Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

          6 sidor V  « < 3 4 5 6 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kött och hälsa
          sparvuggla
          Inlägg 08-07-2014, 05:37
          Länk hit: #81


          Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem sedan:
          18-05-2009
          Medlem nr: 23 407




          Inget nytt här, men en gammal sanning....

          http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19186377.ab
           
          Citera
          Monarda
          Inlägg 12-07-2014, 21:13
          Länk hit: #82


          Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem sedan:
          06-03-2005
          Medlem nr: 5 125



          Ska man äta kött ska det vara långkok, typ pulled pork. Då är köttet färdiglagat och processen fortsätter inte i tarmarna. Charlotte Erlandson-Albertsson professor i medicinsk och fysiologisk kemi medverkade i Malous efter tio.

          http://www.youtube.com/watch?v=2EILqr6F8nw
           
          Citera
          Micke grön
          Inlägg 27-03-2015, 22:51
          Länk hit: #83


          Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem sedan:
          11-03-2015
          Medlem nr: 81 367



          Inget nytt under solen att kött är hälsovådligt, bara det faktum att dem föder upp djuren med hjälp av antibiotika för då växer dem fortare, det är reglerat i sverige men det undgås enkelt med hjälp av recept på så vis fortgår denna process även i sverige och detta resulterar i antibiotika resistenta bakterier som verkligen inte är bra i kroppen.

          Ett annat problem som är störst med rött kött är att det tar väldigt lång tid för kroppen att bryta ner det i tarmen speciellt om man äter någonting annat innan processen är klar och det gör alla, detta resulterar helt enkelt till att köttet härsknar i tarmen och blodet blir således förgiftat. Sen blir allt tillagat fett animaliskt som vegetabiliskt härdat vilket blir ytterligare en belastning för levern.

          Är sedan flera år vegan och får ofta höra hur fan jag får i mig protein vilket visar på vilken okunskap folk har. Titta er omkring världens starkaste djur är växtätare hur får dem i sig protein till att växa sig stora och starka? Vi är från början växtätare och våra kroppar funkar fortfarande bäst på denna diet.

          Jag talar aldrig om för folk hur dom skall leva eller uppföra sig, men ständigt talar folk om för mig att jag kommer dö och bli sjuk och så vidare för att jag är vegan. Sanningen är att jag aldrig varit friskare än nu. Har man inte själv provat är det rent av korkat att säga att det är fel, man har då helt enkelt ingen aning.
          Och det finns ohälsosamma veganer med för den delen att bara bli vegan och tro att allt är frid och fröjd är inte helt rätt man måste veta vad man gör vilket dem flesta inte gör eller skiter i (alla kategorier av människor).

          Nu skrev jag mycket mer än jag tänkt mig här haha skönt att lätta på trycket ibland.

          Må gott
           
          Citera
          Micke grön
          Inlägg 27-03-2015, 22:59
          Länk hit: #84


          Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem sedan:
          11-03-2015
          Medlem nr: 81 367



          CITAT (*Stintan* @ 04-07-2013, 05:43) *
          Undrar hur ni ska kunna odla alla era grönsaker om det inte fanns någon boskap.


          Detta var nog det stolligaste jag hört på länge, menar du på fullaste allvar att man inte kan odla mat utan boskap? Man behöver absolut inget bajs för att kunna odla! Jag har bajsfritt i mina odlingar om man bortser från fåglar, maskar och så men dem är knappast boskap.
           
          Citera
          sparvuggla
          Inlägg 28-03-2015, 15:58
          Länk hit: #85


          Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem sedan:
          18-05-2009
          Medlem nr: 23 407



          CITAT (Micke grön @ 27-03-2015, 22:51) *
          Inget nytt under solen att kött är hälsovådligt, bara det faktum att dem föder upp djuren med hjälp av antibiotika för då växer dem fortare, det är reglerat i sverige men det undgås enkelt med hjälp av recept på så vis fortgår denna process även i sverige och detta resulterar i antibiotika resistenta bakterier som verkligen inte är bra i kroppen.

          Ett annat problem som är störst med rött kött är att det tar väldigt lång tid för kroppen att bryta ner det i tarmen speciellt om man äter någonting annat innan processen är klar och det gör alla, detta resulterar helt enkelt till att köttet härsknar i tarmen och blodet blir således förgiftat. Sen blir allt tillagat fett animaliskt som vegetabiliskt härdat vilket blir ytterligare en belastning för levern.

          Är sedan flera år vegan och får ofta höra hur fan jag får i mig protein vilket visar på vilken okunskap folk har. Titta er omkring världens starkaste djur är växtätare hur får dem i sig protein till att växa sig stora och starka? Vi är från början växtätare och våra kroppar funkar fortfarande bäst på denna diet.

          Jag talar aldrig om för folk hur dom skall leva eller uppföra sig, men ständigt talar folk om för mig att jag kommer dö och bli sjuk och så vidare för att jag är vegan. Sanningen är att jag aldrig varit friskare än nu. Har man inte själv provat är det rent av korkat att säga att det är fel, man har då helt enkelt ingen aning.
          Och det finns ohälsosamma veganer med för den delen att bara bli vegan och tro att allt är frid och fröjd är inte helt rätt man måste veta vad man gör vilket dem flesta inte gör eller skiter i (alla kategorier av människor).

          Nu skrev jag mycket mer än jag tänkt mig här haha skönt att lätta på trycket ibland.

          Må gott


          Ja, men allt du skrev är sant. yes.gif

          Redigerat av sparvuggla: 28-03-2015, 15:59
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 28-03-2015, 21:58
          Länk hit: #86


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          CITAT (Micke grön @ 27-03-2015, 22:51) *
          Ett annat problem som är störst med rött kött är att det tar väldigt lång tid för kroppen att bryta ner det i tarmen speciellt om man äter någonting annat innan processen är klar och det gör alla, detta resulterar helt enkelt till att köttet härsknar i tarmen och blodet blir således förgiftat. Sen blir allt tillagat fett animaliskt som vegetabiliskt härdat vilket blir ytterligare en belastning för levern.

          Jag tycker inte du skall prata om stolligheter när du skriver sånt strunt. Ta reda på fakta först innan du skriver något.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Micke grön
          Inlägg 28-03-2015, 22:32
          Länk hit: #87


          Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem sedan:
          11-03-2015
          Medlem nr: 81 367



          Det är inte strunt. Du ska nog läsa på själv innan du skriver.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 29-03-2015, 07:30
          Länk hit: #88


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Kom med källor till ditt påstående istället. För kännedom, det är bara fett som kan härskna, inte kött.

          Redigerat av Gossen Ruda: 29-03-2015, 07:31


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Micke grön
          Inlägg 29-03-2015, 12:20
          Länk hit: #89


          Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem sedan:
          11-03-2015
          Medlem nr: 81 367



          Okej passar ruttna bättre för dig? Finns det fettfritt kött ens? Du kommer inte direkt med nå bevisföring själv så det är enkelt att kasta ur sig saker man tycker inte sant?
          Om du är genuint intresserad av att veta så forskar du själv! Jag har inte betalt för att hjälpa dig, och ärligt talat bryr jag mig inte heller ett dyft.
           
          Citera
          sparvuggla
          Inlägg 29-03-2015, 12:40
          Länk hit: #90


          Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem sedan:
          18-05-2009
          Medlem nr: 23 407




          http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16925736.ab

          Färgstarka grönsaker (ju färgstarkare desto bättre) väljer jag iaf. ist. för äckligt rött kött.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 29-03-2015, 16:59
          Länk hit: #91


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Snälla Micke, det är DU som påstår att köttet härsknar eller ruttnar i tarmen, då är det DU som skall bevisa dina påståenden.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Micke grön
          Inlägg 30-03-2015, 22:57
          Länk hit: #92


          Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem sedan:
          11-03-2015
          Medlem nr: 81 367



          Jag har inte åtagit mig några som helst skyldigheter till det bäste Gossen Ruda.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 31-03-2015, 05:51
          Länk hit: #93


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          CITAT (Micke grön @ 30-03-2015, 23:57) *
          Jag har inte åtagit mig några som helst skyldigheter till det bäste Gossen Ruda.

          Då tycker jag att du skall sluta att komma med dylika falska påståenden. Jag har hört talas om ormar som kräkts upp byten som börjat ruttna pga av att det varit för kallt. Mycket av nedbrytningen sker med hjälp av enzymer och de processerna är temperaturkänsliga som så mycket annat, men våra enzymer har en idealisk temperatur att jobba i. Förutom då att all mat passerar magsäcken som med sitt saltsyrebad tar död på de flesta förruttnelsebakterier.

          Tyvärr är det ofta så att hängivna personer från olika grupperingar gärna sprider påståenden som gynnar deras sak men sanningen brukar komma i kläm. Allt för den goda Saken.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Micke grön
          Inlägg 31-03-2015, 12:24
          Länk hit: #94


          Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem sedan:
          11-03-2015
          Medlem nr: 81 367



          Ingen sanning som kommit ikläm annat än via dit eget tyckande. Vilket är ditt högst egna och inget nån annan skall behöva rätta sig efter.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 31-03-2015, 16:18
          Länk hit: #95


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          En forumtråd för att få lite kött på benen. http://forum.vof.se/viewtopic.php?f=20&t=4296


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 01-04-2015, 06:58
          Länk hit: #96


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Tror nog fortfarande en blandad kost är det optimala. Blir lite för mycket hallelujastämning och försöka hitta artiklar som bevisar sin sak när man är för extrem åt nått håll oavsett om man förespråkar enbart grönsaker eller helt animalisk kost.

          +Visst behövs djur för vegetabilisk produktion, det finns visserligen gödning i form av kemikalier sk konstgödning men det utarmar jorden på sikt eftersom det ju inte innehåller bakterier, humusämnen mm som man också behöver. Har jobbat på KRAV odling av grönsaker och vi gödslade med djurgödsel + malda kycklingar, benmjöl, blodmjöl, gröngödsling mm. Det behövs en blandning av allt ifall man ska kunna odla länge på samma plats ifall grönsakerna ska bibehålla ett gott näringsinnehåll.

          Själv försöker jag dock undvika äta så mycket butikskött men mest för att jag inte tycker det brukar vara så bra kvalite, äter lite mindre kött men bra kött ex. vilt och lammkött som jag köpt på nån lokal svensk gård.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Micke grön
          Inlägg 01-04-2015, 10:50
          Länk hit: #97


          Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem sedan:
          11-03-2015
          Medlem nr: 81 367



          Hört talas om kompost Åsa? Behövs inga boskapsdjur bevisligen. Och det finns många exempel på det världen över. Det behövs en blandning av näringsämnen ja! Men dem måste absolut inte komma från boskap för att få det att funka.

          Kommerciel odling är också nått helt annat än att odla riktig mat själv, du skördar när allt har sin peak av smak och näringsämnen. Det gör inte ens en krav farm, de odlar lika smaklösa tomater som holländarna skördade alldeles för tidigt och dåligt innehåll va det gäller näring därav.
          Och det går åt ofantliga odlingsytor av monokultur för uppfödan av alla boskapsdjur och framför allt deras mat. om man ändrade på den bilden skulle det vara totalt omöjligt att säga att världen lever med matbrist. Det är lyxkonsumption av vissa varor av oss i "i-länder" som gör att det blir brist. Varje människa kan således göra ett aktivt val. Stötta eller inte stötta den ohållbara utvecklingen.
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-04-2015, 11:16
          Länk hit: #98


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Micke grön @ 01-04-2015, 11:50) *
          Hört talas om kompost Åsa? Behövs inga boskapsdjur bevisligen. Och det finns många exempel på det världen över. Det behövs en blandning av näringsämnen ja! Men dem måste absolut inte komma från boskap för att få det att funka.

          Kommerciel odling är också nått helt annat än att odla riktig mat själv, du skördar när allt har sin peak av smak och näringsämnen. Det gör inte ens en krav farm, de odlar lika smaklösa tomater som holländarna skördade alldeles för tidigt och dåligt innehåll va det gäller näring därav.
          Och det går åt ofantliga odlingsytor av monokultur för uppfödan av alla boskapsdjur och framför allt deras mat. om man ändrade på den bilden skulle det vara totalt omöjligt att säga att världen lever med matbrist. Det är lyxkonsumption av vissa varor av oss i "i-länder" som gör att det blir brist. Varje människa kan således göra ett aktivt val. Stötta eller inte stötta den ohållbara utvecklingen.


          Finns ingen matbrist i världen bara felfördelning och resursslöseri. Snacka om all fullt ätbar föda som kasseras p.g.a en massa urlöjliga regler istället.

          Alla kan aldrig någonsin odla sin mat själva så kommersiell odling kommer vi inte ifrån. Ingen lever väl heller på enbart tomater som dessutom hur du än odlar dom bara har ett försumbart näringsinnehåll.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 01-04-2015, 17:58
          Länk hit: #99


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          CITAT (Micke grön @ 01-04-2015, 11:50) *
          Hört talas om kompost Åsa? Behövs inga boskapsdjur bevisligen. Och det finns många exempel på det världen över. Det behövs en blandning av näringsämnen ja! Men dem måste absolut inte komma från boskap för att få det att funka.

          Kommerciel odling är också nått helt annat än att odla riktig mat själv, du skördar när allt har sin peak av smak och näringsämnen. Det gör inte ens en krav farm, de odlar lika smaklösa tomater som holländarna skördade alldeles för tidigt och dåligt innehåll va det gäller näring därav.
          Och det går åt ofantliga odlingsytor av monokultur för uppfödan av alla boskapsdjur och framför allt deras mat. om man ändrade på den bilden skulle det vara totalt omöjligt att säga att världen lever med matbrist. Det är lyxkonsumption av vissa varor av oss i "i-länder" som gör att det blir brist. Varje människa kan således göra ett aktivt val. Stötta eller inte stötta den ohållbara utvecklingen.


          Halaj!

          Det här är en bra fråga. Bland militanta veganer hävdas det ju att djur tar upp en stor areal som skulle kunna odlas grödor på. Mer mat till människor.

          Men om vi ser tillbaka i tiden:
          Människan gick från jägar/samlarkultur till jordbruk för kanske 8000-10000 år sedan.
          De flesta köttdjuren domesticerades ungefär samtidigt. Varför? Jo, kött är gott.
          Men nog måste stenåldersmänniskorna ha märkt att djuren ”stjäl” potentiell mat från människorna, och borde gjort sig av med dem.
          Så har inte skett. Jordbruk har alltid varit en blandning av kött och växter ända sen gamla dagar.
          Hur kan det komma sig?

          //T
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 01-04-2015, 18:20
          Länk hit: #100


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Kan ju också nämnas att evolutionsbiologer anser att det var övergången till ökad köttdiet för några miljoner år sen som skapade förutsättningar för den mänskliga hjärnan att utvecklas till vad den är nu. Det går år mycket protein för att bygga upp ett funktionellt nervsystem.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera

          6 sidor V  « < 3 4 5 6 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):


           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 06:30
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon