Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Opuntia kaktus trillat sönder, Opuntia kaktus trillat sönder
          Emmie92
          Inlägg 18-09-2017, 18:05
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          18-09-2017
          Medlem nr: 86 446



          Jag köpte en kaktus och idag när jag kom hem hade den bara trillat sönder. Jag kan inte förstå varför? Köpte den för ungefär en månad sen och jag har vattnat den men väldigt sparsamt. Har en sprayflaska så har i princip bara gett den 2-3 spray kanske en gäng i veckan. Har jag gjort fel? Kan man plantera delarna som fallit av? Det enda jag vet om den är att det står opuntia på krukan.

          Här är bild på den!
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  60FA1DE7_639B_4B57_AF93_9ABA0D5BC598.jpg ( 114.52k ) Antal nedladdningar: 42
           
           
          Citera
          strandskatan
          Inlägg 19-09-2017, 08:25
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 039
          Medlem sedan:
          01-02-2009
          Medlem nr: 20 928



          Varför den gått sönder vet jag inte, men plantera bitarna som ramlat av går utmärkt. Bara stoppa ner i såjord eller coir, tryck till lite och stötta tills de fått rötter och står stadigt. Sen undrar jag om duschningen är så bra, kaktusar är ju vana vid lång torka och enstaka regnperioder, inte ständig fukt. Jag vattnar mina på jorden med en "normal" skvätt vatten sådär var fjortonde dag, om jag inte ser att de börjar se sladdriga ut, då får de en extra skvätt.
           
          Citera
          Emmie92
          Inlägg 19-09-2017, 19:43
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          18-09-2017
          Medlem nr: 86 446



          Då ska jag testa att plantera dem, hade varit kul om den vill leva vidare! Ah okej, jag är så van vid mina ormbunkar och annat som ska vara fuktiga så jag vattnar kanske för mycket. Vattnar du så jorden blir lite jämnt duktig då eller dränker du dem rejält? tongue.gif
           
          Citera
          strandskatan
          Inlägg 19-09-2017, 22:19
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1 039
          Medlem sedan:
          01-02-2009
          Medlem nr: 20 928



          Nej, jag dränker dem inte, de får en skvätt precis som alla krukväxter, sen tittar jag om de spänsat till sig nästa dag, är de fortfarande för torra kan de få en liten skvätt till. När jag planterar om dem eller bryter av skott för att plantera nya (när jag tycker att ursprungsplantan blivit för stor, jag slänger den sen när jag ser att sticklingen tagit sig) använder jag en tång (köksgriptång) att hålla dem med, de små tunna taggarna är inte behagliga att få in i skinnet!
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 14:36
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon