Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Terpentin i jorden – vad göra?, Min kinesiska chilli är hängig efter omplantering.
          mary´s lamb
          Inlägg 29-04-2017, 16:01
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          01-06-2011
          Medlem nr: 51 364



          Min förvedade fina chilli (samt ett ödesträd) mår dåligt efter att ha blivit omplanterade i jord från vedbacken.
          Kan det vara för mkt terpentin i jorden. Har planterat om, det var också vitt trådigt mögel i all jord. Nu vill de inte komma igen. Ngt. tips för att hjälpa dem bli av med ev. terpentin i deras system?
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 29-04-2017, 18:43
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Det du skulle kunna göra är ytterligare en omplantering i jord som är avsedd för chiliplantor. Hör med någon kunnig, vilken jord som är bäst.

          Redigerat av Mjärden: 29-04-2017, 18:45
           
          Citera
          mary´s lamb
          Inlägg 30-04-2017, 09:28
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          01-06-2011
          Medlem nr: 51 364



          Tack! Men det löser inte problemet som jag trooor är att plantan sugit upp "substanser" som inte är nyttig för den.
          Och hur neutralisera eller minska skadeverkningarna.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 30-04-2017, 18:02
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Om det kommit in något i växten, vet jag inte hur det skall gå att få bort eller om det går ut i frukterna, om du skulle få igång den. Har du provat med att doppa ner rötterna i vatten och tvätta bort olämpligt jord och skadliga ämnen på dem Undrar om det är farligt att duscha rötterna, kanske räcker att ha dem i ett vattenbad, så kanske ämnena går bort.
          Vad tror ni andra, är det en olämplig behandling av ett chiliträd och har ni några andra förslag ?
          Hur förökar sig en kinesisk chiliträd, från ett frö eller genom stickling ? Om det går att få en stickling att växa kunde det vara en möjlighet.

          Det finns en chiliklubb i Sverige med många hundra medlemmar, kanske du kunde fråga dem ?

           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 30-04-2017, 19:01
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Mitt tips är nog att glömma terpentinen. Det är en mycket lättflyktig vätska så jag är tveksam att det skulle finnas så mycket kvar i jorden. Däremot kan det vara kvävebrist. Det har säkert hamnat en massa sågspån och vedrester i marken och när det bryts ner går det åt kväve. Möglet du såg tyder också på nedbrytning av kolhaltig cellulosa. Det kan ta tid att återhämta sig efter näringsbrist.

          Redigerat av Gossen Ruda: 30-04-2017, 19:03


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          mary´s lamb
          Inlägg 03-05-2017, 08:21
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          01-06-2011
          Medlem nr: 51 364



          Kväve! Tack biologen. Näringsbrist! OK, men den har bara stått i nya jorden i 2 månader.
          Egentligen är det mitt stora ödesträd jag är mest oroad över, växten verkar ha svårt att ta upp vatten så jag duschar den också. Det värsta är att den inte tålt vanlig blomgödning då bladen blir stela och hårda av det.

          Mjärden – chilin odlar jag från frö. Har iofs två småplantor. Vi får se hur det går...
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 03-05-2017, 20:01
          Länk hit: #7


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Jag får nog hålla med rudan, det är förmodligen kvävebrist eller något liknande som saknas jorden. Jord från vedbacken är inte helt optimal. Vissa växter klarar av den, andra inte. Kanske chilin har svårt för det?
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 21:41
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon