Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Gräs i kompost
          BigDaddy
          Inlägg 11-07-2013, 20:00
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 619
          Medlem sedan:
          06-08-2009
          Medlem nr: 25 317



          Jag har fått en massa gräsklipp av grannen senaste veckorna. Lade i rabatter etc men därefter fyllde jag en kompost. I komposten fanns i botten lite blandat men 3/4 nu är endast gräsklipp. Ska jag försöka blanda i ngt mer?

          Just nu känns där som 100 grader. Ryker & är jättevarmt i komposten.

          I fjol så sparade jag hans gräs i säckar & lade ut i rabatter i våras. Kan ju göra samma till nästa vår fast nu spara i komposten då. Men funderar ändå på om ngt mer skulle blandas i?

          Jag kommer använda gräset nästa vår oavsett, så jag vet inte men känns som gräset inte brytits ned helt till dess, men kommer ändå lägga ut det då. Är så bekvämt att ta direkt från komposten till våren för gödning & jordförbättring.

          Kommer fortsätta få gräs hela sommaren av honom så behöver mer tips hur jag ska konservera det & vad för saker det finns att hitta på med det. Har ett jordgubbsland som ska anläggas nästa år samt potatisland/rabarberland. Är det smart att lägga ut gräset redan nu på dessa ställen? Just nu är de ytorna täckta av kartong samt presseningar sedan i fjol. Tar död på ogräs. Kass jord under så hade egentligen tänkt lägga hästskit där till hösten alternativ till våren men kanske kan jag nyttja gräset?

          Massa tips & svar vore kul. smile.gif
           
          Citera
          Piccante
          Inlägg 11-07-2013, 21:00
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 891



          Färskt gräs är väldigt rikt på kväve och därför får mikroorganismerna i komposten väldigt mkt näring och förbränningen blir kraftig. Du får en väldigt stark kompost som kan bli väl stark att lägga i landet. Sen uppstår problemet att nedbrytningen kan avstanna pga kväveöverskottet för bakterier och svampar får brist på kol som begränsar deras omsättning. Blanda i något kolrikt material dvs allt med mycket fibrer som träflis, grenar, bark eller torra löv.


          --------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!
           
          Citera
          BigDaddy
          Inlägg 12-07-2013, 07:50
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 619
          Medlem sedan:
          06-08-2009
          Medlem nr: 25 317



          Ok tack. När det nu brinner så varmt, hur färdig tror du den är i mars? Jag blandar ut det med den kassa jorden som finns där.

          Behöver även lite mer tips på hur jag ska ta hand om all gräs. Mina två komposter är snart fulla.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 13:25
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon