Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ljustråden 2012-2013, ...om det där med växtbelysning
          evaisa
          Inlägg 30-10-2012, 12:56
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 701
          Medlem sedan:
          05-06-2008
          Medlem nr: 16 616



          Hejsan alla ljustekniker!

          Jag håller som vanligt på att fixar med mina vinterlampor. I år har jag fått för mej att endast ha kallvita lampor och de har varit riktigt svåra att hitta. Inga på IKEA. Det verkar som att alla andra vanliga kedjor enbart kör varmvitt. Lyckligtvis hittade jag kallvita på nätet.

          I finlampaffären köpte jag en växtlampa: Megaman plantlamp 15w. Den har både blått o rött ljus och lyser med ett läskigt rödlila ljus. Det exclusiva priset var 175kr.

          Om jag förstått rätt så är det röda ljuset bra för blomningen. Visserligen blommar sansevierior ibland men det är ju inte därför man odlar dom. Ifall speciallampan gör nytta för sina dyra pengar hoppas jag veta till våren.

          Det är alltså mina vanliga krukväxter som får extraljus. Kanske en aning lyxigt men flera av dem växer så fult i för svagt ljus.

          Eva




           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 30-10-2012, 16:25
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej
          De flesta växter behöver svaga ljus, lite vatten, och sval på vintern eftersom de behöver vila på hösen och vinter.
          Obs
          Växter som oss behöver de semester för att fortsätta leva och avge fina grönskar och blommor.
          H.Bassam
           
          Citera
          jaj-51
          Inlägg 30-10-2012, 16:47
          Länk hit: #3


          Gäster






          En stor lysdiodlampa ger möjlighet till vinterodling biggrin.gif
          Eller vad sägs om denna 180Wat UFO lampa?

          Redigerat av jaj-51: 14-11-2012, 07:08
           
          Citera
          evaisa
          Inlägg 30-10-2012, 17:11
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 701
          Medlem sedan:
          05-06-2008
          Medlem nr: 16 616



          Japp Jaj! ;-)

          Det skulle kännas som disko hela dagen!


          Bassam, jag har ingen möjlighet att ge mina plantor en kall vintervila. Dels skulle jag frysa o dels så behöver inte tropiska plantor vintervila.
           
          Citera
          Anja Danmark
          Inlägg 30-10-2012, 22:08
          Länk hit: #5


          Gäster






          CITAT (jaj-51 @ 30-10-2012, 17:47) *
          En stot lysdiodlampa ger möjlighet till vinterodling biggrin.gif
          Eller vad sägs om denna 180Wat UFO lampa?


          LED er supergodt - men 180 W er meget voldsomt smile.gif

          Hvis det bare er til overvintring af planter og ikke til intensiv dyrkning, kan 18 W dække 2-3 m2, og man kan fordele lyset bedre med flere mindre lamper end med en enkelt stor.

          Til dyrkning/odling kan man dække ca. 90 x 90 cm med 18 W - f.eks. sådan en her: http://www.bh-froe.com/ZC/index.php?main_p...roducts_id=2653

           
          Citera
          niklaswik
          Inlägg 12-01-2013, 23:42
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 809
          Medlem sedan:
          28-09-2004
          Medlem nr: 4 547



          Bättre sent än aldrig..?

          Biltema har jättebra lågenergilampor för vanlig E27-sockel. 45W som mest, men flera 30W är mer prisvärt om man har plats och ork att fixa kablar och socklar på nåt bra sätt.

          http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-oc...Standard-44270/

          Jag har en 45W för att hålla liv i Yucca och Kanariepalm över vintern, och de ser ut att må hur bra som helst. smile.gif


          --------------------
          //Niklas
           
          Citera
          vbergsten
          Inlägg 05-02-2013, 22:51
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem sedan:
          10-01-2010
          Medlem nr: 27 317



          Jag gillar PLL rör. De är på 55w och 56 cm långa. Ballaster, sockel och frakt kostar runt 40kr/st på ebay. Väldigt fina och det finns rör från 50kr. Tror det är det billigaste och bästa man kan köpa. Täcker en stor area.
           
          Citera
          vinga
          Inlägg 07-02-2013, 10:50
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem sedan:
          22-05-2011
          Medlem nr: 48 812



          Hej, hoppar in här med en fråga! När min man skulle köpa kallvita lysrör så hittade han inga i rätt storlek för oss så han kom hem med en slags "lysrörsglödlampa". Megaman liliput.

          Den har 4000K cool white, 1900 lumen 30W, E27.

          Vad tror ni? Kommer den att fungera alls? Eller måste jag gå och byta den? Det jag odlar är inga mängder, jag är en glad amatör som experimenterar lite med jordgubbar och lite perenner.

          Någon som vet och vill svara? Mina sådder har börjat komma upp så jag måste ganska snabbt byta ut den om den är helt värdelös för växter!

           
          Citera
          MrLeaf
          Inlägg 12-02-2013, 22:01
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem sedan:
          15-05-2011
          Medlem nr: 46 527



          CITAT (vinga @ 07-02-2013, 10:50) *
          Hej, hoppar in här med en fråga! När min man skulle köpa kallvita lysrör så hittade han inga i rätt storlek för oss så han kom hem med en slags "lysrörsglödlampa". Megaman liliput.

          Den har 4000K cool white, 1900 lumen 30W, E27.

          Vad tror ni? Kommer den att fungera alls? Eller måste jag gå och byta den? Det jag odlar är inga mängder, jag är en glad amatör som experimenterar lite med jordgubbar och lite perenner.

          Någon som vet och vill svara? Mina sådder har börjat komma upp så jag måste ganska snabbt byta ut den om den är helt värdelös för växter!


          Det kommer nog "funka" till överlevnad, men om de växer så mycket, det vet jag inte.
          Jag köpte mig en 45W kallvit 6400K på ebay. Lampan 70 och 40 i frakt ca.
          Tyvärr hittade jag precis senare en 105w 6400K för 120 fraktfritt :/
          Ska nog köpa den senare iaf.

          Dina växter under vegetativa fasen behöver ganska mycket ljus.
          Om vi jämför med en 250 watt mh (metallhalid) ligger de på ungefär 35-37000 lumen.
          Och det växer ganska bra.

          Ett 36watt lysrör kallvitt ligger på 3000 lumens oftast.
          Min kallvita LE lampa ligger på ca 3000 så de har sämst lumental. Men mycket av det blåa ljuset som väster i vegg gillar.

          Den 105W kallvita jag fluktar på ligger på nästan 7000 lumen så där börjar vi snacka lite.

          Ang bra reflektor kan man köpa färdiga för en 150:- på diverse odlingssidor. Eller så kan man ta en sänglampa och använda sin fantasi. Eftersom lampan stack ut långt utanför själva sänglampan, klippte jag sönder en ölburk, spegelfärgad folköl 3.5% tongue.gif Klippte runt den och tejpade runt där reflektorn på sänglampan slutade.
          Reflekterar ljuset bra och det stör inte grannarna så mkt.

          Hoppas du kanske fick några tipps.

          Alltså: Till vegetativt, driva upp frösådder innan de ska planteras ut osv, då är det kallvitt ljus växterna behöver. 6400K. Till blom funkar Varmvita då de innehåller rött ljus som de vill ha då.

          Ju mer ljus, desto bättre. Ett par 20watt räcker inte och oftast är de dyra. Kolla på ebay smile.gif

          Mvh
           
          Citera
          vinga
          Inlägg 13-02-2013, 10:58
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem sedan:
          22-05-2011
          Medlem nr: 48 812



          Hej och tack för massa info mrleaf!

          Jag har inte bytt lampa, tänkte att jag testar ett tag och ser hur det verkar. Hittills så ser det ändå bra ut. Inga långa taniga skott utan korta gröna med stora hjärteblad... Vet ju dock inte hur det blir sedan när de blir lite större!

           
          Citera
          MrLeaf
          Inlägg 13-02-2013, 12:30
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem sedan:
          15-05-2011
          Medlem nr: 46 527



          Det brukar funka bra med lite vadsom där i början smile.gif Så kör på.
          När de blir lite större kan det vara ide att byta iaf då de helst vill ha ljus åt det blåa hållet.

          Men iaf, kolla in utländska sidor då de har rätt lampor till bra pris.
          Här är en: http://green-lamp.co.uk/

          Just på denna sidan undrar jag lite varför de delat in daylight och growbulbs i olika kategorier. Samma färgtemp och ungefär samma pris dock.

          Där finns iaf bl.a en 65w för 12£ och det är ganska prisvärt. Eller en 125W för 17.99£. Tänker skaffa mig den ihop med en reflektor sen.

          Mvh
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 14-02-2013, 00:58
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej
          Du sa (Inga långa taniga skott utan korta gröna ), det betyder att din lampa fungera bra.

          H:Bassam
           
          Citera
          Elcyion
          Inlägg 03-03-2013, 22:25
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 62
          Medlem sedan:
          15-10-2007
          Medlem nr: 12 870



          Nu är jag helst lost på det här området. Jag skulle vilja flytta en del av mina växter från fönsterbrädan och in i lägenheten. Jag tänker att jag då behöver lampor för de växterna. Men vad ska jag leta efter? De växter som är aktuella är bladbegonia och amelliljor. Kan jag köpa någon vanlig lågenergi-/LEDlampa?

          Sedan funderar jag på att odla upp lite grönsaker i balkonglådan inne. Vad ska jag ha för lampor till den? Jag har lite broccolifrön jag tänkte försöka med i år igen. Samma sak här. Finns det någon prisvärd variant?
           
          Citera
          Ida_Sävast
          Inlägg 14-03-2013, 22:41
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem sedan:
          04-09-2010
          Medlem nr: 33 635



          Har ni tips på var jag kan hitta lysrörsarmaturer av bra kvalitet till rätt pengar? Jag är alltså inte ute efter de billigaste från Biltema eller Jula eftersom jag vill hitta kvalitet som drar mindre ström. Helst armaturer för T5-rör.


          --------------------
          Ida, zon 6

           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 15-03-2013, 01:14
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          أHej
          Du kan googla på namn (lysrörs armaturer), och hitta massor företag, sedan kan du välja själv, vad som passar dig.
          H.Bassam
           
          Citera
          Mr.Tomat
          Inlägg 16-06-2013, 15:54
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 58
          Medlem sedan:
          14-06-2013
          Medlem nr: 78 389



          Har länge funderat på gemma-led lampor, verkar vettiga produkter.
          http://www.gemma-led.se/vaxtbelysning-30-watt

          någon som har någon erfarenhet? eller vet något om företaget?
           
          Citera
          jaj-51
          Inlägg 16-06-2013, 20:23
          Länk hit: #17


          Gäster






          Känns inte trovärdigt saknas massor av info ex vilken vilka våglängder lyadioderna har.

          Leta på E-bay och köp direkt från Kina Hongkong till en bråkdel av priset.

          kolla på jula och Biltema har också dessa ....
           
          Citera
          Mr.Tomat
          Inlägg 17-06-2013, 09:30
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 58
          Medlem sedan:
          14-06-2013
          Medlem nr: 78 389



          CITAT (jaj-51 @ 16-06-2013, 21:23) *
          Känns inte trovärdigt saknas massor av info ex vilken vilka våglängder lyadioderna har.

          Leta på E-bay och köp direkt från Kina Hongkong till en bråkdel av priset.

          kolla på jula och Biltema har också dessa ....


          har ju sett på nätet/tv om hur cannabisodlare driver upp växter med olika enbart led i rött och blått. Så det borde ju funka?
           
          Citera
          addo
          Inlägg 17-06-2013, 09:52
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem sedan:
          29-06-2009
          Medlem nr: 24 498



          CITAT (Ida_Sävast @ 14-03-2013, 23:41) *
          Har ni tips på var jag kan hitta lysrörsarmaturer av bra kvalitet till rätt pengar? Jag är alltså inte ute efter de billigaste från Biltema eller Jula eftersom jag vill hitta kvalitet som drar mindre ström. Helst armaturer för T5-rör.



          Välsorterade akvariebutiker ska ha funktionerliga men fula armaturer för t5 HO, lysrör för akvarieväxter har de också. Sylviana Aquastar är ett bra rör. Köp också de bästa reflektorerna du kan till armaturen det är där du sparar mest el!
           
          Citera
          addo
          Inlägg 17-06-2013, 09:58
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem sedan:
          29-06-2009
          Medlem nr: 24 498



          CITAT (Elcyion @ 03-03-2013, 23:25) *
          Nu är jag helst lost på det här området. Jag skulle vilja flytta en del av mina växter från fönsterbrädan och in i lägenheten. Jag tänker att jag då behöver lampor för de växterna. Men vad ska jag leta efter? De växter som är aktuella är bladbegonia och amelliljor. Kan jag köpa någon vanlig lågenergi-/LEDlampa?

          Sedan funderar jag på att odla upp lite grönsaker i balkonglådan inne. Vad ska jag ha för lampor till den? Jag har lite broccolifrön jag tänkte försöka med i år igen. Samma sak här. Finns det någon prisvärd variant?



          Ska du ha växterna synliga i lägenheten så är det kallvitt (ca 65 000 K eller mer) som gäller. För att dra upp frön så fungerar kallvitt också men du kan nörda till det med röd-blått ljus om du vill.

          Jag skulle kolla div byggvaruhus och kjell & co för de kallvita alternativen och akvarieäffärer/nätet för röd-blå.
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 23:03
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon