Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Litet växthus att ha inomhus? Oregano?, Någon som vet något bra
          Pher
          Inlägg 09-06-2003, 11:22
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 140
          Medlem sedan:
          09-06-2003
          Medlem nr: 1 649



          Hej på er!

          Undrar om någon vet något litet växthus som ser trevligt ut att ha inomhus? Har IKEA något, eller har ni andra tips?

          Sen undrar jag om det går att ha zamifoolia i växthus? Jag har planterat massa blad från en zamifoolia (garderobsblomma) men de växer så långsamt. Skulle ett växthus göra stor skillnad?

          En till fråga =).. Går det att odla Oregano?

          Mvh
           
          Citera
          Hellan
          Inlägg 09-06-2003, 12:13
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 126
          Medlem sedan:
          10-05-2003
          Medlem nr: 1 372



          Hej!
          Ikea har miniväxthus som funkar bra att ha inomhus, ser ganska trevligt ut också. Frö tror jag att det heter. Angående oregano så ska det inte vara några problem att odla det, jag har frösått inne och har det nu i större kruka på balkongen.

          Hälsar Hellan


          --------------------
          Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns!

          Lyckan slinker in genom en dörr du inte visste att du lämnat på glänt.

          user posted imageuser posted image
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 09-06-2003, 12:57
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Om det går att odla oregano, visst går det, det är ett riktigt ogräs de sprider sig ganska mycket i trädgården och det är flerårigt härdigt till zon 5-6 åtminstone, troligtvis går det även högre upp. Köp en planta och låt den gå i blom + sätta frö, året därpå kommer det upp oregano överallt, vill du begränsa mängden lite klipp bort de vissna blommorna.

          Oregano = Kungsmynta = Origanum vulgare.

          En del namnsorter kan ha sämre härdighet.

          http://linnaeus.nrm.se/flora/di/lamia/orig...ga/origvul.html

          Zamiakallan (Zamioculcas zamiifolia) går nog bra i växthus ifall det är varmt och lite skuggigt tror inte zamiakallan mår så bra i stark sol. Om det får växten att växa snabbare vete katten, min verkar bara vilja ha en period med nytillväxt på våren under annan tid verkar den stå ganska stilla. Min brukar stå i lite skuggigt i varmt uterum på sommaren och den växer inget snabbare där.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Pher
          Inlägg 10-06-2003, 10:08
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 140
          Medlem sedan:
          09-06-2003
          Medlem nr: 1 649



          ah, va trevligt med fina svar. Tack!
          Där ser man.

          Blir Oreganons torkade blad ungefär som den man får hos pizza handlaren? Läste att de fanns andra typer av underarter.

          Jag tänkte isåfall ha Oreganon i en vanlig kruka inomhus då man saknar trädgård.

          Så kungsmyntans fröer borde man kunna hitta hos ica handlarn då eller är det en udda sak?

          Jag tittade på bilden, och det är alltså bladen på stjälken som man ska torka eller är de bladen på blomman?

          Sen undrar jag det här med zoner, vart kan man läsa mer om det?

          Mvh
           
          Citera
          Hellan
          Inlägg 10-06-2003, 11:48
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 126
          Medlem sedan:
          10-05-2003
          Medlem nr: 1 372



          Hej! Här kan du läsa lite mer om oregano : http://www.blomsterlandet.se/event/kryddva...yddskyltar.html

          På sammas site kan du även hitta zon-karta, men det kanske även finns här på odla.nu .
          Oreganofrön går nog att köpa överallt där man kan köpa fröer.

          Hälsar Hellan rolleyes.gif


          --------------------
          Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns!

          Lyckan slinker in genom en dörr du inte visste att du lämnat på glänt.

          user posted imageuser posted image
           
          Citera
          hans-Ålösund
          Inlägg 10-06-2003, 12:37
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 69
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 182



          Jag köpte billigt ett stort akvarium med lucka ovanpå och bra ljus.
          Det rymmer säkert 200 liter och fungerar mycket bra som växthus på våren och dekoration på vintern. Man kan lägga vackra stenar och sand i det på vintern och sätta in en och annan saintpaulia- de trivs bra där. Eller också fetbladsväxter begravda i fin sand- fantasin har inga gränser.
          Växter som står i ett slutet system behöver inte vattnas så ofta. biggrin.gif
           
          Citera
          Pher
          Inlägg 10-06-2003, 15:20
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 140
          Medlem sedan:
          09-06-2003
          Medlem nr: 1 649



          Okey, har varit iväg till plantagen idag och kollat lite. Tyvärr var Oreganon slut, men hittade Mejram som de stod på påsen att de var en pizzakrydda, så tänkte testa den.

          Bra tips om akvarium, man kan hålla ögonen öppna ifall man skulle dyka på ett billigt sådant. Tack för tipset. Ja ett sånt borde ju funka lika bra tycker man.

          Var även på Ikea och kollade in Frö som jag fick tips om, verkade ganska gedigert.. Kanske är vad jag behöver men tyckte öppningen längst ner var lite underlig. För om jag ska ha den på ett bord så blir den öppningen stängd, men det gick iof att öppna taket också.

          Hur pass viktigt är ett växthus egentligen? Och finns det några knep på vilka sort växter det funkar bäst på?

          Mvh och tack för era svar.
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 10-06-2003, 17:57
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Inomhus är det inte viktigt med växthus. Växthus eller plastpåse över krukan behövs mest för att hålla uppe luftfuktigheten medans fröna gror, efter att fröna har grott är det temperauren + ljuset som är det viktigaste.


          Kryddväxter inomhus får man nog ofta anse som slit och släng växter. De brukar duka under då mörkret på hösten kommer + fleråriga växter som ex. oregano som är mera anpassade för svenskt klimat vill ha kylan och vilan på vintern de brukar inte må bra i ett bostadsrum där det är torr, varm luft + dåliga ljusförhållanden.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-04-2024, 08:10
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon