Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Svårt att omstarta Partner Colibri grästrimmer
          KSporre
          Inlägg 22-07-2013, 14:19
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          22-07-2013
          Medlem nr: 78 685



          Har just registrerat mig här för att se om någon kunnig kan ge mig lite självfixar-råd innan jag faller till föga och helt sonika köper en ny trimmer av bättre märke. Ovan nämnda följde med huset.

          Min billiga lilla två-takts-trimmer beter sig som följer:

          Efter vinterförvaring i rel. varmt garage utan vidare service startade den inte alls i våras.
          Efter tändstiftsbyte startar den nu på första draget, oavsett choke eller ej. Går därefter utan påtagliga biljud så länge man håller full gas.
          Så fort man släpper av lite så stannar den dock, utan hostande men relativt snabbt avstannande.
          Sedan startar den inte, oavsett om man pumpar bränsle eller chokar enl manualen mm.
          Väntar man några timmar tills den kallnat och provar igen så startar den snällt.

          Har skruvat isär den så gott jag kan(ovan vid motorer i allmänhet) och ser inget uppenbart fel för blotta ögat. Synbarligen rel rent luftfilter, ingen skit på bränsleinsuget, bytt tändstift som sagt.

          Har ännu inte provat justera tomgångs-skruvarna. Skulle ju kunna minska självdöendetendensen, men kan inte riktigt förstå hur det skulle förklara omstartningsproblemet.

          Någon som har några tips?
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 25-07-2013, 09:50
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Det nya tändstiftet, är det av exakt samma modell som det gamla? Får man ett med exempelvis annan hårdhet kan man få en del skumma uppföranden. Sedan skall ju elektrodavståndet kontrolleras och eventuellt justeras också.

          Ett vanligt problem när maskiner inte startar efter vinterförvaring är att bensinen i tanken blivit dålig. De bästa ämnena i bensin avdunstar snabbt och kvar blir till slut bara "skräpet". Förutom att man får tömma tanken måste kanske också förgasaren plockas isär och rengöras. Detta är väldigt vanliga fel på gräsklippare och annat, dagens miljövänliga bensin har mycket kort hållbarhet.
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 25-07-2013, 10:43
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          Man skall aldrig choka/flöda en varm motor, därav omstartsproblemet. Prova att tanka 98-bensin istället för 95 nästa gång, annars verkar det en god idé att justera tomgången.
           
          Citera
          KSporre
          Inlägg 26-07-2013, 01:01
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          22-07-2013
          Medlem nr: 78 685



          Tack för tips.

          Omstartsproblemet var detsamma innan jag bytte tändstiftet, det var bara kallstarten som blev enklare med bytet. Och nej, jag fick bara ett motsvarande av annat märke.

          Jo, kör förstås på miljöbensin Aspen 2-takt i orange dunk. Vad rekommenderas istället?

          Och jag har även prövat att starta om den varm utan choke/flödning. Många drag och en blåsa senare ->inget resultat.

          Hur rengör man eventuellt förgasaren? Vilken del av konstruktionen är förgasaren exakt? Jag har som ett hum men känner mig ej tvärsäker.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 09:10
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon