Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Såpa och tryckimpregnerat?, Är det någon som har erfarenhet av hur det funkar?
          grönsaksfia
          Inlägg 29-03-2013, 12:23
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem sedan:
          25-05-2011
          Medlem nr: 49 564



          Hejsan forumvänner!

          Jag har lite funderingar på behandling av trädäcket/altanen som är bygd i tryckimpregnerat trallvirke.

          Vi byggde en ny altan/trädäck för två år sen när vi köpte badtunnan (som numera är en del av altanen) och första sesongen blev ju lite kort iom att den blev byggd under sommaren- altså ingen behandling.

          Sen så läste jag någonstans under vintern att det var bättre och miljövänligare att behandla trallen med såpa än att olja den (en bonus för mig då jag inte gärna vill ha trallen så mörk)- så det blev gjort under våren i fjor.

          Det jag gjorde var att skrubba den med 1 del såpa till 10 delar vatten, och det såg ju riktigt bra ut.

          Under hösten tyckte jag dock mig kunna se lite algpåväxt på delar av altanen och funderar nu på hur jag skall göra i år?

          Skall man upprepa behandlingen flera gånger under sesongen? Skall man tvätta med nåt antialgmedel först isf vilket?

          Är det någon fler där ute som har provat samma sak och kan ge mig lite råd?
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 29-03-2013, 14:14
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          vitsen med att olja är att förhindra träet att suga upp fukt samt att i viss mån förhindra torrsprickor.såpa är ett utmärkt rengöringsmedel och vid användning inomhus på trägolv bildar det en hinna (det täpper porerna) på ytan som gör det lättstädat.
          utomhus däremot lär det regna bort och alltså inte ha någon effekt mer än rengörningseffekten.
          har heller ingen kunskap om huruvida det används på trallvirke. ulf
           
          Citera
          Johan30
          Inlägg 29-03-2013, 22:29
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          29-03-2013
          Medlem nr: 77 739



          det finns såpa o använda för trall men det bör då göras typ en gång i månaden, plockas av, tvättas(lufttorka 24h)sen såpa(luftorka12-24h) .

          på våren kan man istället tvätta med Flyggers tralltvätt(bäst) och därefter olja med alcros uteolja/trallolja, deta blir ljust o fint...detta behöver man endast göra en gång om året, gör det själv varje år med toppenresultat.
           
          Citera
          grönsaksfia
          Inlägg 30-03-2013, 10:02
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem sedan:
          25-05-2011
          Medlem nr: 49 564



          Tack så mycket för svaren tummenupp.gif

          Jag tror jag skall satsa på Alcros uteolja/träolja som du föreslår Johan30. Huvudsaken är att trallen inte blir mörk som den har blivit när vi använt vanlig trallolja!
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 17:34
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon