över den med torra växtdelar. Om det finns tillgång till kompostjord brukar jag gräva ner en del samt alltid täcka över mina rabarber med kompostjord.

          När det gäller ogräs gäller det att klara av den första stora invasionen på försommaren, sen får man komplettera efterhand. Det man oftast överraskas av
          är att ogräset växer väldigt snabbt under väven, så det får man hålla lite koll på. Jag har ingen helt kemiskt ogräsfri lott, tycker det känns sterilt och tråkigt tex har jag gångar emellan odlingssängarna, som nästan får växa fritt. Ser jag att kommer upp en blomma brukar jag lämna den som dekoration speciellt om den är i en ytterkant och inte är ivägen. Potatisen låter jag ofta växa med ogräs och allt och det tycks inte påverka resultatet, grönsaker dock vill inte har andra växter som tar vatten o näring.

          Ett bra tips till våren är att göra en skiss över lotten och notera var ni planterat de olika grödorna. Nästa vår tar ni fram skissen och har som vägledning till var ni skall sätta frö och plantor. På eftersommaren kan man också fotografera lotten från lite olika håll för att kolla på till nästa vår.

          På hösten klipper jag krusbärsbusken, så att den inte får breda ut sig för mycket och ung varannat-varttredje år får sig vinbärsbusken en frisering. Om du har hallon kan du klippa bort de döda sticklingarna, men var försiktig så att inte levande åker med, det är de som bär frukt nästa år.

          Jag brukar också gräva ner kål, squash och pumpor utom rotdelen, som jag klipper bort och lägger på komposten.

          Allra sist någon gång i november brukar jag klippa bort vissnade stjälkar i "blomhörnan" bla kärleksört har ju sen blomning och är fin just nu. Att jag gör det så sent beror på att även överblommade stjälkar har sin tjusning samt att de fröar av sig till kommande år

          Ett litet tips som inte har med odlingen att göra är att någon gång ibland under höst/vinter ta en tur till lotten och bara gå där och fundera lite om den gångna eller kommande odlingssäsongen eller bara vara där utan mening. För min del känns det bra och jag underhåller intresset för min odling.

          Välkommen som odlare och lycka till ! smile.gif

          Redigerat av Mjärden: 21-09-2015, 10:47
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):


           

          Enkel version Datum och tid: 19-03-2024, 04:51
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon