Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          80 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Beslut om vargjakt klart
          Gossen Ruda
          Inlägg 20-12-2010, 21:21
          Länk hit: #41


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Uppriktigt sagt, jag tycker vargälskarna är mycket blodtörstigare och hatiska än de som kallas varghatare.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Jonny
          Inlägg 20-12-2010, 21:24
          Länk hit: #42


          Medlem
          Antal inlägg: 255
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 295



          Tror dom flesta mer eller mindre intelligenta läsare av denna träden klarar av at evaluera hur du har lyft upp sakligheten i denna tråd.....iaf kan jag sumera en sak...jag ska jaga varg den 15 Januari.....det är nånting du inte kan göra nånting åt....absolut nada....Föresten jagade jag Älg i Oktober...och Orre i September.....Jag måste vara en Orrhatare av rang för jag sköt ett rätt snyggt knippe som ska pryda nyårsbordet....Igår åt jag Abborre...självfiskat...nej...mordriskt dödat med blodtörstig min...tänk dig vilket vidrigt syn där jag utan ett glimt av empati agnade kroken med en levande mask....nej ...du har nog rätt.......................................jag borde inte ha livet rätt..........God Jul
           
          Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 20-12-2010, 22:29
          Länk hit: #43


          Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem sedan:
          26-06-2007
          Medlem nr: 11 218



          CITAT (xlxl67 @ 20-12-2010, 19:10) *
          Jag vet inte vilka du lyssnar på men på Artdatabanken finns mga av experterna inom Sveriges djurfauna.
          Läs:
          http://snotra.artdata.slu.se/artfakta/Spec...upus_100024.pdf

          Vargen är "Starkt hotad".
          Läs sedan under åtgärder



          Hej!
          Jag är helt övertygad om att folk på artdatabanken kan en hel del om svenska vargar. Det innebär inte att de har en god kunskap om djur i allmänhet och tamdjur i synnerhet. Det är mycket lätt att bli intresserad av en djurart och sedan bortse från alla konsekvenser djuret för med sig. Jag har fortfarande inte kunnat läsa något som motsäger mina påståenden. Vargen är definitivt inte utrotningshotad den är bara ganska sällsynt i Sverige. De stackars människorna i Mongoliet lider av 10 000 vargar. Där är vargen dessutom en svår predator på den utotningshotade przewalskihästen.

          Jag har inte läst några inlägg av varghatare här på Odla. Vi som av miljömässiga skäl inte vill ha en alltför stor vargstam hatar inte vargar. Kan man hata en djurart? För mig som är artist är det svårt att förstå att någon kan likställa människor med andra djurarter.
          MVH
          Jan Lindgren
           
          Citera
          smuleborg
          Inlägg 20-12-2010, 23:40
          Länk hit: #44


          Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem sedan:
          31-05-2007
          Medlem nr: 10 799



          Jag har inte lyckats klura ut hur man kan minska inaveln genom att skjuta på måfå. Det går över mitt förstånd och - självfallet - min kunskap.

          Egna erfarenheter i denna lilla plätt av världen

          Vi har "skymtat" (snacket går, och en dokumenterad) varg i området. En hundägare (icke-jägare) reagerar negativt "till varg". En handfull (icke-jägare) är positiv "till varg".

          Jägarna humlar och mumlar. Någon har elstängsel med bidrag (inga problem, hittills i alla fall).

          Järgarna behandlar klövviltet (rådjur, vildsvin, älg) som tamboskap om vintern. Och jägare är pigga på att skjuta räv.

          Jag ser att det kryllar av rådjur, här finns en hel del vildsvin, rätt mycket grävling (fågelägg). Och som "grädden på moset"; klövviltet behandlas, som sagt, som tamboskap. Jakt betyder mycket för väldigt många (människor också).


          --------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 20-12-2010, 23:44
          Länk hit: #45


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          CITAT (Gossen Ruda @ 20-12-2010, 21:21) *
          Uppriktigt sagt, jag tycker vargälskarna är mycket blodtörstigare och hatiska än de som kallas varghatare.


          en högst märklig synpunkt.. confused.gif


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 21-12-2010, 07:41
          Länk hit: #46


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          CITAT (Aqvakul @ 20-12-2010, 23:44) *
          en högst märklig synpunkt.. confused.gif

          Läs inläggen från CillaM. På ett normalt forum hade hon blivit avstängd och avslängd.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          xlxl67
          Inlägg 21-12-2010, 08:36
          Länk hit: #47


          Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem sedan:
          12-08-2009
          Medlem nr: 25 446



          Man kan förstå att mga sympatiserar med vargar och reagerar starkt när man läser i ex detta forum:

          http://forum.robsoft.nu/search.php?st=0&am...mp;sf=titleonly
          http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=23...&hilit=varg
          http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=23...&hilit=varg

          Ett argument är att hundar dödas men så har löshundsjakten ökat också.

          Att sedan kalla de som försvarar vargen för vargkramare etc är bara att se ned på dem.
           
          Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 21-12-2010, 11:30
          Länk hit: #48


          Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem sedan:
          26-06-2007
          Medlem nr: 11 218



          Hej!
          En liten fundering. Vi har en ganska liten vargpopulation så det borde finnas tillräckligt med vilda bytesdjur. Trots det tycks ca 10% av vargarna angripa tamdjur och anses vara så besvärliga att de måste avlivas genom skyddsjakt. Vad händer om vargstammen ökar och bytesdjuren minskar?
          MVH
          Jan Lindgren
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 21-12-2010, 11:55
          Länk hit: #49


          Gäster






          CITAT (Jan Lindgren @ 20-12-2010, 22:29) *
          För mig som är artist är det svårt att förstå att någon kan likställa människor med andra djurarter.
          MVH
          Jan Lindgren


          Du får vara hur mycket artist som helst men du har inte förstått det mest grundläggande av allt - det är pga det som naturen producerar som vi människor kan överleva på jorden. Allt vi behöver kommer ursprungligen från naturen.

          Du kommer aldrig att förstå djur- och naturvännernas bevekelsegrunder. Att ens föreslå att vi bör döda vargvalpar ohmy.gif ....för inte så länge sedan propagerade du för att man bör köra över alla lösspringande katter....

          Din inställning till djur, natur och miljö är såväl okänslig som cynisk.

           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 21-12-2010, 14:30
          Länk hit: #50


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          CITAT (Jan Lindgren @ 20-12-2010, 22:29) *
          Hej!
          För mig som är artist är det svårt att förstå att någon kan likställa människor med andra djurarter.
          MVH
          Jan Lindgren

          För mig som är instrumenttekniker är det svårt att INTE jämställa djur med människor, vi ingår alla i ekosystemet och varför människan skulle vara undantaget från det begriper jag inte.
           
          Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 21-12-2010, 14:55
          Länk hit: #51


          Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem sedan:
          26-06-2007
          Medlem nr: 11 218



          CITAT (Gunilla T @ 21-12-2010, 11:55) *
          Din inställning till djur, natur och miljö är såväl okänslig som cynisk.



          Hej Gunilla!
          Min inställning till miljö och natur är naturvetenskaplig och inte naturromantisk. Förmodligen har jag hållit på med djur och natur betydligt mer än du.

          Är man som jag intresserad av att bibehålla en stor genetisk variation hos vargstammen så torde det vara naturligt att ta bort genetiskt ointressanta valpar när de är små istället för att chansa på att skjuta rätt exemplar när de är stora. Är man naturromantiker så kan man kanske tycka att det låter konstigt.

          Jag och de flesta hobbyuppfödare av djur tar hela tiden bort djur som inte platsar av genetiska orsaker. Det är det bästa sättet att bibehålla en bra stam. Ofta så äter vi också upp djuren vi slår ut. Det handlar om att ha ett naturligt mänskligt synsätt på djur och absolut inte om cynism.

          Självklart kommer allt vi behöver från naturen. Det gör också vi människor. Allt är ju natur. Därifrån är det dock långt till att hävda att vi människor behöver allt i naturen. Det är en mycket konstig syn på naturen när man tror att allt måste finnas för annars så inträffar någon magisk katastrof. Naturen klarar sig exempelvis alldeles förträffligt utan varg. Det har vi sett tydligt i Sverige men livet skulle bli lite tråkigare utan varg så därför ska vi bevara den.

          Jag förstår djur- och naturvänners bevekelsegrunder men jag förstår inte naturromantiker som har något konstigt religöst förhållande till naturen.
          MVH
          Jan Lindgren
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 21-12-2010, 15:38
          Länk hit: #52


          Gäster






          CITAT (Jan Lindgren @ 21-12-2010, 14:55) *
          Förmodligen har jag hållit på med djur och natur betydligt mer än du.


          Antagligen, men vi drar olika slutsatser.

          Förresten, så där brukar man skriva när man vill verka överlägsen och argumenten tryter!

          God Jul Jan! Vi kommer aldrig att tycka lika men det får du acceptera!
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 21-12-2010, 16:32
          Länk hit: #53


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Jag får nog försynt framhålla att jag finner inget fel eller brist på argument i Jans inlägg.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Jonny
          Inlägg 21-12-2010, 16:59
          Länk hit: #54


          Medlem
          Antal inlägg: 255
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 295



          CITAT (Jan Lindgren @ 21-12-2010, 11:30) *
          Hej!
          En liten fundering. Vi har en ganska liten vargpopulation så det borde finnas tillräckligt med vilda bytesdjur. Trots det tycks ca 10% av vargarna angripa tamdjur och anses vara så besvärliga att de måste avlivas genom skyddsjakt. Vad händer om vargstammen ökar och bytesdjuren minskar?
          MVH
          Jan Lindgren

          Du får inget svar där...till det är frågan för konkret och svaret vill bli för svävandes........
           
          Citera
          Jonny
          Inlägg 21-12-2010, 17:05
          Länk hit: #55


          Medlem
          Antal inlägg: 255
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 295



          När man nu ännu är klassad som "Varghatare" så får signaturbilden stå därefter...alltid stör det någon......och när så många osakligt propagerar för Noll avskjutning så kanske man..trots at det är emot mitt grunnläggande syn....propagera för en Nollvisjon av Varg i Sverige.....Då har man gjort alla nöjda och glada....eller>?
           
          Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 21-12-2010, 17:10
          Länk hit: #56


          Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem sedan:
          26-06-2007
          Medlem nr: 11 218



          CITAT (Gunilla T @ 21-12-2010, 15:38) *
          Förresten, så där brukar man skriva när man vill verka överlägsen och argumenten tryter!

          God Jul Jan! Vi kommer aldrig att tycka lika men det får du acceptera!


          Hej Gunilla!
          Tycker du att mina argument tryter? Vad jag ville ha fram var bara att naturromantiken brukar minska med ökad erfarenhet. Jag hoppas att det ska gå så för dig också.

          Önskar God Jul till dig också. Jag vet att vi inte har samma åikter just nu men jag ger aldrig upp hoppet om att människor kan lära sig se lite mer naturligt på naturen. ( förmodligen en gammal yrkesskada )
          MVH
          Jan Lindgren
           
          Citera
          dahla
          Inlägg 21-12-2010, 17:19
          Länk hit: #57


          Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem sedan:
          09-07-2005
          Medlem nr: 6 154



          Europas samlade rovdjursexperter ger stöd för den svenska vargförvaltningsmodellen. Experterna har tagit fram EU-riktlinjerna för rovdjurens bevarandestatus och man är helt på det klara med att Sverige gjorde rätt som tillät vargjakt.

          Rovdjursexperterna ingår i en arbetsgrupp kallad LCIE och man arbetar under Europeiska rådet. De ger Sverige i stort sett sitt fulla stöd när landet införde licensjakt på varg.

          LCIE-rapporten kan sammanfattas i två punkter:
          • Ingen annat land i världen har så bra koll på antalet stora rovdjur och jakten på dessa som Sverige. Enkelt sammanfattat kan man säga att om vi vet hur många rovdjur vi har är det också lättare att tillåta kontrollerad jakt på dem och ta fram lämpliga avskjutningsnivåer.
          • Att forskarna ger stöd åt den svenska vargjakten får inte tolkas som att andra EU-länder kan börja jaga varg. Länder som Tyskland och Frankrike får helt enkelt skaffa sig större kunskap om sina vargstammar innan länderna kan inleda jakt på varg.

          Om nån vill läsa rapporten så finns den här: http://www.jagareforbundet.se/Documents/Sv...%20position.doc
           
          Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 21-12-2010, 17:23
          Länk hit: #58


          Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem sedan:
          26-06-2007
          Medlem nr: 11 218



          CITAT (malcolm @ 21-12-2010, 14:30) *
          För mig som är instrumenttekniker är det svårt att INTE jämställa djur med människor, vi ingår alla i ekosystemet och varför människan skulle vara undantaget från det begriper jag inte.


          Hej!
          Jag vet inte om du skojar med mig eller inte. Jag är alltså artist som motsats till rasist. Ett konkret exempel. Vid en brand så skulle jag rädda en ovän framför ett älsklingsdjur. För mig är människan oberoende av ras, religion, sexuell läggning osv alltid viktigare än andra djurarter.

          Just för att vi alla ingår i ett ekosystem så är det viktigt att acceptera oss som en djurart. Det innebär att vi ska se till att vår art klarar sig bra. Vargen är en konkurrent om mat och livsmiljö. Vore vi helt naturliga så skulle vi göra som många djurarter, eliminera konkurrenten. Nu är vi inte så naturliga utan vi bryr oss om, för oss totalt onyttiga, organismer. Vi är dessutom så onaturliga att vi bryr oss om helt okända, obesläktade artfränder. Jag är glad att både du och jag är undantagna det naturliga ekosystemet.
          MVH
          Jan Lindgren
           
          Citera
          dahla
          Inlägg 21-12-2010, 17:33
          Länk hit: #59


          Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem sedan:
          09-07-2005
          Medlem nr: 6 154



          Det börjar läcka... det pratas om att det enbart är ekonomin i de olika länen som avgör om vargen får finnas där eller inte... rennäringen drar tydligen in enorma summor årligen och det får man väl förstå när det pratas om cirka 800 000 renar i sveriges norra delar...

          I de vargdrabbade länen anses bofelkningen vara fattig och få tamdjur finns i dessa områden.

          Och ser man det rent ekonomiskt så förstår man att dom som sitter med pengarna bor i sörmland och östergötland och där tillåts inte vargen etablera sig så spridningen söderut på den kanten är omöjlig.

          Om en varg blir påkörd av en bil rycker polisen ut med blåljus... om ett rådjur blir påkört åker polisen inte ens till platsen... är det så vi ska skilja på de vilda djuren i Sverige? Är det ekonomiskt försvarbart eller är det ett politiskt spel?
           
          Citera
          smuleborg
          Inlägg 21-12-2010, 17:43
          Länk hit: #60


          Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem sedan:
          31-05-2007
          Medlem nr: 10 799



          Hur har man kommit fram till att 210 vargar är ett optimalt antal? På vilken grund vilar beslutet att hålla vargstammen nere? För att det ska vara möjligt att bedriva jakt med okopplad hund? Eller för att någon räknat ut
          att vargens naturliga (vilt)föda räcker till 210 vargar?




          --------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

           
          Citera

          80 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 23-04-2024, 10:30
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon