Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Plantera blåklocka?, Gräva upp denna och plantera om den? Går det?
          janisvikmanis
          Inlägg 26-06-2020, 23:25
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 42
          Medlem sedan:
          27-03-2003
          Medlem nr: 989



          Bifogad fil  Bla__778_klockor.jpg ( 236.48k ) Antal nedladdningar: 12
          Den här blåklockan. Kan jag gräva upp den och plantera om den i min trädgård? Eller hur gör man? Skall man plantera frön från blåklockan istället? Vilken tid på året då? Skall jag blötlägga fröna och bara, efter blomningen ner i jorden hemma hos mig?

          Det var länge sedan jag var här på besök. Så jag minns inte hur jag ber om att få bli notifierad på e-mail. Skicka gärna e-mail till mig, om ni svarar. Jag vet annars inte när jag skall gå in och kolla på svaren. Men e-mailadress:
          janis@lettiska.se

          Redigerat av janisvikmanis: 26-06-2020, 23:33
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 28-06-2020, 17:44
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Frågeställningen är högst relevant och gäller inte bara blåklockor utan även andra viltväxande blommor, som kan vara fina att ha i sina blomsterland. Ett vet jag och det är att kungsljus skall inte planteras om på hösten utan tidig vår för att få dem att blomma under sommaren.
          Vissa år blir man belönad av naturens egenfröförmåga, i år har jag flera fingerborgsblommor både i lotten och på gamla komposten. Det är väldigt roligt att se när humlorna kryper in i dem och hämtar nektar. Då jag inte är så tidig med att ta bort växlighet i och kring såraderna kan det ibland dyka upp en blomma som jag inte rensar bort utan låter den slå ut och gläds av dess prakt.

          Kanske någon har ett tips på länk där man kan läsa om omplantering av vilda blommor.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 29-06-2020, 13:22
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Rent praktiskt så skiljer det sig inte från att flytta en växt inom trädgården. Möjligen då att det inte är rätt tidpunkt på året för flytt av växter, men med mycket vattning kan det gå bra.

          Sen har vi det juridiska. Det är inte tillåtet att gräva upp "vilda" växter hur som helst. Dessa blåklockor tillhör markägaren och får inte flyttas utan tillstånd från denne. Om vi hoppar över den biten, många bönder och liknande markägare bryr sig inte om några växter, så finns det även andra aspekter. Finns det t.ex. många dylika blåklockor här? Är det den enda i sitt slag här står den bäst där den står. Det finns för övrigt Stor blåklocka att köpa i de flesta trädgårdsbutiker.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 29-06-2020, 15:34
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (Gossen Ruda @ 29-06-2020, 14:22) *
          Det finns för övrigt Stor blåklocka att köpa i de flesta trädgårdsbutiker.


          tummenupp.gif
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 15:46
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon