Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

          3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > JUSTERINGAR PÅ SAJTEN!
          kerstin z5-6
          Inlägg 28-10-2012, 22:33
          Länk hit: #41


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          CITAT (Kryddan03 @ 28-10-2012, 22:22) *
          Vad tror ni om:

          Ett-, två- och fleråriga växter
          Örtartade växter (utomhus?) som huvudsakligen odlas för sitt prydnadsvärde

          Alternativt:

          Annueller, bienner och perenner
          Ett-, två- och fleråriga örtartade växter (utomhus?) som huvudsakligen odlas för sitt prydnadsvärde
          (Lite lång underrubrik men den kan man ju fila på)

          bra men bort med prydnadsvärde..ger igen associationer till krukväxter,krukodlat mm.
          Håll rubriken så kort som möjligt


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 28-10-2012, 22:56
          Länk hit: #42


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (Kryddan03 @ 28-10-2012, 22:22) *
          Vad tror ni om:

          Ett-, två- och fleråriga växter
          Örtartade växter (utomhus?) som huvudsakligen odlas för sitt prydnadsvärde

          Alternativt:

          Annueller, bienner och perenner
          Ett-, två- och fleråriga örtartade växter (utomhus?) som huvudsakligen odlas för sitt prydnadsvärde
          (Lite lång underrubrik men den kan man ju fila på)

          Ett-, två- och fleråriga växter
          Örtartade växter i trädgården

          Alternativt:

          Annueller, bienner och perenner
          Ett-, två- och fleråriga örtartade växter i trädgården

          Kanske?
           
          Citera
          Kryddan03
          Inlägg 28-10-2012, 22:59
          Länk hit: #43


          Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem sedan:
          17-03-2004
          Medlem nr: 3 013



          CITAT (kerstin z5-6 @ 28-10-2012, 22:33) *
          bra men bort med prydnadsvärde..ger igen associationer till krukväxter,krukodlat mm.
          Håll rubriken så kort som möjligt

          Håller i och för sig inte med och förstår inte associationerna. Jag odlar själv annueller, bienner, perenner, krydd- och köksväxter, träd och buskar enbart i krukor , men skulle aldrig komma på att associera dem med krukodling enkom för att de även har ett prydnadsvärde - krukväxter har jag inomhus i lägenheten. Å andra sidan bryr jag mig inte heller så värst. Det blir säkert bra om du får bestämma Kerstin. tongue.gif wink.gif

          Redigerat av Kryddan03: 28-10-2012, 23:00


          --------------------
          Odlar på taket i zon II
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 28-10-2012, 23:04
          Länk hit: #44


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Jag går enbart på de missförstånd som nuvarande namn har.Det sker ofta ofta att krukväxter efterfrågas där om skötsel mm.Just pga namnet Prydnadsväxter.Folk verkar inte associera detta med utomhusväxter..
          Det är enda anledningen.För mej kan det heta vad som smile.gif


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Kryddan03
          Inlägg 28-10-2012, 23:32
          Länk hit: #45


          Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem sedan:
          17-03-2004
          Medlem nr: 3 013



          CITAT (kerstin z5-6 @ 28-10-2012, 23:04) *
          Jag går enbart på de missförstånd som nuvarande namn har.Det sker ofta ofta att krukväxter efterfrågas där om skötsel mm.Just pga namnet Prydnadsväxter.Folk verkar inte associera detta med utomhusväxter..
          Det är enda anledningen.För mej kan det heta vad som smile.gif

          Jag har nog alldeles för mycket tid att slå ihjäl.smile.gif
          Men i alla fall kollade jag igenom det senaste året i Prydnadsväxter och kunde inte hitta en enda tråd om krukväxter (inomhusväxter). Däremot var det några få frågor om att odla t ex perenner i kruka. Det var medlemmar som tänkt sig odla i krukor i sin trädgård och då kan jag förstå att man kanske inte postar i Balkong, terrass och uterum. Sedan var det ett par frågor som egentligen borde ha postats i Klematis och klätterväxter och ett par som kanske hade passat bättre i Träd, buskar och häckar. I övrigt var det bara trådar om annueller, bienner och perenner vad jag kunde se. Att enstaka trådar hamnar lite "fel" får man nog räkna med hur uttömmande man än försöker att vara i rubrikerna. smile.gif


          --------------------
          Odlar på taket i zon II
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 29-10-2012, 00:57
          Länk hit: #46


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=117901&st=5

          finns även en tråd om inomhus hibiscus denna vecka,och det händer hela tiden..

          Redigerat av kerstin z5-6: 29-10-2012, 01:08


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Kryddan03
          Inlägg 29-10-2012, 01:24
          Länk hit: #47


          Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem sedan:
          17-03-2004
          Medlem nr: 3 013



          Två trådar av runt 500 det senaste året! biggrin.gif
          Dessutom hade TS i den tråden du länkar till fått uppgiften att det var en citrusväxt och haft den utomhus under sommaren och undrade hur hon skulle övervintra den. Inte så konstigt att hon kanske inte är riktigt säker på var hon skall lägga in sin tråd, eller hur?

          Det kommer nog alltid att bli "felposter" i forumet inte minst för att gränserna ofta går omlott när det kommer till odling. Två trådar på 500 får nog ses som en väldigt gott resultat och kanske t o m att rubriken inte alls behöver ändras utan faktiskt funkar som den skall. *

          Hur som - jag lämnar diskussionen nu då jag som sagt inte bryr så värst mycket och ändå inte tänker vara särskilt aktiv för en obestämd tid framöver. Jag tror bara på att man inte skall underskatta sina läsare/medlemmar.


          * En liten brasklapp: Jag gick inte i in i samtliga identifieringstrådar men de flesta (de jag tittade i hade dock hamnat på rätt ställe). Tänkte som så att om man inte vet vad det är för växt man har är det inte heller säkert att man riktigt vet var man skall lägga sin post. Där kan jag i och för sig tänka mig att Småprat om trädgård är ett säkrare kort än Prydnadsväxter - men tycker man att växten är vacker så. wink.gif

          Redigerat av Kryddan03: 29-10-2012, 01:36


          --------------------
          Odlar på taket i zon II
           
          Citera
          fvd
          Inlägg 29-10-2012, 05:31
          Länk hit: #48


          Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem sedan:
          21-08-2009
          Medlem nr: 25 623



          En synpunkt från mig som inte är så kunnig med strävar efter att lära mig. Jag tänker mig att någon som vill bli medlem och liksom jag inte har så mycket kunskaper ännu kan bli förvirrad av anueller bienner och perenner. När jag kom in i forumet så hade jag precis fattat vad perenner var tidigare trodde jag att det var buskar och träd. Jag har klarat mig bra med det rubriker som finns jag förstår prydnadsväxter och krukväxter. Däremeot uppskattar jag era ansträngningar att utveckla och förtydliga rubrikerna.

          Nedanstående rubriker räcker för mig;

          Ett-, två- och fleråriga växter utomhus


          som huvudsakligen odlas för sitt prydnadsvärde.

          Ett-, två- och fleråriga växter inomhus

          som huvudsakligen odlas för sitt prydnadsvärde.



          Sedan undrar jag vad örtartad betyder ? Hoppas jag inte trasslade till det ännu mer i så fall bry er inte om det. Det här med anueller bienner och perenner mfl kunskaper är något som jag tycker bör ingå någon annanstans i forumet och en ordlista vore inte heller så dumt. Det skulle komma till nytta inte minst när man skall köpa växter och fröer. En idé som jag precis fick är att under artikelnytt skulle även forummedlemmar som har kunskaper och tycker att det finns luckor att fylla igen kunna skriva. Jag absolut inte missa möjligheten att lära mig av er som har specialkunskaper av olika slag och kompletterar varandra.Det blir mycket roligare då och då utvecklas både forumet och dess medlemmar.


          --------------------
          Zon 1
           
          Citera
          Krolliljan
          Inlägg 29-10-2012, 05:45
          Länk hit: #49


          Medlem
          Antal inlägg: 10 191
          Medlem sedan:
          20-05-2007
          Medlem nr: 10 539



          Svårt det här så att det inte ska bli missförstånd.
          För mig fungerar nog

          Prydnadsväxter i trädgården
          ett-, två- och fleråriga

          alternativt

          Prydnadsväxter utomhus
          ett-, två- och fleråriga

          Redigerat av Krolliljan: 29-10-2012, 05:53


          --------------------





           
          Citera
          Kryddan03
          Inlägg 29-10-2012, 06:08
          Länk hit: #50


          Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem sedan:
          17-03-2004
          Medlem nr: 3 013



          CITAT (fvd @ 29-10-2012, 05:31) *
          Sedan undrar jag vad örtartad betyder ? Hoppas jag inte trasslade till det ännu mer i så fall bry er inte om det. Det här med anueller bienner och perenner mfl kunskaper är något som jag tycker bör ingå någon annanstans i forumet och en ordlista vore inte heller så dumt. Det skulle komma till nytta inte minst när man skall köpa växter och fröer. En idé som jag precis fick är att under artikelnytt skulle även forummedlemmar som har kunskaper och tycker att det finns luckor att fylla igen kunna skriva. Jag absolut inte missa möjligheten att lära mig av er som har specialkunskaper av olika slag och kompletterar varandra.Det blir mycket roligare då och då utvecklas både forumet och dess medlemmar.

          Jag skulle ju lämna diskussionen, men vill ju inte att du känna dig förvirrad. smile.gif

          Man kan ju fördjupa sig en hel del kring kemin och fysiken kring örtartade och vedartade växter. Men enkelt uttryckt är örtartade växter sådana som inte bildar ved så som träd och buskar gör. Det har att göra med att de har lite eller inget alls av ett ämne som heter lignin (och där börjar fördjupningen som man kan gå vidare med vid ett senare tillfälle wink.gif). De allra flesta örtartade växter vissnar efter tillväxtsäsong och fröspridning.
          Tvååriga (Bienner) och fleråriga (perenner) växter överlever under jord genom rötter, lökar eller knölar o dyl och kommer igen efter en viloperiod i en eller flera säsonger. Bienner sprider sina gener vidare genom frö efter andra tillväxtsäsongen och sedan dör plantan. Perenner sprider sina gener vidare genom frö varje tillväxtsäsong i flera år. Hos ettåriga (anueller) överlever inte själva plantan (individen) utan den lever bara en säsong och sprider sina gener vidare genom frö samma år.

          Den klassiska kuggfrågan brukar vara om bananträdet är ett träd eller buske. Svaret är ingetdera då den inte bildar en stam av ved och alltså är en ört. Fast å andra sidan - hur många här har sett ett bananträd i verkligheten än mindre huggit ner det för att undersöka det närmare? giggle.gif

          Annueller - Ettårig. Kommer av latinets annus som betyder år helt enkelt.
          Bienner - Tvåårig. Kommer av latinets bi som betyder två (tänk t ex på engelskans bicycle som egentligen betyder två hjul eller cirklar).
          Perenner - Flerårig. Kommer av latinets perennis som skulle kunna översättas med beständig eller varaktig över flera år.

          Jag vet inte om min text ställde till det ännu mer för dig - hoppas inte det i alla fall. smile.gif

          Redigerat av Kryddan03: 29-10-2012, 06:13


          --------------------
          Odlar på taket i zon II
           
          Citera
          fvd
          Inlägg 29-10-2012, 06:23
          Länk hit: #51


          Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem sedan:
          21-08-2009
          Medlem nr: 25 623



          Inte men det ger upphov till fler frågor, sen är det ju en annan sak om jag kommer komma ihåg det men då vet jag var jag kan slå upp det. Är det så att de flesta örtartade växter är ettåriga ? Kan du ge exempel på någon örtartad växt så att jag får något att relatera till ?


          --------------------
          Zon 1
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 29-10-2012, 11:19
          Länk hit: #52


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Man behöver inte gå djupare än att de som vissnar ner på hösten för att antigen återkomma nästa vår ex Riddarsporre,perenn,eller är i vårt klimat ettåriga växter exempel klockranka,kantlobelia.Dessa är örtartade växter.
          Sen kan man förstås fördjupa sig i den delen hur mycket som helst ner till biokemisk nivå.

          För att svara på din fråga fvd, är de flesta örtartade växter perenna eller ettåriga -ja.



          Min avsikt med detta var på inget sätt att diskutera hurvida någon skrivit i "rätt" eller "fel" avdelning.
          Detta var enbart en diskussion på principiell nivå och har inget med trådskaparen i mitt exempel att göra alls.
          Påpekar fö aldrig någonsin att någon skriver i fel avdelning.Däremot tror jag att alltför luddiga avdelningsbeskrivningar kan få nya att avstå att sända sin fråga öht.

          Fvd s förslag är också bra:)

          En ordlista kan ju vara bra, men många av dessa begrepp kommer ju naturligt om man läser och skriver och frågar mycket på ett trädgårdsforum.

          Precis som de vetenskapliga namnen på de växter man sått själv,äger eller kommit i kontakt med fastnar i minnet smile.gif Vilket är bra eftersom ett ensidigt användande av enbart de svenska namnen ochså det kan ge upphov till missförstånd.



          Tycker ni annorlunda än jag är det helt ok det med coolgleam.gif

          Redigerat av kerstin z5-6: 29-10-2012, 19:57


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera

          3 sidor V  < 1 2 3
          SnabbsvarSkriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):


           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 10:26
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon