Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Plantera bärbuskar nu som börjat spricka ut (bilder), Plantera bärbuskar under tidig vår börjat spricka ut
          -andreas-
          Inlägg 28-03-2019, 11:23
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem sedan:
          24-03-2019
          Medlem nr: 88 784



          Hej!
          Jag har köpt plantor på Trädgårdsmässan och Lidl som nog stått lite för varmt för länge, så bladen har börjat spricka ut lite smått. Det är bigarråer (större blad), blåbärsbuskar (små blad-något större blad), sibiriskt björnbär (gröna knoppar). Hur skulle ni gjort, låta dem stå inne tills frostrisken försvunnit, eller plantera ut dem så snart som möjligt så att de inte hinner komma ännu längre?

          Blåbär Pink Lemonade


          Blåbär, no name


          Sibiriskt björnbär


          Biggarå (Sötkörbär)

           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 28-03-2019, 14:05
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Ja, där har du ett dilemma med att handla sådant från försäljare som inte vet något om odling. Kanske har du något ställe där det är svalt men inte frost? Det skulle stoppa upp lövsprickningen lite. Behåller du dom inne kommer de inte klara ultraviolett ljus eftersom glas inte släpper igenom de våglängderna. Då "brinner" löven när de kommer ut i solen och blir förstörda. Du skriver inte var i landet du bor men kanske du kan ställa buskarna utomhus, gärna i halvskugga, och ta in dom över natten om det ser ut att bli frost?
           
          Citera
          -andreas-
          Inlägg 28-03-2019, 14:57
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem sedan:
          24-03-2019
          Medlem nr: 88 784



          Tack för ditt svar,
          Jo, det är väl tyvärr så smile.gif
          Bor i Stockholm, så det är bara ett par nätter under en 10 dagars prognos som går ner under nollan till -3 på måndag natt och -1 på tisdag natt. Resten ser ut att vara plusgrader, men det kan ju bli fler frostnätter längre fram också.. Jo, det är ju en variant att flytta in dem under dessa nätter. Hur länge bör jag sedan vänta innan jag planterar ut dem på riktigt? Hur är det med björnbären som bara har gröna knoppar ännu så länge? Risk att även de skadas om jag planterar ut den?
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 28-03-2019, 16:37
          Länk hit: #4


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Om de bara har knoppar skulle jag plantera ut dom på en gång, knoppar är inte speciellt frostkänsliga och de flesta inhemska träd och buskar har också svällande knoppar nu. Sedan tror jag de flesta späda löv klarar en eller ett par minusgrader, gränsen går inte exakt vid 0. Men blir det kallare än -3 skulle jag absolut ta in dom. Och kom ihåg att det alltid är kallare vid marken än en bit upp, om de är lågväxande.
           
          Citera
          -andreas-
          Inlägg 02-04-2019, 17:04
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem sedan:
          24-03-2019
          Medlem nr: 88 784



          Tack så mycket för svaren! Har planterat ut endel och behållit endel i kruka. Blev inte så kallt ändå och tiodagars-prognoser verkar ligga på som mest -1 grader, så det känns ganska safe att plantera ändå.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 13:40
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon