Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Automatbevattning, Vad har ni för erfarenheter?
          Katti med torpet
          Inlägg 02-06-2003, 08:45
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 906
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 190



          Lade in samma fråga under Krukodling men det verkar inte vara så vanligt med "avancerade" system där. Därför upprepar jag frågan här i hopp om att ni med växthus har en del erfarenheter av t.ex.:
          - Hydromatic, har läst att den skall kunna förses med vatten från en tunna under förutsättning att tunnan sitter en meter högre än själva aparaten, någon som har testat?
          Ev kan jag ansluta en slang från köket via vädringsfönstret så tappkran är inte helt uteslutet men det vore ju enklare om man slapp.
          - Någon som har erfarenhet av timerstryrda system?
          - Såg ett halvautomatiskt system som hette Big Drippa och såldes av Willab för 190:- , någon som har testat det?
          - Andra förslag?
          Det gäller en altan med ett 20-tal krukor i varierande storlek.


          --------------------
          Odlar i kall zon 3.
           
          Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 02-06-2003, 09:35
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 35



          Hejhopp!
          Jag har en Hydromatic kopplad till tappkran, funkar bra. Det händer att dockslangarna kloggar igen i slutet av säsongen, särskilt om jag kört gödslingen för länge.
          Jag har även haft "översvämning" nån' enstaka gång. Detta är ju inget större problem i ett fristående växthus (förutom vattenkostnaden) men på en balkong kanske det inte...... Skulle nog rekomendera tunnmodellen, då är det inte mer än en begränsad mängd vatten som kann hamna galet. Har ingen egen erfarenhet av tunna men instruktionerna som följde med anläggningen verkade tillförlitliga.


          --------------------
          Lev väl, Louise
           
          Citera
          Katti med torpet
          Inlägg 02-06-2003, 11:11
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 906
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 190



          Åh, jippi ett svar!
          Hur funkar Hydromaticen egentligen, jag menar, droppar det konstant eller är det någon slags av och på-timer?
          Storleken på mina krukor varierar ju kraftigt så jag måste kunna reglera vattenmängden individuellt per kruka, kan man göra det?


          --------------------
          Odlar i kall zon 3.
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 02-06-2003, 12:01
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Även vi har Hydramat - med vattentunna då och självtryck.

          För oss - mjae - det är svårt att trimma den till 'lite' men det går med envishet :-)

          Man kan sätta flera små ledningar per kruka eller en - det äör det enda jag kan tänka mig i regleringsväg...

          Funderar Ingrid
           
          Citera
          Boel z4
          Inlägg 02-06-2003, 12:25
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 73
          Medlem sedan:
          17-05-2003
          Medlem nr: 1 434



          Snälla, snälla förklara lite mer om hydramatic med tunna! Vad gör den, hur funkar den, vad kostar den, var köps den, hur riggar du upp tunnan? Hur stor tunna? Gödning i tunnan? I know noooothing!
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 02-06-2003, 12:58
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Man kan koppla Hydramaten till en vattenledning men vi använder oss av en regnvattentunna som man ställer högt upp på tomten, vi har sluttningstomt så den är högt uppe :-)

          den måste alltså vara högre i höjd än Hydramaten- såås en slang in i växthuset ifrån den.

          Hydramaten kstar väl en 550 kr på Willab typ fast man måste köpa till fler bevattningsuttag om man har många slangar.

          Tunnan med vatten rymmer väl en 200 liter tror jag . Kostar ca 250 kr - en grön en. Man kan ta andra tunnor med :-)

          Gödningen ger vi i Hydramaten - men jag föredrar att göda på annat sätt än via Hydramat - via gräsklipp istället - tycker grönsaker som får konstgödning blir så smaklösa :-/

          Hydramaten köps t ex på Willab - i Båstad postorder- men börjar finnas nu allmänt lite här och där.

          Nej det droppar inte konstant - men några gånger per dygn då.

          Hälsar Ingrid
           
          Citera
          Katti med torpet
          Inlägg 02-06-2003, 13:27
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 906
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 190



          Hur regleras droppandet? Jag har läst något om Thermo-någonting. Är det ett självreglerande filter som känner av temperturen på någe vis, eller är det någon mekanisk manik som man kan justera? Eller kanske en timer? Förklara ni som har en.
          Jag är lite rädd för att de minsta krukorna skall bli dränkta, det är ju ännu värre än torka....


          --------------------
          Odlar i kall zon 3.
           
          Citera
          Boel z4
          Inlägg 02-06-2003, 13:29
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 73
          Medlem sedan:
          17-05-2003
          Medlem nr: 1 434



          OK, tack för svaret. Jag vill helst inte lämna nån kran igång när jag åker bort.
           
          Citera
          hogman
          Inlägg 06-06-2003, 08:14
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          06-06-2003
          Medlem nr: 1 622



          Hej,
          Till hydromat medföljer en thermoventil. Denna kopplas till den vattenslang som du använder för att leda in vattnet till i växthuset. Med hjälp av ventilen ställer du in flödet av vattnet till plantorna. Från ventilen leds vattnet till en behållare. Med hjälp av ett medföljande provrör ställer man in flödet, ex 10, 15 eller 20 liter per dygn. Från behållaren går en matarslag som man sedan kan förgrena föra att dra vattnet åt olika håll i växthuset. På resp. matarslang sätter man i ett valfritt antal droppställen. Varje droppställe innehåller 5 droppslangar. Till en stor vattenkrävande växt kanske du vill sätta 5 droppslangar, till en mindre krävande växt kanske enbart 3 droppslangar.
          Det droppar inte jämt och ständigt. När behållaren efter ventilen är helt fylld töms den och vattnet strömmar ut till varje droppslang. Sen tar det en eller två timmar innan behållaren åter är fylld och sen åter töms.
          Thermoventilen fungerar så att den släpper på mer vatten då det är mycket varmt och mindre med vatten om det är kallare.
          Vidare har man möjlighet att tillföra flytande gödsel till droppbevattningen.

          Jag har använt hydromat droppbevattning i ett par år nu och det har fungerat perfekt.
          Hans Högman


          --------------------
          Hasse, Sollentuna
           
          Citera
          Leo
          Inlägg 08-06-2003, 20:13
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 52
          Medlem sedan:
          25-01-2003
          Medlem nr: 625



          Hur reglerar du detta?
          Jag använder Microdrip från Garden som är ställbara dvs du ställer in hur mycket det ska droppa till varje planta. Detta är sedan kopplat till en bevattningsdator ( jag har 4 st). Kan förses med fuktighetssensor mm. Ett utmärkt system som bara behöver ett batteri ( 9v) vartannat år. Har haft detta senaste 5 åren. Slipper massa "fuka" tunnor mm. Allt är kopplat till en vattenutkastare med slangen under mark fram till växthuset. Denna lade jag i ett elrör så det är lätt att byta slang om något skulle inträffa,( så slipper man gräva upp slangen).
          Leo
          Kolla på www.garden.se
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 12-06-2003, 18:36
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          garden.se är ju den däringa spam-siten? Den som dök upp för ett tag sedan och sög alla trädgårderande internetanvändares e-post med ett dammsugarprogram åsså började skicka reklam - men nån vek ursäkt att 'nån vän' anmält en?

          Undrar ingrid
           
          Citera
          Lofvet
          Inlägg 12-06-2003, 22:50
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 48
          Medlem sedan:
          10-03-2003
          Medlem nr: 891



          VAr på garden.se? Jag hittar inget?


          --------------------
          ----------------------------
          Fredrik, NOL, Zon II-III
           
          Citera
          Leo
          Inlägg 23-06-2003, 12:07
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 52
          Medlem sedan:
          25-01-2003
          Medlem nr: 625



          http://www.gardena.se/gardena/s.nsf/frameset?openform
          här finns ALLT
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 23-06-2003, 13:01
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Tänk vad ett 'a' kan göra!

          Hälsar Ingrid
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-04-2024, 00:49
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon