Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Lägga plattor som golv till växthus
          emilkarl
          Inlägg 28-03-2015, 10:08
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          07-10-2013
          Medlem nr: 79 118



          Håller på och sätta upp ett växthus och har tänkt plattor som golv. Har ett hål på ca 10m2 som jag ska lägga plattor i. Det är 30cm djupt. Har ingen som helst koll på grunder och plattläggning och har läst mycket på nätet och hittar lika många svar som frågor i princip.

          Tar tacksamt emot hjälp om hur jag ska lägga upp grunden som jag tänkt lägga plattor på.

          Vilken typ av makadam skall jag ha i botten, hur tjockt lager makadam behövs? Ska jag använda stenmjöl att lägga plattorna på eller något annat? Vad fogar jag plattorna med?

          Behöver man lägga någon duk mellan makadam och stenmjöl för att inte sanden ska sjunka ner?

          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  vv.jpg ( 359.3k ) Antal nedladdningar: 154
           
           
          Citera
          Raynyk
          Inlägg 29-03-2015, 13:33
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 61
          Medlem sedan:
          28-09-2014
          Medlem nr: 80 848



          Ser ut som ganska sandig jord? Eller är det lite blött och lerigt?
          Om det är blött och kladdigt kan man lägga lite markduk i botten, sen krossmaterial uppepå det. 0-16 eller 0-32, beroende på vad du finner tag i.
          Stenmjöl (eller vanlig sand) några centimeter på toppen som du väger av med, och plattor på det. Täta av med samma stenmjöl för enkelhets skull, alternativt fogsand som finns att köpa i säckar.
          Berget som krossar har olika färg i olika bergtag och stenmjölet får dess färg. Sand har även den olika färg i olika sandtag så välj beroende på smak eller för den delen tillgång.

          Hyr gärna en padda och slå mellan varje fraktion, fyll gärna upp i omgångar med 0-16/0-32 så du inte slår mer än typ 20 cm åt gången.

          Slå ej på stenmjölet, det väger du av i den lutning du vill ha eller helt plant om så önskas. Därför är det bra om det är plant innan det så stenmjölen sätter sig lika överallt.

          Duk behövs ej mellan 0-16 och stenmjöl. Har du 0-32 och stenmjöl direkt på det kan det behövas om det är lite 0 i det, men paddas det brukar stenarna slås ner och du får en fin yta ändå.

          Räkna uppifrån och ner, bestäm färdig höjd på plattorna. Dra bort deras tjocklek, stenmjölets tjocklek, då vet du hur tjockt du skall fylla upp med 0-16 eller med 0-32 om du använder det.

          Skall du ha plattor i hela växthuset eller skall det någonstans finnas en odlingsbädd som är öppen ner i marken under? Isåfall kan det vara bra att avskilja den och krossbädden med markduk.

          Hoppas du får ut något vettigt i denna svada, och lycka till smile.gif

          Enkel lösning:

          PLATTOR
          ---------
          STENMJÖL/SAND
          ---------
          0-16
          ---------
          MARKDUK
          ---------
          BEFINTLIGT BOTTEN I GROPEN

          Vill du vara superseriös och ej få tjälskjutningar i plattsättningen kan du isolera och greja, men då behöver du även gräva djupare och vidare omkring växthusets storlek.
          Har du sandig mark skjuter det ofta inte så mycket med lösningen uppskriven ovan, men med lera skjuter det vanlig lite mer.

          Skall du gjuta plintar? Om tjälskjutningar bekommer dig kan det vara bra att isolera runt dem. Då blir plattläggningen även isolerad den.

          Följde det med någon instruktion från där du köpte växthuset med instruktioner på detta och lite om det är känsligt för sättningar eller så?

          Redigerat av Raynyk: 29-03-2015, 14:16


          --------------------
          Dalarna, Zon V
           
          Citera
          emilkarl
          Inlägg 30-03-2015, 10:18
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          07-10-2013
          Medlem nr: 79 118



          Tack för utförligt svar. Det är väldigt mycket sten blandat med sand och lera i botten i dagsläget. Jag har följt instruktion för plintar o montering osv så det bara vara lugnt. Har plintarna på 60cm och tänk isolera runt.

          Tycker den enkla lösningen låter bäst. Jag ska ha plattor plant i hela.
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 30-03-2015, 17:35
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Detta är lätt man kan göra så:

          1 lägga stark och väldränerade markduk över botten.

          2 fylla kvar med grova sand till att sanden nå plattor tjock storlek.

          3 lägga cement som kommer färdiga blandad efter du blötta dem.
          4 nu kan du lägga plattor men lämna några mm mellan dem, sen kan du fylla de är mm med cement eller silikon.


          Obs

          Du kan googla på sidan som heter ( hur kan man Lägga plattor som golv till växthus ), sen tryck på video , du ska komma på flera video film tryck på första ( Tips! Så lägger du sten - ©Flisby AB - YouTube ).

          H.Bassam
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 16-04-2024, 04:24
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon