Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Mindre mängder jord och sand, Ny kolonist försöker orientera sig
          grågröngrangren
          Inlägg 12-10-2016, 10:12
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          26-09-2016
          Medlem nr: 84 596



          Hej! Jag har nyligen skaffat kolonilott och försöker bli klok över en del saker. Jag funderar på (bland mycket annat): varifrån skaffar man jord och sand, om man ska ha mer än bara lite men inte flera kubikmeter? Ett aber är också att jag inte har bil.

          En gammal övervuxen komposthög innehåller förmodligen rätt bra jord. Men om jag vill ha planteringslådor, såna där pallkragar som är så poppis numera, går det åt ganska mycket - då räcker det inte. Om man sätter två ovanpå på varandra, som många rekommenderar går det åt en tredjedels kubikmeter per låda, och 2-3 stycken är väl ungefär vad jag kan tänka mig till att börja med. Alltså behöver jag sisådär en kubikmeter jord. Det känns som ganska mycket att köpa i säckar från Plantagen och köra iväg på cykeln.

          Gräsmattan är det gropigaste som någon sett. Det har nog gått till så att kolonisten före mig inte orkat sköta lotten utan låtit gräset (och ogräset) invadera större och större del av den tidigare odlade ytan. Vete håken om det ens går att köra gräsklippare på. Det får nog bli lie.

          Man ska blanda jord och fin sand och fylla ut med, läste jag mig till, och gärna så i lite gräs där groparna är djupa. Och sen räkna med att göra det i omgångar, ett antal säsonger. Men var får man tag i sand? Åka iväg till grustäkt och hämta går ju bra för den som har bil. Jag har väldigt svårt att bedöma hur mycket sand som behövs. Lotten är på bara 200 kvadratmeter, men det är som sagt förskräckligt gropigt. Bara jord antar jag sjunker ihop mycket mer, så effekten blir sämre.
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 12-10-2016, 11:59
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 590
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Kompostjord + gödsel som köps in gemensamt i föreningen funkar bra till allt jag odlar. Köpejord är ofta att kasta pengarna i sjön det är ju runt 90% torv som bryts ner och blir i stort sett ingenting efter ett par år. Sand använder jag inte alls. Kolla med föreningen brukar de köpa in gödsel, jord el dyl gemensamt vänta isåfall till ett sånt tillfälle


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Fröken Odört
          Inlägg 12-10-2016, 14:34
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 158
          Medlem sedan:
          13-04-2016
          Medlem nr: 83 434



          Jag har fyllt mina kragar med 200 liter, inte 330, vilket är ca 4 påsar jord. Året därpå har nivån sjunkit, men då är det ju dags för gödsel ändå.
          Sand kan man köpa på byggmarknader, jag har handlat och tagit den i en hink.

          Du får skaffa dig en cykelkärra, då kan man transportera mer otympliga saker. smile.gif


          --------------------
           
          Citera
          grågröngrangren
          Inlägg 12-10-2016, 17:43
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          26-09-2016
          Medlem nr: 84 596



          Det ska vara fin sand, skrev den jag lutar mig mot. Byggmarknad. Får kolla på såna ställen.

          Koloniföreningen köper in gödsel - det är ekologisk odling här, så det ska vara enbart naturgödsel och det passar mig fint. Jord har jag inget hört om att föreningen skulle köpa och misstänker att det inte är aktuellt. Cykelkärra är nog ingen dum idé! Men fy vad det blev mycket att köpa till den här odlingslotten. Då har jag ändå ärvt en del redskap från föregångaren.


           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 08:05
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon