Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hjälp, mina jordgubbsplantor torkar ut!
          LordVader
          Inlägg 19-05-2016, 21:05
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          19-05-2016
          Medlem nr: 83 727



          Jag odlar för närvarande i ett söderfönster i min lägenhet. Jag har dem i två djupa avlånga och bred lådor, och till en början gick det bra, jag fick några bär redan för ett par veckor sedan. Med tiden har dock bladen börjat vissna och det kommer inga nya blommar, och de gamla har liksom krullat ihop sig och är helt uttorkade.

          Jag har undersökt bladen efter tecken på sjukdomar, men kan inte hitta några. Jag får fortfarande en del bär, men de verkar bli små och det känns som att det hade kunnat bli många fler.

          Jag har hållt fuktigt i lådorna, ganska rejält, och det har aldrig torkat ut.

          Vad är fel? Kan det vara för mycket vatten? Till en början använde jag vanlig växtnäring, men jag förstod att det var för mycket kväve i det, så nu tillsätter jag lite tomatnäring ibland, vilket har i princip samma sammansättning som de jordgubbs-växtnäringar jag sett på nätet.

          Finns bilder här (en verkar vara mer illa däran än den andra - trots samma sort och exakt lika förhållanden)

          Snälla hjälp!
          IMG_0071.jpg


          IMG_0072.jpg

           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 20-05-2016, 07:02
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 089
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Generellt är det så att utomhusväxter inte gillar att växa i den torra inomhusluften, de är anpassade att växa utomhus med allt vad det innebär.

          Växter måste också få torka ut i de små krukorna mellan vattningarna, risken är annars att rötterna ruttnar. En liten kruka är mycket känsligare än en stor rabatt utomhus.

          Jordgubbar gödslas efter det att de blommat och satt frukt, då har de tömt sina energiförråd och behöver näring. Övergödsling av växter ger minst lika stora skador som näringsbrist.

          Vad som händer med dina plantor vet jag förstås inte men förmodligen något av det jag nämnt eller allting sammantaget.
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 20-05-2016, 07:11
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 18 589
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Det är inomhusvistelsen som är problemet de vill inte stå i ett varmt torrt soligt fönster, de vill stå ute i sval frisk fuktig luft.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):


           

          Enkel version Datum och tid: 19-03-2024, 12:30
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon