Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          80 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Beslut om vargjakt klart
          Gunilla T
          Inlägg 17-12-2010, 15:29
          Länk hit: #1


          Gäster






          Nu är det beslutat att 20 vargar skall skjutas i år. Hur många det blir i realiteten vet nog ingen.

          Argumenten är desamma - minska inaveln och minska den illegala jakten. Färre djur ger ökad inavel och är det verkligen någon, förutom regeringen, som tror på att tjuvjakten på varg upphör genom att skjuta 20 vargar legalt? Jag blir så f---d och så skall dessa troféer visas upp sedan i alla media, som om det vore en bedrift när 150 jägare/ varg har lyckats med slakten.

          http://www.supermiljobloggen.se/2010/12/he...argar-till.html
           
          Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 17-12-2010, 17:38
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem sedan:
          26-06-2007
          Medlem nr: 11 218



          Hej!
          Jag blir också förbannad på beslutet. Med en beräknad föryngring på minst 100 valpar borde minst 50 vargar skjutas i år. Naturvårdsverket håller på med en smygökning av vargbeståndet. Vi bör inte ha mer än ca 200 vuxna vargar i den del av landet där vargen är tillåten. Ska vargstammen ökas måste det få finnas vargar i den norra halvan av Sverige också.
          MVH
          Jan Lindgren
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 17-12-2010, 17:42
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          Tyckte jag såg någonstans att ryska vargar skulle inplanteras i Sverige för att hindra inavel... Jag är absolut FÖR vargar i den svanska faunan. tummenupp.gif
           
          Citera
          Jonny
          Inlägg 17-12-2010, 18:29
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 255
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 295



          Om inte förbannad så kanske lite småsur man blir över den dårliga tilldelningen....Fast det är en del saker som är lite svårbegripligt.....Efter förra årets jakt så skrek folk och fä skallen av sig hur hela vargstammen var förstörd...det var jo skador som aldrig kunne repareras....Det är bevisligen FLER vargar nu än vad det var före förra årets jakt...ändå börjar samma tongångar igjen om att NU är det iaf jättefarligt att jaga varg för den här gången är det ännu sämmre med vargstammen...Ifjol sket jag i att registrera mig som vargjägare...(varför man överhuvudtaget måste registrera sig är för mig en gåte men skit samma).....I år är jag iaf registrerad och hoppas på fin spårsnö under jaktstarten tummenupp.gif....Jag skrev ifjol att det graranterat blev jakt i år igjen men det var alla entydligt eniga i att det INTE skulle bliva....kan säga att det garanterat blir jakt nästa år också....då betydligt flera än 20st........Jag provade förklara en gång att jag INTE är någon varghatare....det gick inte hem alls så jag får leva med den epiteten......ser nu gjenom dom sista 30 åren hur både Varg Lo och Björn har växt sig upp sig till bra stammar här i Sverige och det glädjer mig...utan dom är det en mycket fattig natur.....nej just..jag glömde det....jägarkåren i Sverige utrotar dom nämda arter kom jag på...det är därför stammarna pr. dags datum är större än på hundratals år...vart logiken ligger i detta kan säkert nån "hårsfrisörska från Solna" förklara på ett betryggande sätt......Skitt jakt och God Jul från Värmland :-)
           
          Citera
          xlxl67
          Inlägg 17-12-2010, 19:41
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem sedan:
          12-08-2009
          Medlem nr: 25 446



          CITAT (Gunilla T @ 17-12-2010, 15:29) *
          Nu är det beslutat att 20 vargar skall skjutas i år. Hur många det blir i realiteten vet nog ingen.


          En sorgens dag. Hur mga vargar kommer skadeskjutas/överskjutas av alla skjutglada amatörer denna gång? confused.gif

          Redigerat av xlxl67: 17-12-2010, 19:42
           
          Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 17-12-2010, 19:47
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem sedan:
          29-05-2005
          Medlem nr: 5 891



          Självklart hör vargen hemma bland våra vilda djur men de som är så tokiga att de springer runt bland hus - de hoppas jag blir avlivade.

          För någon vecka sedan hittade hunden vargspillning i snön vid några brevlådor. Veckan innan såg en granne en varg vid tolvtiden, på dagen, på ett gärde mellan två hus.

          Självklart respekterar jag Er som anser att vargen ska få finnas i trädgårdar/runt boningshus, hoppas bara att Ni låter oss med motsatt åsikt få tycka som vi gör - jag vill inte att vargen kommer hem till mig, även om Ni tycker att det är ok
           
          Citera
          Jonny
          Inlägg 17-12-2010, 19:54
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 255
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 295



          CITAT (xlxl67 @ 17-12-2010, 19:41) *
          En sorgens dag. Hur mga vargar kommer skadeskjutas/överskjutas av alla skjutglada amatörer denna gång? confused.gif

          Mellan 0-5 är min kvalitativa gissning...fast jag är bara en skjutglad amatör....... smile.gif
           
          Citera
          herkules
          Inlägg 17-12-2010, 21:41
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem sedan:
          14-03-2006
          Medlem nr: 7 219





          Redigerat av herkules: 13-10-2013, 22:58


          --------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺
           
          Citera
          xlxl67
          Inlägg 17-12-2010, 22:01
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem sedan:
          12-08-2009
          Medlem nr: 25 446



          CITAT (Jonny @ 17-12-2010, 19:54) *
          Mellan 0-5 är min kvalitativa gissning...fast jag är bara en skjutglad amatör....... smile.gif


          Det är precis detta jag menar. Om det måste skjutas så bör det göras av riktiga jägare som naturvårdsverket har tagit fram för just den uppgiften. Inte skjutglada amatörer smile.gif
           
          Citera
          Jonny
          Inlägg 17-12-2010, 22:28
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 255
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 295



          CITAT (xlxl67 @ 17-12-2010, 22:01) *
          Det är precis detta jag menar. Om det måste skjutas så bör det göras av riktiga jägare som naturvårdsverket har tagit fram för just den uppgiften. Inte skjutglada amatörer smile.gif

          ....nu är det så att Naturvårdsverket har ett gäng skjutglada amatörer att välja ifrån så i vart ligger skillnaden? :-).....om du nu har så stort förtroende att dom ska göra rätt beslut i den frågan varför då ifrågasätta så beslutet dom tar ang. vargjakten?......som en replik till uppropet mot vargjakten så läs gärna underlaget för beslutet i sin helhet här http://www.naturvardsverket.se/sv/Nedre-me...20-vargar-2011/ och i sin helhet här http://www.naturvardsverket.se/upload/04_a...t-2011-varg.pdf Nu är besluten tagna av dom som i dagsläget vet mest om vargens status i Sverige...OCH att försiktighetsprincipen är taget....För mig verkar motståndet mera att det är Vargen som djurart några inte vill ha jakt på...Fakta talat sitt tydliga språk...beståndet ÖKAR.....Jägarkåren vill skjuta mera...naturmupparna mindre (Inga alls).....och i all denna uppståndelse så är det en FÖRVALTNING av stammen.......jag är rimlig säker på att det blir betydligt fler än 20 nästa år....och det till trots för att vi den 15 januari 2011 kommer att skjuta ned stammen så kollapsen är nära.....ifjol sköt jägarkåren hela vargstammen i sänk....eller inte?...med facit i hand så kan inte motståndarna få räkenskapet ihop eller???...Det borde ju bara vara spillror kvar?....samma argument kommer garanterat brukas om 10 år då det skjuts betydligt fler vargar än idag.....i år verkar det iaf lite enklare med Vargjakten här då en ny kull föddes i sommar...........
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 17-12-2010, 23:07
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          När jag växte upp på 60-talet pratades det om att det bara fanns 6 vilda vargar i Sverige, nu är de fler men skall vi då ta död på de som finns..? Jag tycker inte det och vargen ÄR mitt favoritdjur nummer ETT, alla kategorier inkl. lejon, tigrar etc.

          Redigerat av malcolm: 17-12-2010, 23:36
           
          Citera
          Överbölingen
          Inlägg 18-12-2010, 00:37
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem sedan:
          09-02-2003
          Medlem nr: 707



          Jag har inget emot vargen. Vackra djur och de har sitt berättigande. Men med undantag av Dalarna och Värmland som fått viss tilldelning så där det skall vara vargfritt är det ingen jakt.

          Men vi får vara tacksamma att det i allmänhet tillåts skyddsjakt när de uppträder innom renbetesområden. Skicka ner vargarna från Dalom och Värmland till sydsverige. Där är det gott om plats. Och där tycker man ju mest om dem också.

          Jag tänker registrera mig i år också. Jag kan ju bli bjuden på vargjakt. Men om jag sedan skjuter är en annan sak. Som vid all jakt gäller att man skall kunna avge ett säkert skott. Gäller allt vilt. Även vid skyddsjakt.
           
          Citera
          hattstugan
          Inlägg 18-12-2010, 00:50
          Länk hit: #13


          Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem sedan:
          19-12-2009
          Medlem nr: 27 097



          Klokt sagt av dig Överbölingen!
           
          Citera
          zaaritha
          Inlägg 18-12-2010, 01:40
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem sedan:
          31-08-2003
          Medlem nr: 2 237



          Vargar kommer att tjuvjagas!
          Det är tyvärr så--alla dessa varghatare!

          De drivs till utmattning av dessa självgoda snöscoterförare!
          Jag säjer bara USCH!
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 18-12-2010, 02:56
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          CITAT (Överbölingen @ 18-12-2010, 00:37) *
          Skicka ner vargarna från Dalom och Värmland till sydsverige. Där är det gott om plats. Och där tycker man ju mest om dem också.

          Skall de få varsin tågbiljett då eller vad...?
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-12-2010, 08:20
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Min åsikt är att visst kan vi ha varg i vårt land och visst kan den jagas. Utförandet av det senare kan dock diskuteras. Istället för ett visst antal borde det vara så att vissa utpekade djur skulle skjutas, och detta på ett sätt som gör vargen skygg för människor. Vi skall upplevas som ett hot. Hur har jag ingen aning om, jag bara spånar.

          Att skicka ett förtryckt brev eller mail för att klaga är patetiskt. Det skall komma från den egna pennan för att få legitimitet, annars är det det bara en klagan för klagandets egen skull. Fö så tror jag inte att vargen är så hotad som vissa säger. Det räcker med ett enda par för att bygga upp en stor population och det finns många vargpar i Sverige.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 18-12-2010, 08:36
          Länk hit: #17


          Gäster






          CITAT (Gossen Ruda @ 18-12-2010, 08:20) *
          Att skicka ett förtryckt brev eller mail för att klaga är patetiskt. Det skall komma från den egna pennan för att få legitimitet, annars är det det bara en klagan för klagandets egen skull.

          Inte då, i fjol skrev jag både till Carlgren och Erlandsson och fick svar sent omsider. Långa haranger som inte sade mig någonting och exakt samma brev skickades till alla som hört av sig, författat av någon administratör på departementet gissar jag.
          ----------------------------------------------------------------------------------------

          Tack för länken herkules!
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 18-12-2010, 08:54
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          CITAT (Gossen Ruda @ 18-12-2010, 08:20) *
          Min åsikt är att visst kan vi ha varg i vårt land och visst kan den jagas. Utförandet av det senare kan dock diskuteras. Istället för ett visst antal borde det vara så att vissa utpekade djur skulle skjutas, och detta på ett sätt som gör vargen skygg för människor. Vi skall upplevas som ett hot. Hur har jag ingen aning om, jag bara spånar.


          Utan att vara expert så tycker jag att det låter som en mycket vettig inställning.. tummenupp.gif


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          sparvuggla
          Inlägg 18-12-2010, 11:38
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem sedan:
          18-05-2009
          Medlem nr: 23 407



          Det var synd att EU-kommissionen inte har hunnit ta ställning ännu till jakten. Bara ställt frågor till den Svenska regeringen.Mycket pekar på att dom stoppar jakten.
          Men i februari är det redan för sent, jägarna har fått sin blodtörst tillfredställt.

          http://svt.se/2.33557/1.2273053/wwf_kritis...ensjakt_pa_varg

          Redigerat av sparvuggla: 18-12-2010, 13:43
           
          Citera
          herkules
          Inlägg 18-12-2010, 22:45
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem sedan:
          14-03-2006
          Medlem nr: 7 219



          var

          Redigerat av herkules: 13-10-2013, 23:00


          --------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺
           
          Citera

          80 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          2 användare läser den här tråden just nu (2 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 16-04-2024, 21:49
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon