Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Makadam fraktion 11-16 till gågrus - funkar det?, Tycker att det ser väl grovt ut
          Söttok06
          Inlägg 08-06-2015, 10:33
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 405
          Medlem sedan:
          18-05-2007
          Medlem nr: 10 494



          Fick efter att skicat bild med måttstock och några bitar av mitt förra grus/makadam till en grusleverantör sagt att det var 11-16 jag skulle ha.
          Lämnade därför dessa uppgifter till de som jag sedan anlitade. Men såg till min förtvivlan att det gruset/makadamet var mycket grövre än det jag haft tidigare.

          Tänkte ha det till mina grusgånger mellan rabatterna, runt pallkragar samt på en plats där man kan sitta. Nu är det inte mycket att göra eftersom jag redan fått ner det till mitt ställe.
          Ska försöka variera och lägga ut större stenar, kanske plattor för att få mer variation.

          Jag har endast en odlingslott därför lägger jag endast markduk och sedan gruset ovanpå i ganska tjockt lager.

          Använder man överhuvudtaget så grovt grus till grusgångar?
          De borde väl veta som levererar grus eller håller på med sådant.

          Maria
           
          Citera
          Raynyk
          Inlägg 08-06-2015, 12:45
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 61
          Medlem sedan:
          28-09-2014
          Medlem nr: 80 848



          Det är nog vanligare med mer finkornigt singel till grusgångar, men det förekommer med lite grövre också.
          Använder själv 8-16 till lite gångar och sådant, det är annars mest vanligt till dräneringar men funkar för mig att gå på.


          --------------------
          Dalarna, Zon V
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 08-06-2015, 12:59
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          Jag hade lagt på det och sen kompletterat med ett lager mer finkorniigt om ett par år eller så... Bra med lite grövre i botten och när det satt sig kan man lägga på lite finare material


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Söttok06
          Inlägg 08-06-2015, 21:17
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 405
          Medlem sedan:
          18-05-2007
          Medlem nr: 10 494



          Funderade också lite nu under kvällen på att lägga ut på markduk och sen lägga på ett lager mer finkornigt. För jag antar att detta sjunker så småningom. Har lerjord under.

          Eller ska jag i stället på de nya ställena gräva ur, lägga på ett lager av det grova gruset direkt på marken. Sedan om några år lägga på markduk där och toppa med fiönkornigt?
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 22:28
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon