Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > HJÄLP! Bönträd, Hjälp sökes! Bönträd mår dåligt
          KattSvans
          Inlägg 20-09-2017, 23:20
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          23-11-2016
          Medlem nr: 84 796



          Hej!

          Mitt gamla "bönträd" mår dåligt, och önskar hjälp vad det beror på.
          Det är säkert 6-7 år gammalt. Kanske mer. Det står i ett väldigt soligt rum, mittemot ett fönster en bit in i rummet.
          Krukan är så tung att jag inte orkat rotera plantan sen förra året i september, rätt exakt. (Fick nu kruka då, därför jag kommer ihåg så exakt haha) naughty.gif

          Iallafall, nu fick jag hjälp att sätta ett glidande tyg under krukan så nu kan jag rotera den!
          ---> MEN, när jag gjorde det såg jag (förutom att tillväxten var hämmad på sidan mot väggen & att den var dammig)
          att bladen är bruna/gula längst ut på tipparna på den sidan. Döda alltså. Vissa blad en halv milli, andra blad lite mer brunt på.
          Bladen har också som små svarta prickar. De är "i" bladet. Alltså det är inget som är upphöjt eller går att skrapa av.

          På de sidor som stått utåt mot fönstret eller sidorna så har många nya grenar & blad tillkommit. Den har dubblerat sin storlek på 1 år. Alla de bladen är klart gröna utan brunhet & svarta prickar.

          De blad som är fulast är de äldsta bladen.

          Vad beror detta på? Någon näringsbrist eller sjukdom?

          Kan tillägga att jorden den sattes i hade massa svampsporer. Så plantan fick torka ut några gånger så svampen försvann. (Min syster anv samma jord & fick också massa svampar som dök upp dagen efter man vattnat & försvann nån dag senare).

          (Försökt ladda upp foton men står bara att det misslyckas. Provar på annat sätt... och hoppas det funkar )





           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 23-04-2024, 13:51
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon