Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tomatplantor som ej verkar må bra. Hur rädda? Bilder bifogas
          Jonsam
          Inlägg 20-05-2020, 06:30
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem sedan:
          21-04-2020
          Medlem nr: 91 187



          Hej!

          Första året som jag ger mig på att odla tomater.

          Jag satte dem i mars någon gång. Mitten/slutet typ.
          Haft de vid fönstret hela tiden.
          Har omplanterat de en gång så nu står de i 9x9 krukor. Fortfarande i fönster.

          Jag är ju ingen expert alls, första gången som sagt. Men något säger mig att de inte mår jättebra. Vissa plantor har blivit långa (typ långsmala) men de flesta växer i slowmotion och är fortsatt små (ungefär 15 cm höga).
          De är liksom gråa i stammen och bladen har fått vita prickar på sig (de större plantorna, de mindre är fortsatt gröna men till och från rangliga).

          Några plantor ligger två och två, och jag tänker att det bidrar till att de ej växer så mkt. Jag behöver separera dem i vars en kruka. Eller? Skadar jag inte rötterna som nu troligtvis ”växt ihop”?

          Jag har köpt tomatnäring men ej använt det än. Ska jag göra det även när de är i dessa små krukor?
          Läste någonstans att man ska gödsla mkt? Kan någon beskrivs för mig hur jag faktiskt gör det när de är i småkrukor? Eller är det först när de är i stora 20L krukor som man ska gödsla mkt? Men hur gör man? Förlåt om det är en dum fråga men jag föreställer mig att det ju då till slut svämmar över av gödsel om man ska tillföra det varje gång man vattnar (enligt den sida jag läste det på).

          Ska tomaterna stå glest i fönstret eller spelar det ingen roll? Nu nuddar de alla varandra i princip.

          När borde jag plantera de i större krukor? Ska de direkt i 20 l krukor eller något mellanting först? (Hur har man x antal 20l krukor inomhus? Lite ostadigt väder än känner jag för att ställa de ute, eller?).

          Många frågor!

          Men snälla nån hjälp mig rädda mina tomater :-) tacksam för alla tips jag kan få! skickar med två bilder.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  69D99DC2_A2EF_4FB4_9E38_0DA2171F4AC8.jpeg ( 35.21k ) Antal nedladdningar: 2
          Bifogad fil  ECBECEDB_24FF_4458_A222_DF5A6BF3595F.jpeg ( 30.13k ) Antal nedladdningar: 2
           
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 20-05-2020, 12:47
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Det vita ser ut som solskador annars tycker jag de ser normala ut efter bilderna man kan ju inte se hela växten. Växten ser ut som en högväxande tomat de är smalare än busktomater och måste bindas upp de kan inte hålla sig uppe själva, i naturen växer de liggandes på marken och kan växa iväg många meter. när man binder upp dem kan de bli flera meter långa lianer.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Jonsam
          Inlägg 21-05-2020, 20:18
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem sedan:
          21-04-2020
          Medlem nr: 91 187



          CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 20-05-2020, 13:47) *
          Det vita ser ut som solskador annars tycker jag de ser normala ut efter bilderna man kan ju inte se hela växten. Växten ser ut som en högväxande tomat de är smalare än busktomater och måste bindas upp de kan inte hålla sig uppe själva, i naturen växer de liggandes på marken och kan växa iväg många meter. när man binder upp dem kan de bli flera meter långa lianer.


          Ja, jösses. Detta blir rena rama experimentet i år. Rookie som man är. Haha! Nästa år ska odlingen planeras lite bättre.
          Var iaf iväg och köpte stora krukor och ska plantera om de imorgon. Knipsa av nedersta bladen och sänka ner plantan ytterligare. Och börja avhärda dem.

          Hur ofta skulle du säga att jag behöver tillföra flytande näring? Och när jag planterar om de imorgon bör jag använda både kogödsel och planteringsjord eller bara plant jord? Butiken rekommenderade plant jord om jag ändå skulle ha flytande näring. Då behövdes ej tomatjord sa de.
          Men gödsel och näringen är ju lika, så om jag planterar om och blandar i kogödsel så behöver jag kanske inte tillföra flytande näring till en början eller?
          Förlåt för alla mina frågor. Helt nytt område för mig detta!
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 20-04-2024, 05:15
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon