Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Lägga igen gammal trädgårdsdamm, stött på patrull., Helt ny och totalförvirrad medlem needs help.
          Lathundarna
          Inlägg 02-07-2013, 10:19
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          02-07-2013
          Medlem nr: 78 527



          Efter att igår ha börjat gräva ur för att plocka bort presenning och metallram nån satt dit upptäckte vi att det är ett konstant flöde med vatten som rinner till från, typ, alla håll. Hur löser man sånt? Dränera på nåt sätt känns ju lägligt, men frågan är hur. Kan ju tillägga att dammen är placerad vid en slänt i trädgården, vilket ju säkert inte underlättar. Hade vi haft möjlighet hade vi självklart vänt oss till de som anlagt dammen från början, men det går tyvärr inte. Vi känner heller ingen som är bra på sånt här, så nu vänder jag mig hit.

          Igår kväll när vi lade ner pga jobb såg det helt okej ut, lite vatten i botten. När jag kom hem efter jobbet i förmiddags och kollade idag var det vattenfyllt till bredden och luktar ruttet... nånting. Så nu måste vi hitta effektiv lösning på hur vi ska snygga till sörjan som blivit *höhö* wacko.gif

          Hur det ser ut just nu: http://lathundarna.weebly.com/1/post/2013/...som-bah-nj.html
           
          Citera
          Mony
          Inlägg 02-07-2013, 11:56
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 357
          Medlem sedan:
          24-06-2009
          Medlem nr: 24 388



          Usch, ja det ser ju inte så roligt ut..

          Anna-Karin tipsade om dessa i en annan tråd http://www.gardenaquatica.com/Referenser.aspx

          Passar det inte geografiskt kanske du kan googla på liknande företag + där du bor?




          --------------------
          Besök gärna min blog: mony71.se
           
          Citera
          kerstinbern
          Inlägg 02-07-2013, 13:20
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 940
          Medlem sedan:
          23-04-2011
          Medlem nr: 42 015



          Men uppenbarligen rinner ju vattnet bort utan problem, kan ni inte bara fylla igen med sten eller annat material som låter vattnet dränera bort?
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 02-07-2013, 20:48
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Lite märkligt om det luktar ruttet. Det är inte avloppsvatten som rinner till?


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          addo
          Inlägg 03-07-2013, 12:07
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem sedan:
          29-06-2009
          Medlem nr: 24 498



          Undersök var vattnet kommer ifrån det borde ha runnit redan innan ni började gräva om det var naturligt. Att det sedan luktar ruttet tyder på ett trasigt avloppsrör såtillvida ni inte rörde runt i en massa dy när ni grävde.
           
          Citera
          Lathundarna
          Inlägg 03-07-2013, 18:18
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          02-07-2013
          Medlem nr: 78 527



          Tack för era svar! blomma.gif

          Dammen fylldes tydligen med jord + lades över för X antal år sen (vi har bott här i typ 5-6 år), så jag antar att det är jorden som verkligen stinker nu när vi geggat runt i den för att lyfta ur då vi behövt komma åt presenningen. Igår tog jag ett ryck och hämtade stort lass sten och hade i så att det ligger nästan kant i kant med dammväggens översta del (mer sten ska hämtas). Dammen är idag vattenfylld till bredden, men det rinner ju som ni skriver ändå undan, för annars hade det ju varit betydligt mycket mer och ut på gräsmattan. Kanske ska lägga singel nedanför så att marken där dräneras bättre, även den?

          Där dammen ligger går inga rör, och hela trädgården är "väldränderad" då man öste hit en mängd enorma stenbumlingar innan man byggde husen (vilket får mig att undra varför det inte rinner undan bättre dock). Dammen ligger som ni ser på bilden nedanför en slänt, så kanske det rinner därifrån? När vi grävt har vi bara sett att det sipprat vatten från alla håll i dammen, inte från nåt specifikt håll. De som bodde här innan hade tydligen ett vattenfall, men då pumpades vattnet från dammen runt för effekt.

          Kan berätta att jag känner mig lite mer hoppfull idag, igår kändes det bara som slap.gif giggle.gif
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  dammen___liten_bild.jpg ( 348.66k ) Antal nedladdningar: 46
           
           
          Citera
          addo
          Inlägg 05-07-2013, 08:33
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem sedan:
          29-06-2009
          Medlem nr: 24 498



          Så dammen rinner inte över?

          Det kan vara så att grundvattennivån ligger så högt att dammen hålls full av grundvattnet.

           
          Citera
          Lathundarna
          Inlägg 09-07-2013, 23:35
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          02-07-2013
          Medlem nr: 78 527



          CITAT (addo @ 05-07-2013, 09:33) *
          Så dammen rinner inte över?

          Det kan vara så att grundvattennivån ligger så högt att dammen hålls full av grundvattnet.


          Nej, i alla fall inte märkbart. Inte ens vid en heldags ösregn märker vi skillnad. Har nu toppat med singel och även lagt nedanför, och det ska bara torka upp efter allt grävande (blev en rejäl sörja) och ösregn så kan det nog bli bra (hoppas vi!) tummenupp.gif
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 23-04-2024, 11:57
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon