Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Från ogräs till gräsmatta?
          Lotten-Sara
          Inlägg 27-03-2016, 16:53
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          27-03-2016
          Medlem nr: 83 306



          Hej!

          Jag är stolt innehavare av en alldeles egen odlingslott på 150 kvm sedan två år tillbaka. Lotten har dessförinnan hyrts ut från år till år till olika odlare som haft den som extra odlingsyta så det är ingen som tagit hand om den ordentligt på länge - mest har där odlats potatis och ogräs. Förra året byggde jag min fina friggebod och slog upp två höga pallkragar för att komma igång lite. Jorden jordfästes två gånger efter att allt ogräs trimmats ner. Det finns en häck som jag tuktade något i höstas, ett rabarberstånd och lite hallonsnår, men i övrigt nu alltså en stor yta med jättefin djup matjord som det växer ogräs på.

          Inget större problem med rotogräs som tur är, men eftersom jag inte gjort något med ytorna så tar sig ogräsen snabbt igen. Jag kommer inte att kunna börja med odling i den utsträckning som jag så småningom vill i år utan tänker köra igång med några mindre ytor i år. Min tanke är att jag på resterande ytor ska så gräs och sedan år för år gräva upp de ytor jag vill göra om till odlingsbäddar. Jag kommer att ha kvar halva ytan som gräsmatta även framöver eftersom jag använder lotten både till odling och umgänge, grillning, solning osv.

          Nu till min fråga! Jag undrar om någon kan tipsa mig om hur jag lättast omvandlar min mycket ojämna matjordsyta på ca 70 kvm till ett bra underlag att så gräs på? Jag vill göra det utan maskiner. Det är en någorlunda plan yta med rätt lutning i nuläget, men jorden är ojämt packad eftersom den är jordfäst ett par gånger - på vissa ställen är den stadig och på vissa ställen sjunker man ner när man går på jorden. Hur får jag en jämn yta för min gräsmatta som jag sedan kan klippa med gräsklippare och ställa möbler på utan att det blir djupa gropar? Finns det några knep?

          Jag förstår att det "riktiga" vore att rensa bort allt befintligt ogräs, packa befintlig jord och täcka hela ytan med ett par cm såjord för att sedan så gräsfrö men jag har inte möjlighet att hämta såjord utan vill få så bra resultat som möjligt med den fina matjord jag redan har. Jag har försökt att bara kratta ut jorden jag har så jämt som möjligt men dels är det oerhört tungt eftersom det finns en del gräsrötter i jorden och dels kvarstår problemet att jorden inte är jämt packad utan sjunker ner varannat steg man tar. Kan jag jämna till det så gott det går med fötter och kratta, så gräset och sedan fylla upp de gropar som uppstår med jord nästa år? Eller är det svårt att jämna till i efterhand?

          Funkar det att så gräs på våren, eller bör jag täcka ytan med väv/pres nu över sommaren och så gräset till hösten?

          Det behöver absolut inte bli perfekt, jag är inte ute efter en golfbana utan vill ha en tålig grövre gräsmatta som inte kräver allt för mycket underhåll.

          Stort tack för svar!
          Sara


          --------------------
          Stolt innehavare av odlingslott sedan 2014 - mitt eget lilla paradis här i världen.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 10-04-2016, 18:16
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Ingen har orkat svara så då gör jag det. Fortsätt som du har börjat, dvs gå runt och packa jorden med fötterna. Räfsa eller skyffla ner jord från höjderna i hålorna, trampa igen, skyffla räfsa, packa osv. Finns ingen genväg om du inte vill använda maskiner. Till slut har du en plan yta där du sen sår gräset. Behövs ingen såjord, gräs gror överallt. Du kan så gräset nu om du inte bor i norra Norrland.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 16-05-2016, 12:54
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Utdrag ur ditt inlägg 27/3-16;
          "Jorden jordfästes två gånger efter att allt ogräs trimmats"

          En fråga: Hur "jordfäster" man jord ? Man jordfäster människor, men att jord kan jordfästas är nytt för mig.

          I övrigt vad gäller gräsmatta/odlingsdelar är svårt att uttala sig om, när man inte ser en bild av dispositionen av lotten. Men ett tips om man vill göra om gräsbevuxen mark till odlingslott är att på hösten vända på torvorna och sen sätta potatis nästa år. På hösten år två kan man sen rensa bort torvorna med en grep och skaka av jorden, alternativt kan man göra det på våren, innan man sätter potatisen, mer jobb men lättare att komma åt de sönderfrusna torvorna. I min lott har jag gångar, som jag inte odlar på och där har jag gräs, som jag klipper samt mellan odlingsbänkarna låter jag det växa, så att jag kan sitta där när jag tex gallrar eller rensar ogräs. Så gräsgångar i odlingslotten tycker jag förhöjer trevnaden i lotten, så därför tycker jag att det inte är fel att ha en gräsavdelning som du tänkt att vistas på. Sen vet jag inte om man behöver så gräsfrö, tycker att gräset kommer av sig självt ändå, men tycker du om en fin gräsmatta skall du givetvis göra det. smile.gif
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 17-05-2016, 19:18
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Det hör till god netetikett att inte göra sig lustig över stavfel. Beträffande potatis direkt efter gräs är det direkt olämpligt, det finns ofta en hel del larver i gräsets rötter som kan ge sig på potatisen istället, knäpparlarver exempelvis. Det finns en konstig uppfattning att potatis på något sätt skulle motverka ogräs vilket är felaktigt. Man har snarare nog tänkt att i ett potatisland är man ofta och rensar och kuperar och därmed stör ogräset. Bättre att inte odla något ett år, potatisen är bara i vägen vid rensningen. Om man inte har någon motvilja mot ogräsmedel är det fö Roundup det bästa när man vill ha bort gräset.

          Redigerat av Gossen Ruda: 17-05-2016, 19:19


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Lotten-Sara
          Inlägg 17-05-2016, 19:42
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          27-03-2016
          Medlem nr: 83 306



          Tack för era synpunkter. Uppenbarligen är jordfäst en autokorrigering av jordfräst vilket alla någorlunda logiskt tänkande borde inse.

          Jag har låtit gräs och ogräs växa på önskad yta och klipper med gräsklippare för att stimulera gräsväxt och hämma ogräs. Hittills verkar det fungera bra. Och frågan gällde alltså inte hur jag gör gräsmatta till odlingsyta som sista svaren berör, utan tvärtom hur jag får en ojämn gammal odlingsyta fylld av ogräs till gräsmatta.

          Odla på!


          --------------------
          Stolt innehavare av odlingslott sedan 2014 - mitt eget lilla paradis här i världen.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):


           

          Enkel version Datum och tid: 19-03-2024, 10:07
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon