Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hjälp att identifiera ohyra!, Vad är det som angripit våra squash & gurkplantor
          Jonathan8
          Inlägg 09-03-2018, 19:59
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem sedan:
          31-07-2017
          Medlem nr: 86 168



          Hej!

          Jag har varit inne på både mjöldagg (i och med att det är gurkväxterna som drabbats) och löss. Men inget av de alternativen överensstämmer med mitt fall, riktigt. Känns snarare som att det finns tendenser av lite allt möjligt.

          Jag ser inga kryp eller dylikt med blotta ögat och har haft ett par omgångar med bikarbonat/såpa/vatten.

          De flesta av dessa har lämnat oss sen bilden togs. Men det är bra att veta till nästa gång vad man kan göra. Något jag bör tänka på?

          Lär mig! Tack på förhand.
          J

          Bifogad fil  EDIT20180304_203737.jpg ( 79.33k ) Antal nedladdningar: 3

          Bifogad fil  edit20180304_203744.jpg ( 76.3k ) Antal nedladdningar: 3

          Bifogad fil  EDIT20180304_203747.jpg ( 84.56k ) Antal nedladdningar: 2
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 09-03-2018, 21:04
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 590
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Ser inga fel mer än att bikarbonaten eller starkt ljus kanske bränt hjärtbladen för det ser ut som brännskador men de ska ju vissna bort när de vanliga bladen kommer de ljusa mönstren på squashen är normalt många sorter har fina silvriga mönster på bladen

          (det är dock lite tidigt så squash och gurka början av maj brukar vara mera lagom ifall du inte tänkt ha dem på inglasad balkong, uppvärmt växthus el dyl så det finns gott om tid så nya)

          Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 09-03-2018, 21:06


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Jonathan8
          Inlägg 11-03-2018, 02:47
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem sedan:
          31-07-2017
          Medlem nr: 86 168



          Tack för svaret Åsa!

          Skadorna uppstod innan jag körde en såpa/bikarbonat-kur. Det tog jag till efter lite felsökande.

          Dom får extra belysning på timer. Tvivlar på detta skulle vara ett bekymret (har ett gäng, dels dessa samt chili, tomat som slåss om 70w).

          Finns det något annat det skulle kunna vara? Har inte varit med om detta tidigare nämligen.

          Skönt att höra i alla fall. Jag sparade 3 av dom som såg minst risiga ut. Ja planen är att dom får bo i en inglasad balkong innan med extra belysning innan dom släpps ut. yes.gif
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 12:51
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon