Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tomatblad med lila undersida, Varför får tomatplantorna lila undersida
          Julle
          Inlägg 10-04-2003, 15:38
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem sedan:
          08-02-2003
          Medlem nr: 703



          Förra året blev mina tomatplantors blad lila på undersidan. Dom tog sig inte i växthuset. De flesta blev inte högre än ca 25 cm. De plantor som jag delade ut till bekanta blev både stora och gav rikliga skördar. Mina tomatplantor som jag sådde för några veckor sedan har redan fått lila undersidor på bladen. Hjälp mig! Vad är det som är fel?

          Mvh

          Julle
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 10-04-2003, 16:29
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Står plantorna kallt?? För kall rottemperatur kan nämligen ge fosforbrist och det i sin tur brukar ge lila nyans på bladen. Växten kan inte ta upp fosfor ifall marken är kall så det spelar ingen roll att man har gödslat.


          Hur odlar du?? Jord?? Näring/Gödning?? Temperatur?? Vattning?? Placering?? Har du odlat tomater på samma plats i växthuset i flera år utan att byta jord?? Toppar du plantorna?? Hurpass varmt brukar det vara när du planterar ut växterna, i jorden + luften som lägst?? Vilka tomatsorter brukar du odla?? Hur är klimatet i växthuset, ventilation, skuggning mm.??


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Julle
          Inlägg 13-04-2003, 14:42
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem sedan:
          08-02-2003
          Medlem nr: 703



          När dom står i växthuset tror jag inte att de står för kallt. Vi har en extremt skyddad tomt vi zon II, tror jag. Men de börjar redan få lila undersidor på plantorna som jag dragit upp från frön. Dom är omskolade i rena krukor med ny krukjord. Dom står i ett fönster med tillskottsljus 12 timmar/dag. Tomatsorterna är både stora, små, röda, gula, svarta, oev. Första säsongen kommer jag inte ihåg hur plantorna mådde, men säsong 2 och 3 har varit som jag beskrivit. Säsong 2 och 3 hade jag inte bytt jord. Jag använder automatisk bevattning med fuktavkännare, fönster med automatisk öppnare, tjock kanalplast, inte glas. Jag brukar toppa plantorna här de når taket. Jag brukar också minska ner den gröna bladmassan. Tjuvar de som skall tjuvas. Brukar lägga ut kogödsel när jag platerar och ett par gånger under säsongen. Är inte säker på vilken tempratur det brukar vara när jag planterar ut tomaterna. Men i år har jag skaffat en rejäl fläkt och växthusbelysning. Detta året SKALL mina tomater växa som ogräs (hoppas jag).
          Några ideér på vad som kan förbättras?

          Mvh

          Julle
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 13-04-2003, 17:09
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Tomater är ytterst frostkänsliga och fryser sönder långt innan det blir minusgrader. De kan få frostskador bara det går under +7-8C. Det är mycket vanligt att man får lila blad i början på säsongen för även om det skulle vara +10 i luften kan det vara ganska kyligt i marken och då tar inte växten upp fosfor men detta brukar förbättras när temperaturen stiger.

          Angående småplantorna, om det är ganska blöt jord så brukar den även vara lite kallare än lite torrare jord, innan plantorna har rotat ut sig i krukan får man vara lite försiktig med för mycket vatten. Har du tillgång på regnvatten prova använda det ibland kan kranvattnet innehålla ämnen som växterna inte mår bra av. När växten rotat sig i krukan kan man också ge svag näringsvattning.

          Angående växthuset: Med tanke på att det vuxit dåligt i växthuset de senaste 2 åren så skulle jag byta ut jorden, det finns många sjukdomar som går på potatissläktet som övervintrar i jorden. Man måste inte köpa ny jord utan man kan ta och byta jord med ex. ett grönsaksland där det inte vuxit något som hör till potatisfamiljen under de senaste åren.

          Tomat vill ha väldränerad jord, den behöver inte vara blöt utan det räcker om det är fuktigt längre ned det gör inget om ytan på jorden är torr. Tomat vill gärna ha lite torrare luft de får lätt svampsjukdomar om det är för hög luftuktighet. +Det får inte bli för varmt börjar det gå över +30 måste man vädra bättre + skugga växten. Under den varmaste perioden på sommaren brukar man kunna ha växthusdörren helt öppen under hela dygnet.

          Naturlig gödning brukar vara bra till tomater det håller igång bakteriefloran i marken. Själv ger jag en grundgödsling några veckor innan utplantering och sedan blir det gräsklipp och nässelvatten under säsongen.

          Plantera gärna tagetes vid tomaterna de utsöndrar ett ämne som gör så att skadliga nematoder inte trivs, tyvärr älskar sniglar tagetes.

          Är det ont om insekter när tomaterna blommar snärta till blommorna med fingrarna så blir de pollinerade.

          Skulle det växa dåligt i år med trots jordbyte, vädring mm. Gräv upp plantor och titta på hur rotsystemet ser ut, titta på om det ser korkaktigt ut(korksjuka) eller buskigt med bruna rötter med knappnålsstora knölar (potatisnematod) eller om rötterna bara ser allmänt rötangripna ut.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 02:50
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon