Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ginseng
          malcolm
          Inlägg 11-07-2013, 12:28
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          Som många säkert lagt märke till så har jag ofta talat om min enorma trötthet så för någon vecka sedan beställde jag ett slags ginsengpreparat från apoteket och inte vet jag men det tycks hjälpa lite. Jag har alltid varit skeptisk till naturpreparat och nu undrar jag om det finns någon/några här som har erfarenhet av ginseng.
           
          Citera
          sparvuggla
          Inlägg 11-07-2013, 16:17
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem sedan:
          18-05-2009
          Medlem nr: 23 407



          Prova gå över till vegetarisk kost, om du har möjlighet och klarar av det psykiskt.
          Jag kan inte lova något naturligtvis, men det är väldigt många som blivit som pånyttfödda efter att dom gått över till vegetarisk kost.

          Ginseng vet jag inget om, men köper du det se till att få rätt ginseng, det är mycket bluff i den branschen när man säljer sockerpiller till sjuka.
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 11-07-2013, 16:32
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          Provade Ginseng för en del år sedan men jag tyckte inte att det gjorde någon skillnad. Bra om det funkar för dig.


          Det som däremot funkar bra för mig just nu är halvliters flaskor med vitamindrycker.Köper dem på ICA eller COOP , kostar c:a 15 kr.

          De har olika smaker ( persika , citron/fläder / tropisk citrus osv osv ) och innehåller då också olika vitaminer mm. En del innehåller , förutom vitaminer , också t ex zink , magnesium mm mm.

          Tycker att de hjälpte ganska snabbt , blev piggare efter någon vecka , när jag druckit minst en flaska om dagen. Dricker av i stort sett alla olika varanter.

          Har dem i kylskåp eftersom jag tycker att de smakar extra gott kalla och släcker törsten bättre då nu när det är varmt.

          Du kanske kan prova sådana drycker och se.

          Har man kollat om du har några brister som gör dig extra trött ? Det kan de göra på vårdcentralen .Jag har varit inne på vårat närmaste lasarett i dag och kollat mina värden , har bl a proteinbrist så man följer upp det kontinuerligt .

          Om det inte har gjorts en ordentlig genomgång av dina värden så tycker jag att du ska tjata dig till att det görs och inte bara en gång , värdena förändras ibland t o m ganska snabbt , så att man vet hur det står till i din kropp.

          Lycka till Malcolm ! Hoppas du kan få lite mer ork och lust till att göra lite saker som du gillar.

          Redigerat av mamamaggan: 11-07-2013, 16:33


          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 11-07-2013, 18:20
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Du ska naturligtvis söka hjälp hos din läkare för din trötthet. Du har ju dessutom i dagsläget kontakt med både sjukgymnast och distriktsköterska bl.a. för din diabetes. Varför ber du inte dem om råd? Äter du som du ska med tanke på din diabetes? Har du tagit prover så att du vet om du eventuellt behöver tillskott av något ämne?
          Ginseng var ju på modet för en massa år sen men jag hörde aldrig att det hade effekt hos någon, förutom i reklamen.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 11-07-2013, 18:37
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          CITAT (*Stintan* @ 11-07-2013, 19:20) *
          Du ska naturligtvis söka hjälp hos din läkare för din trötthet. Du har ju dessutom i dagsläget kontakt med både sjukgymnast och distriktsköterska bl.a. för din diabetes. Varför ber du inte dem om råd? Äter du som du ska med tanke på din diabetes? Har du tagit prover så att du vet om du eventuellt behöver tillskott av något ämne?
          Ginseng var ju på modet för en massa år sen men jag hörde aldrig att det hade effekt hos någon, förutom i reklamen.

          Det är väl klart att jag pratat med min läkare om tröttheten och jag lämnade blodprov för så sent som en vecka sedan men inte fått svar ännu. Jag vet ingenting, om ginseng egentligen och är skeptisk mot kosttillskott och liknande men tyckte ändå det var värt att prova, detta preparat tillverkas av apoteket själv och innehåller förutom ginseng vitamin B1, vitamin B6, vitamin B12, vitamin C och E samt L-arginin HCL, selen och zink.
           
          Citera
          Fjortispower
          Inlägg 11-07-2013, 20:33
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 712
          Medlem sedan:
          03-10-2010
          Medlem nr: 34 377



          Lite OT kanske men jag tänkte ändå tipsa om energidrinks. Testat det? Kan ju vara något. Kolla efter märket "Monster" som är större burkar och finns i vanliga butiker. Jag tycker att de är uppiggande.

          Min hårt arbetande kompis använder koffeintabletter och säger att det gör en jättepigg.

          Men tänk på att ett måttligt koffeinintag är att rekommendera, en del kan vara känsliga för mycket koffein (speciellt energidrinks av en anledning), så rådgör först med läkare om det är okej just för dig om du är osäker.


          --------------------
          Även ett rosa monster kan ha gröna fingrar!
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 11-07-2013, 21:05
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          Har provat Red Bull men tyckte det var äckligt.
           
          Citera
          Fjortispower
          Inlägg 11-07-2013, 21:19
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 712
          Medlem sedan:
          03-10-2010
          Medlem nr: 34 377



          Och jag som tycker det smakar helt fantastiskt underbart haha! Men Monster är godare och bättre om man är trött tycker jag.


          --------------------
          Även ett rosa monster kan ha gröna fingrar!
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 11-07-2013, 21:27
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Fjortispower @ 11-07-2013, 22:19) *
          Och jag som tycker det smakar helt fantastiskt underbart haha! Men Monster är godare och bättre om man är trött tycker jag.


          Är det inte en massa socker i såna drycker?

          11g /100ml i Red bull läste jag nu.

          Redigerat av *Stintan*: 11-07-2013, 21:35


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 11-07-2013, 23:05
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          Ta för all del inte energidrycker !

          Inte bra för någon och man kan t o m utveckla beroende .


          Läs här vad Läkartidningen skriver om Red Bull

          http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=4893


          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 12-07-2013, 11:49
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          Jag kommer inte att köpa någon av dessa koffeinspäckade energidrycker eftersom de dessutom innehåller massor av socker.
           
          Citera
          Trampendal
          Inlägg 13-07-2013, 00:16
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem sedan:
          02-05-2007
          Medlem nr: 10 112



          Min man testade ginseng för några år sen och först blev han så pigg att han inte kunde sova och sen blev han ju ännu tröttare pga sömnbrist. Säkert olika hur känslig man är, men man ska nog börja med mycket låg dos och sen ev öka.
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 13-07-2013, 13:20
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          Det är nog ingen risk att jag blir FÖR pigg och vad det gäller sömnen så funkar det som vanligt men trots allt så inbillar jag mig att preparatet har en viss positiv effekt eller så är det så att jag helt enkelt börjar må bättre, med eller utan ginseng.
           
          Citera
          Monarda
          Inlägg 13-07-2013, 18:18
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem sedan:
          06-03-2005
          Medlem nr: 5 125



          Jag tycker du ska prova Blutsaft, det har hjälpt mig många gånger mot trötthet. Finns både i hälsokostaffären och i större livsmedelsbutiker.
          http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Foer...er-Blutsaft.htm
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 13-07-2013, 18:22
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          Min mamma hade Blutsaft i kylskåpet men hon dog i alla fall för ett par år , tror inte att jag lider av någon bristsjukdom och mina blodvärden är bra enligt vårdcentralen.
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 13-07-2013, 18:23
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 18 590
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Rosenrot tycker jag funkar bättre än ginseng, brukar äta rosenrot under den mörka årstiden.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 13-07-2013, 18:30
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          Har märkt att det ginsengpreparat jag äter verkar ha en positiv effekt på potensen eller så är det så att just denna bieffekt har släppt efter intaget av den antideprissiva medicinen jag hållit på med ett tag. För ett antal år sedan var just detta ett stort problem, åt Zoloft och blev i det närmaste impotent vilket av jobbigt då jag hade sällskap då.
           
          Citera
          Chili Linkan
          Inlägg 15-10-2013, 21:03
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 335
          Medlem sedan:
          20-01-2012
          Medlem nr: 75 393



          Ginseng är ett underbart preparat! Du bör dock inte använda det i för långa perioder i sträck. Se till och få tag på riktig Panax ginseng rot extract i alkohollösning (finns i engångs ampuller som man sticker ner sugrör i) Dessa funkar mycket bra, jag brukar beställa direkt från kina.

          Det finns mycket bluff grejjer där ute, bland annat finns nån annan planta som kallas ginseng men inte alls har lika bra egenskaper som den äkta. Detta är vad som gör att så många säger att det inte funkar, eller att dem köpt ett preparat liknande ditt, som kanske mest innhöll syntetiska vitaminer och en mycket liten %ginseng liksom bara har med det i blandningen för att sälja bättre, men ginsengens effekt uteblir.
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 15-10-2013, 21:36
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          CITAT (Chili Linkan @ 15-10-2013, 22:03) *
          Ginseng är ett underbart preparat! Du bör dock inte använda det i för långa perioder i sträck. Se till och få tag på riktig Panax ginseng rot extract i alkohollösning (finns i engångs ampuller som man sticker ner sugrör i) Dessa funkar mycket bra, jag brukar beställa direkt från kina.

          Det finns mycket bluff grejjer där ute, bland annat finns nån annan planta som kallas ginseng men inte alls har lika bra egenskaper som den äkta. Detta är vad som gör att så många säger att det inte funkar, eller att dem köpt ett preparat liknande ditt, som kanske mest innhöll syntetiska vitaminer och en mycket liten %ginseng liksom bara har med det i blandningen för att sälja bättre, men ginsengens effekt uteblir.



          Jaha. Kanon, men bara då och då..
          Tror alkohol och nikotin infördes på samma premisser...

          Idag skulle ingen av dessa droger, fått klartecken.
          NU får dom det, då det är statens kassako. när det gäller skatter.


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          Chili Linkan
          Inlägg 18-10-2013, 17:22
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 335
          Medlem sedan:
          20-01-2012
          Medlem nr: 75 393



          Ginseng är inte att jämnföra med nervgifter! Mycket konstig liknelse må jag tycka... Ginseng är inte att jämnföra med droger över huvud taget, märks att du inte har koll på vad du snackar om.

          Och sporadisk då och då gör föga nytta, men kortare perioder och under dessa regelbundet, om du läser på hur Ginseng (som är en adaptogen) funkar så förstår du varför.
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):


           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 00:48
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon