Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Minsta möjliga skötsel av gräsmattekanter, Funkar stenlagd kant för gräsklipparhjulen?
          Järfälla
          Inlägg 20-08-2013, 09:39
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 248
          Medlem sedan:
          27-03-2003
          Medlem nr: 987



          Ur perspektivet "minsta möjliga skötsel" – vilken lösning för gräsmattans kanter ska man satsa på?

          Vi testade en partiell med del stenlagd kant på gräsmattan för många år sedan, men tyckte inte det funkade. Hjulen rullar inte på samma sätt på den hårdgjorda ytan, känns inte som gräsklipparen klipper lika bra (handjagare samt elklippare på den tiden) samt att själva stenläggningen blir svårskött om den ska vara i så låg nivå som gräsmattan är. Det växer in i skarvarna och gräset växer över, då får man ändå hålla på rensa. Visst, man kanske ska foga stenramen.

          Stålkant gör ju att inget växer in, känns väldigt lockande. Men å andra sidan krävs det efterklippning med trimmer för att komma åt intill.

          Vi har just nu en storgatstenskant som är 5 cm högre än gräsmattan. Innanför har vi lagt asfaltspapp så inte gräset ska växa in mellan stenarna. Det funkar, förutom att man man givetvis måste kantklippa med annat redskap.

          Gammalt tillbaka gjorde man ett litet dike mellan gräs och annat mateiral som rabatter, grusgångar, stenläggningar, dvs kantskar gräsmattesvålen. Börjar fundera om det ändå vore enklast (och billigast).

          Nyfiken på er erfarenhet!
           
          Citera
          Rebecca
          Inlägg 20-08-2013, 10:40
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem sedan:
          16-03-2010
          Medlem nr: 28 483



          Vad är det som angränsar till gräsmattan? Om det är i samma nivå som gräsmattan kanske en nedsänkt stålkant skulle funka, som klipparen kan gå över men som ändå skapar en barriär mellan gräs och ev marksten eller grus. Tycker det kan vara oerhört snyggt, speciellt mellan gräs och grusgångar!


          --------------------
           
          Citera
          Järfälla
          Inlägg 20-08-2013, 11:31
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 248
          Medlem sedan:
          27-03-2003
          Medlem nr: 987



          Jag tänker inte på något särskilt materialmöte på andra sidan, mer allmänt: vad är skötselsmart vad gäller gräsmattans kanter?

          Har någon fått en stenfris som avslut att funka bra? Det är ju sånt som folk säger, att det ska vara en funktionell lösning, men jag tvekar alltså. Är det en myt eller inte?

          Stålkanten kommer hur låg den än är att skapa behov att kantklippa med annat än gräsklipparen, för den kommer ju inte åt alldeles intill, utan där kommer det förmodligen att bli långhårigt gräs.

          Alla möjliga tankar och erfarenheter önskas bollas! Vad har ni? Vad funkar/inte?
           
          Citera
          Rebecca
          Inlägg 20-08-2013, 13:30
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem sedan:
          16-03-2010
          Medlem nr: 28 483



          Såhär tänker jag:

          http://www.123rf.com/photo_13196954_gravel-and-grass.html

          Tror inte det behövs klippas särskilt mycket med annat än gräsklipparen. Gör man det tillräckligt bra ska det funka.


          --------------------
           
          Citera
          gnon49
          Inlägg 22-09-2013, 16:21
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem sedan:
          19-07-2008
          Medlem nr: 17 660



          själv har jag kommit på att för mig så fungerar det lättaste, att gräsmattan och landen möts utan någon avskiljare alls. Jag kan klippa nära och resten tar jag med grästrimmern som klarar av att trimma ganska mycket på en laddning. Sedan tycker jag att det är hur kul som helst att kanttrimma efter att slitit med en bensindoftande gräsklippare. Så vad man är gör som lösning så är det nog svårt att få det snyggt utan en del skötsel.


          --------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

          Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 22-09-2013, 18:45
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej
          Jag är med Robecca
          (Tror inte det behövs klippas särskilt mycket med annat än gräsklipparen).
          H.Bassam
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 02-10-2013, 08:51
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Problemet har dryftats tidigare, titta lite längre ner på sidan efter den här rubriken: Kant mot gräsmatta för upphöjd rabatt, -tips på bra lösning? Jag har länkat till mina egna projekt i den tråden. Helt underhållsfri kant mot gräs finns inte, möjligen mot konstgräs. Jag får gå över kanterna två-tre gånger per växtperiod med röjsågen försedd med trådlie, inte betungande.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 23-04-2024, 15:10
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon