Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Droppbevattning, Prisvärda alternativ?
          Vinterflickan
          Inlägg 26-02-2013, 10:56
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 213
          Medlem sedan:
          26-12-2010
          Medlem nr: 36 878



          Jag har lite dålig koll på det här med olika bevattningsystem men funderar på om man ev skulle investera i nått som gör att man kunde bevattna tex raderna av rosor & klematis vid spaljén samtidigt.
          Idag gå jag med rotbevattnare & det tar en jäkla tid...
          Har ju dessutom en syrénhäck, en kortare hansa-roshäck, och en pergola med klematis & rosor som väger vid varje stolpe och lite fler sammanhållna rosrabatter osv.

          Är det smidigaste att gräva ned droppslangar & bör man isåfall ha det automatiskt styrt via timer?
          Dum fråga kanske men kopplar man samman allt med varandra eller låter man en koppling sticka upp i ena änden så att man enkelt att vattna de där 15 eller 30 metrarna det handlar om osv...

          Finns det några extra prisvärda alternativ att satsa på?
           
          Citera
          spacepingo
          Inlägg 26-02-2013, 11:55
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 299
          Medlem sedan:
          16-03-2008
          Medlem nr: 14 665



          Hej

          Vi planterade en häck tillsammans med grannen för tre år sedan. Det var ca 25m. Vi köpte två stycken "svettslangar"/fuktslang (typ denna http://www.gardena.com/se/water-management...kler/fuktslang/ ) Det funkade jättebra. Vi hade två slangar (15 m vardera) som vi inte kopplade ihop utan vi kopplade vår vattenslang till den ena och grannen till den andra. Kopplade vi ihop dem orkade inte vattnet hela vägen fram. Slangen är svart och syns inte mot jorden och den sipprar ut vattnet droppvis och blötte jorden riktigt bra.
          Om det är ett prisvärt förslag får du bedöma själv smile.gif


          --------------------
          Mimmi

          Odlar i gränslandet mellan zon 2, 3 och 4
           
          Citera
          Vinterflickan
          Inlägg 26-02-2013, 12:29
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 213
          Medlem sedan:
          26-12-2010
          Medlem nr: 36 878



          CITAT (spacepingo @ 26-02-2013, 11:55) *
          Hej

          Vi planterade en häck tillsammans med grannen för tre år sedan. Det var ca 25m. Vi köpte två stycken "svettslangar"/fuktslang (typ denna http://www.gardena.com/se/water-management...kler/fuktslang/ ) Det funkade jättebra. Vi hade två slangar (15 m vardera) som vi inte kopplade ihop utan vi kopplade vår vattenslang till den ena och grannen till den andra. Kopplade vi ihop dem orkade inte vattnet hela vägen fram. Slangen är svart och syns inte mot jorden och den sipprar ut vattnet droppvis och blötte jorden riktigt bra.
          Om det är ett prisvärt förslag får du bedöma själv smile.gif


          Det tycker jag låter som ett jättebra budgetalternativ!
          Hur som helst så kan det ju vara bra att börja med... Det går ju i alla fall smidigare än att flytta rotbevattnaren massor av gånger... Har du någon uppfattning om ungefär hur länge man behöver låta den ligga & "svettas" för en rimlig bevattning?
           
          Citera
          spacepingo
          Inlägg 26-02-2013, 18:57
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 299
          Medlem sedan:
          16-03-2008
          Medlem nr: 14 665



          Det beror säkert på hur mycket vatten växterna behöver och vad det är för jord och hur varmt/soligt det är. Jag har för mig att vi lät vattnet vara på ca en timme. Till en början hade vi vattnet på rätt ofta (varje/varannan dag) men sen glesade vi ut vattningarna (1-2 ggr/v) vartefter vi märkte att häcken blev starkare. Men det var ju en nyplanterad häck. Nu när den är några år har vi slangen ute men vattnar bara om det blir riktigt torrt.


          --------------------
          Mimmi

          Odlar i gränslandet mellan zon 2, 3 och 4
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 26-02-2013, 23:42
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Alla informationen står på förpackning, och finns duktiga personalen som kan svara dig om du fråga dem.

          H.Bassam
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 28-02-2013, 15:31
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          CITAT (Bassam @ 26-02-2013, 23:42) *
          Hej

          Alla informationen står på förpackning, och finns duktiga personalen som kan svara dig om du fråga dem.

          H.Bassam

          För det första - vilken förpackning? Hon undrar ju vilken typ av bevattning som kan vara lämpligt och det finns ju flera varianter och märken.
          För det andra - nej, den "duktiga" personalen kunde då inte hjälpa mig ett dugg utan jag fick själv lista ut hur jag skulle få ihop det för att det skulle funka. Så därför köpte jag på mig mer saker än jag egentligen hade behövt.

          Jag tycker det låter vettigt med en svettslang till en rabatt utomhus. Jag har droppvarianten i växthuset för att punktbevattna tomater och chili osv samt även kunna droppa ned i en kruka om jag så vill. Till detta har jag en timer. Köpte Gardenas startset, tror det kostade kring 1000:-. De har ett med lägre pris utan timern men jag tycker att en timer är jättebra eftersom man då kan åka ifrån och det sköter sig självt - ungefär...


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          Vinterflickan
          Inlägg 28-02-2013, 19:12
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 213
          Medlem sedan:
          26-12-2010
          Medlem nr: 36 878



          CITAT (Peztis @ 28-02-2013, 15:31) *
          Jag tycker det låter vettigt med en svettslang till en rabatt utomhus. Jag har droppvarianten i växthuset för att punktbevattna tomater och chili osv samt även kunna droppa ned i en kruka om jag så vill. Till detta har jag en timer. Köpte Gardenas startset, tror det kostade kring 1000:-. De har ett med lägre pris utan timern men jag tycker att en timer är jättebra eftersom man då kan åka ifrån och det sköter sig självt - ungefär...


          Jag tyckte oxå det lät som en vettig lösning! Just det där att slippa gå & lyfta rotbevattnaren massor av ggr och kunna ge mildare vattning under längre tid! Jag gillar iofs min rotbevattnare jättemycket men inte att använda till allt i trädgården smile.gif

          Det här startsetet du nämnde lät ju jättevettigt, vi har ju sambons släkt & vänner x antal mil bort så vi är ju ibland borta ett par dagar (kan ju vara skönt att slippa be grannarna varje gång!). Men jag antar att det då måste anslutas till vattenslangen, för man kan inte koppla den till nån behållare med vatten som man fyller innan? (dum fråga kanske men är helt ny på det här!)
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 28-02-2013, 23:52
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej
          Det är bra om man tror på sig 100 procent, men kan inte vet allt, och kostar ingenting att fråga trädgårdsmästare i affären, om man frågar mycket, man kan lära sig mycket. Idag kommer varje timma nya informationen, forskarna jobbar hela tiden.
          H.Bassam
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 18:55
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon