Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Gräsklipparforum..., finns det?
          Posse
          Inlägg 11-09-2003, 16:28
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem sedan:
          27-11-2002
          Medlem nr: 432



          Min kära gamla svävargräsklippare Flymo pajade igår. Känner ni till något forum på webben där man bl.a. avhandlar att meka med gräsklippare?
           
          Citera
          gammelnalle
          Inlägg 12-09-2003, 12:06
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem sedan:
          13-04-2003
          Medlem nr: 1 130



          Inte känner jag till något forum. Men en bra ide var det. Vad är problemet? Är den bensindriven eller el-driven?
          Vi börjar där

          gammelnalle


          --------------------
          Gammelnalle


          "Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk
           
          Citera
          Posse
          Inlägg 12-09-2003, 15:07
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem sedan:
          27-11-2002
          Medlem nr: 432



          CITAT (gammelnalle @ 12-09-2003, 13:06)
          Inte känner jag till något forum. Men en bra ide var det. Vad är problemet? Är den bensindriven eller el-driven?
          Vi börjar där

          gammelnalle

          Den är bensindriven; och problemet är att det stora "fläkthjulet" av plast, det som ska få klipparen att sväva, sprack från ytterkanten och långt inåt navet. Och i och med att fläkthjulet har spruckit har det deformerats så att det delvis släpar emot - och kraftigt bromsas - av själva gräsklipparkåpan.

          Jag har skruvat bort skruven i knivens och fläkthjulets centrum, men fläkthjulet verkar sitta lika fast för det, jag vill lossa det för att ev försöka laga det. unsure.gif
           
          Citera
          gammelnalle
          Inlägg 12-09-2003, 15:59
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem sedan:
          13-04-2003
          Medlem nr: 1 130



          Har aldrig jobbat med flymo, men principen för alla gräsklippare jag tyvärr har kommit i kontakt med tongue.gif är att fläkthjulet är tryckt på axeln. Som styrning/fasthållning sitter en liten "kil" (fast den är inte kilformad) . För att få loss den behöver du sannorlikt en liten "avdragare" (OM du inte vet vad det är :titta i Biltemas katalog eller nåt liknande) (förlåt om jag försöker vara övertydlig, men man vet ju inte vem som sitter i andra ändan.. rolleyes.gif )
          Fråga hos din Gräsklippsleverantör. Dom brukar ha sprängskisser på maskinerna. Säg att du vill veta hur du skall få loss den INNAN du beställer en ny. Sen kan du fråga vad den kostar.
          Plastdelar brukar vara svåra att laga "hållbart".

          lycka till.
          gammelnalle


          --------------------
          Gammelnalle


          "Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk
           
          Citera
          Posse
          Inlägg 12-09-2003, 22:36
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem sedan:
          27-11-2002
          Medlem nr: 432



          CITAT (gammelnalle @ 12-09-2003, 16:59)
          Har aldrig jobbat med flymo, men principen för alla gräsklippare jag tyvärr har kommit i kontakt med  :P  är att fläkthjulet är tryckt på axeln. Som styrning/fasthållning sitter en liten "kil" (fast den är inte kilformad) . För att få loss den behöver du sannorlikt en liten "avdragare" (OM du inte vet vad det är :titta i Biltemas katalog eller nåt liknande) (förlåt om jag försöker vara övertydlig, men man vet ju inte vem som sitter i andra ändan.. rolleyes.gif )
          Fråga hos din Gräsklippsleverantör. Dom brukar ha sprängskisser på maskinerna. Säg att du vill veta hur du skall få loss den INNAN du beställer en ny. Sen kan du fråga vad den kostar.
          Plastdelar brukar vara svåra att laga "hållbart".

          lycka till.
          gammelnalle

          Om du menar avdragare för hela fläkthjulet, som verkar var permanent fäst på ett nav av lättmetall, 5-7 cm i diam, verkar det knepigt ty själva den bräckliga plasten håller knappast att dra i. På sjäva lättmetallmojängen står det i gjutna tecken "TOOL No2", så det kanske finns något klurigt specialverktyg för uppgiften.
          Skulle man ändå byta hela hjulet kunde man väl troligen bryta bort plastramset först och sedan dra med en vanlig avdragare direkt på navet, men nytt fläkthjul kanske kostar orealistiskt mycket.

          Det borde gå att lappa ihop, om man "spjälar" det med en aluminiumplåt, som man fäster med popnitar genom platsen... kanske. unsure.gif

          Känner nån till något ställe på webben med sprängskisser vore det förstås toppen få adress dit! rolleyes.gif
           
          Citera
          Kjellepelle
          Inlägg 12-09-2003, 23:01
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 163
          Medlem sedan:
          28-07-2003
          Medlem nr: 1 969



          Hej Posse. Prova inte att laga plastfläkten, plast åldras och delar från den kan flyga iväg och skada någon. Plastdetaljen är sannoligt gjuten kring aluminiumnavet / medbringaren och går inte att dela. Att få bort navet från motoraxeln kräver en avdragare. Försök inte att slå bort den, då förstör Du motorn.
           
          Citera
          Posse
          Inlägg 13-09-2003, 14:43
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem sedan:
          27-11-2002
          Medlem nr: 432



          CITAT (Kjellepelle @ 13-09-2003, 00:01)
          Hej Posse. Prova inte att laga plastfläkten, plast åldras och delar från den kan flyga iväg och skada någon. Plastdetaljen är sannoligt gjuten kring aluminiumnavet / medbringaren och går inte att dela. Att få bort navet från motoraxeln kräver en avdragare. Försök inte att slå bort den, då förstör Du motorn.

          Trots att jag verkligen kört hårt med denna stackars klippare - inte ofta men desto hårdare - malt ner nästan halvmeterhögt gräs och tistlar m.m., kört emot sten o.dyl. och ibland "fräst" ner smärre sly syns det inte att någon plast skullle ha lossat. rolleyes.gif

          Men det kan nog vara marigt laga så att balansen bibehålls. Smidigast kanske vore om det ginge att bara staga upp fläkthjuldelarna i rätt läge och plasta på glasfibermatta? unsure.gif

          Apropå 'flyga iväg' minns jag när jag med en vanlig gammal fyrhjulig rotorklippare råkade försöka klippa stenar i tomtens utkant... KRASCH!!!, sa det och klipparen började så smått hoppa jämfota. huh.gif

          När jag fått stopp på den och kollade under var ca 1/3 av den långa stålkniven försvunnen och jag letade länge vid flera tillfällen men återfann aldrig den försvunna biten. huh.gif Kanske var det några rumpnissar som behövde den. unsure.gif rolleyes.gif
           
          Citera
          gammelnalle
          Inlägg 14-09-2003, 07:40
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem sedan:
          13-04-2003
          Medlem nr: 1 130



          Som sagt, har aldrig varit i en Flymo och rotat. Men har du besökt handlarn? Han borde ha en sprängskiss (eller) kunna fixa det. Han och flymos ) borde vilja tjäna pengar på sina maskiner och vill därför sälja reservdelar till dig.
          "Men jag vill inte köpa en reservdel förrän jag vet att jag får loss den gamla, hur gör man? Och kanske det är mer trasigt innanför"

          Det borde räcka för att de skall plocka fram sprängskiss... tycker iallafall

          gammelnalle


          --------------------
          Gammelnalle


          "Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk
           
          Citera
          Posse
          Inlägg 14-09-2003, 09:22
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem sedan:
          27-11-2002
          Medlem nr: 432



          CITAT (gammelnalle @ 14-09-2003, 08:40)
          Som sagt, har aldrig varit i en Flymo och rotat. Men har du besökt handlarn? Han borde ha en sprängskiss (eller) kunna fixa det. Han och flymos ) borde vilja tjäna pengar på sina maskiner och vill därför sälja reservdelar till dig.
          "Men jag vill inte köpa en reservdel förrän jag vet att  jag får loss den gamla, hur gör man? Och kanske det är mer trasigt innanför"

          Det borde räcka för att de skall plocka fram sprängskiss... tycker iallafall

          gammelnalle

          Bland det första jag gjorde var att ringa till närmaste Flymo-återförsäljare/verkstad men eftersom jag inte hittat någon konkret beteckning på klipparen - vad jag minns har det endast suttit typ ett klistermärke nertill på kåpkanten - fick jag inte ut mycket av samtalet. Jag fick också uppfattningen att han inte hade några bilder, men där kan jag ha fattat fel.

          Jag bor - tack och lov - ganska lantligt och brukar inte besöka "civilisationen" mer än ungefär var tredje vecka, men ska nog försöka titta in på den där verkstaden på fredag.

          Förresten så råkade jag efter det där telefonsamtalet upptäcka en stort och tydligt nummer uppgjutet på den stora, själva "stomkåpan", mycket diskret placerat så att det bara syntes om man kikade snett in under krage nedanför motorn. Det är ju mycket möjligt att det avslöjar själva gräsklipparmodellen , så jag borde kanske testa ringa igen. unsure.gif

          Numret består av två skilda grupper och den senare är uppdelad med flera snedstreck så att man nästan kan få för sig att det anger tillverkningsdatum, isåfall skulle tillverkningsåret vara 1978! huh.gif
          Den har åtminstone haft två ägare före mig, så jag vet inte om det stämmer... vad tror ni?
           
          Citera
          gammelnalle
          Inlägg 14-09-2003, 18:24
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem sedan:
          13-04-2003
          Medlem nr: 1 130



          Jag TROR inte att det är typnumret snarare tillverkningsnummer.
          Tycker att din "handlare" är ovanligt O-serviceminded... Han borde byta jobb!!
          Är själv egenföretagare i el-branchen och skulle ALDRIG ge ett sådant svar. Jo kanske om de frågade om gräsklippare... laugh.gif
          Då skulle jag inte ha några kunder eller presumtiva kunder. Din "närmaste återförsäljare " borde ha intresserat sig för dig och din maskin. "Ta in den får vi titta på den...." (Givetvis i hopp om att få sälja en ny gräsklippare, alternativt en reservdel...)

          Lycka till på fredag!
          Och hittar du något "forum": Hör av dig, för det var en bra ide´. De flesta här på odla nu bör ha en gräsklippare .... (många iallafall)

          gammelnalle


          --------------------
          Gammelnalle


          "Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk
           
          Citera
          Posse
          Inlägg 28-09-2003, 00:45
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem sedan:
          27-11-2002
          Medlem nr: 432



          CITAT (gammelnalle @ 14-09-2003, 19:24)
          Jag TROR inte att det är typnumret snarare tillverkningsnummer.
          Tycker att din "handlare" är ovanligt O-serviceminded... Han borde byta jobb!!
          Är själv egenföretagare i el-branchen och skulle ALDRIG ge ett sådant svar. Jo kanske om de frågade om gräsklippare... laugh.gif
          Då skulle jag inte ha några kunder eller presumtiva kunder. Din "närmaste återförsäljare " borde ha intresserat sig för dig och din maskin. "Ta in den får vi titta på den...." (Givetvis i hopp om att få sälja en ny gräsklippare, alternativt en reservdel...)

          Lycka till på fredag!
          Och hittar du något "forum": Hör av dig, för det var en bra ide´. De flesta här på odla nu bör ha en gräsklippare .... (många iallafall)

          gammelnalle

          Jag sköt upp besöket hos gräsklipparhandlarn, men efter nya telefonsamtal där jag bad honom kolla upp vad plastfläkt till de olika typer av Flymo som det kan rimligen kan röra sig om (för beteckningarna jag läste upp för honom dög inte) skulle kosta, fick jag upplysningen strax över 600:-.
          Och han sa faktiskt också typ: ""Ta in den får vi titta på den....". rolleyes.gif

          När jag berättade om mina funderingar om huruvida det ska gå att med avdragare dra av ett bräckligt plasthjul, påstod han att det ska gå att lirka loss enbart med händerna; förutsatt att man vräker på duktigt med rostlösningsspray och låter det verka länge först. ohmy.gif

          unsure.gif Jag siktar nog på att försöka lirka av först, och sedan bestämma mig för om jag ska försöka lappa ihop eller köpa nytt.
           
          Citera
          gammelnalle
          Inlägg 28-09-2003, 08:09
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem sedan:
          13-04-2003
          Medlem nr: 1 130



          Det var hiskeligt dyrt mad.gif (tycker jag som smålänning) Jag vet iofs att flymo är bra grejor. (Klippo anser jag vara den bästa bruksmaskinen, men den är ännu hiseligt dyrare)
          Jag tror jag fick ge runt 220:- till en black and decker, OCH då gnällde jag !! tongue.gif

          på´n bara med rost-spray , låt stå ett dygn och på med spayen igen...

          lycka till

          gammelnalle


          --------------------
          Gammelnalle


          "Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk
           
          Citera
          Ewa L
          Inlägg 02-10-2003, 08:11
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem sedan:
          14-01-2003
          Medlem nr: 579



          Har med intresse följt era diskussioner eftersom jag har en elektrisk Flymo som inte gjort annat än strulat.

          Nu senast hade plasthöljet som håller rotorn (?!) smultit och rotoblad och dylikt blivit snett! Kunde använda den som vertikalskärare snarare än gräsklippare.
          Har också mött ungefär lika service-minded killar. Hela säsongen 2002 var den inne för reparation, klippte kanske 2 ggr.

          Nu har jag kastat den åt h-e! mad.gif
          Köpt en begagnad Stiga Turbomatic istället. (Dessvärre inte heller problemfri, men det är en annan historia.)


          --------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!


          Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.


          Elton, 10 veckor


           
          Citera
          öland4ever
          Inlägg 29-05-2021, 00:36
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 27
          Medlem sedan:
          25-04-2009
          Medlem nr: 22 660



          Kan rekommendera dig kanske Sveriges bästa gräsklippare - KLIPPO. Modellen heter EXCELLENT.

          Den finns med två olika motorer. Den "gamla" klassiska" Briggs & Stratton (B&S) motorn och den nyare Honda motorn som är Sveriges RENASTE gräsklipparmotor. Svanenmärkt såklart.

          Den finns dels i en "basic" variant UTAN drivning och elstart. Samt både med framhjulsdrift OCH elstart.

          Här kommer en länk till Klippo Excellent H (med Hondamotor)

          OBS! att jag INTE SÄLJER några klippare utan jag har bara gjort en sida som beskriver klipparen så får ni själva leta upp återförsäljare.
          rolleyes.gif

          http://www.oland4ever.com/klippo-excellent-h
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 24-04-2024, 02:47
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon