Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > jordgubbssorter, vad tycker ni?
          l8p8
          Inlägg 25-07-2005, 22:04
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 45
          Medlem sedan:
          10-05-2004
          Medlem nr: 3 568



          Finns det fler sortintresserade på detta forum?
          Jag skriver vad jag tycker om de sorter jag stött på och ser om jag får medhåll eller mothugg och kanske lär mig något nytt på köpet! rolleyes.gif smile.gif

          Jordgubbar:
          Honyeoye (reservation för stavningen) - godare än sitt rykte, i alla fall på vår kalkhaltiga jord. Inte så söt men god smultronaktig smak. Håller länge i kylen, stora snygga bär.

          Polka - inte lika god som sitt rykte, nästan FÖR söt och ingen riktig jordgubbsarom. Minst hälften möglar bort om man inte plockar typ en gång i timmen mot slutet av skörden. Håller bara över dagen.

          Korona: otroligt god och snygg. Bästa jordgubbssmaken. Favvoflagga wub.gif Håller bättre än polka och sämre än Honeyoye.

          Pegasus: Goda söta och snygga men inte lika goda söta och snygga som Korona, som mognar ungefär samtidigt.



          Kommentarer? Någon?

          Lottapotta
           
          Citera
          roax66
          Inlägg 26-07-2005, 22:33
          Länk hit: #2


          Gäster






          Vi har testat 5 sorter i år. Honeoye tyckte vi minst om, vattnig smak. Zephyr tyckte vi mycket om och även Sengana. Bounty och Dania blev inte så mycket med eftersom vi planterade i våras.
           
          Citera
          Vicke
          Inlägg 28-07-2005, 19:04
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 210
          Medlem sedan:
          31-07-2004
          Medlem nr: 4 192



          Jag tyckte inte riktigt om smaken på Honeoye när jag köpte dem på torget. Bären var jättefina men de smakade inte så som jag vill jordgubbar ska smaka, nämligen som nyligen mognade Polka wub.gif De är så söta, friska och goda.
          Letar för fullt efter Korona, vill absolut ha den sorten efter allt bra jag hört om den...
          Solprins har jag också två plantor av, de är nog helt okej. Lite som Polka kanske, men de gav inte så mycket bär i år i alla fall.
           
          Citera
          Ciczi
          Inlägg 28-07-2005, 20:11
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem sedan:
          19-07-2004
          Medlem nr: 4 113



          Gillar Korona skarpt... Ger mycket god saft.

          Ciczi


          --------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

          ********************************************************

          "Mest klorofyll vinner!!!"
           
          Citera
          Fenja
          Inlägg 28-07-2005, 20:16
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem sedan:
          27-02-2004
          Medlem nr: 2 892



          Jag har bara Korona och är mycket nöjd med den!
          Mvh
          Fenja


          --------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."
           
          Citera
          gunnelö
          Inlägg 29-07-2005, 10:40
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 360
          Medlem sedan:
          21-04-2005
          Medlem nr: 5 531



          Hej

          Min favoritsort är Bounty. Tycker smaken är oöverträffad. Tyvärr ger inte sorten lika rikligt som andra och är lite sen. Man får också vänta på nya revor.

          Korona är också bra. Våra Koronaplantor verkar ha korsat sig med smulgubbar vilket har gett en mycket bra reslutat, en söt jordgubbe som ger rikligt och är ganska stor.

          Hälsningar
          Gunnel Ö
           
          Citera
          Johan.S
          Inlägg 31-07-2006, 06:23
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 97
          Medlem sedan:
          17-09-2003
          Medlem nr: 2 322



          I boken Hem-konservering, upplaga 11, tryckt 1942 kan man läsa bland annat följande:

          Till konservering (i synnerhet kompott och sylt) lämpliga sorter är: Abundance och Carolina Superba (en äldre god sort).
          Nya och verkligt förstklassiga är Inga, Stella och särskilt Luna.

          Till konservering olämpliga sorter är alla ljusa, lösfruktiga, t.ex.: Deutsch Evern, Könign Luise, The Queen, samt Bedford Champion.

          Inga av de sorter som här anses vara lämpliga tycks numera finnas att köpa.

           
          Citera
          Rossi
          Inlägg 31-07-2006, 06:55
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem sedan:
          11-05-2004
          Medlem nr: 3 584



          Vi har Corona + Senga sengana. Vi tycker väldigt mycket om båda sorterna. VI vet inte längre vilka plantor som är vilka - de har hamnat huller om buller numera. Bär som vi inte har orkat äta upp har vi fryst in och sen gör vi smoothies av dem. Mycket gott!


          --------------------
          Skåne zon 1
           
          Citera
          Lemonne
          Inlägg 31-07-2006, 16:17
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 743
          Medlem sedan:
          05-06-2006
          Medlem nr: 7 888



          Mina favoritsorter:

          Zefyr - tidig sort - söt men med en frisk smak. Ljust röda. Nackdelen är att de är känsliga för mjöldagg.

          Korona - medeltidig sort - söt och har mörkröda fasta bär. Också känslig mot svamp. En annan nackdel är att rådjur och harar älskar att äta blasten.

          Florens - sen sort - söt, kanske med en viss syrlighet. Otroligt vackra bär, mörkt röda med spetsiga toppar och frodig stropp.

          Johan S: Den absolut bästa sorten som lämpar sig för syltning och saftning är Senga Sengana. Andra sorter som är lämpliga är: Korona, Florens, Pegasus, Bounty, Lina och tidiga Honeoye!
           
          Citera
          Johan.S
          Inlägg 03-08-2006, 06:27
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 97
          Medlem sedan:
          17-09-2003
          Medlem nr: 2 322



          CITAT (Lemonne @ 31-07-2006, 17:17)
          Korona - medeltidig sort - söt och har mörkröda fasta bär. Också känslig mot svamp. En annan nackdel är att rådjur och harar älskar att äta blasten.

          -Den nackdelen har tyvärr undertecknad också fått erfara, sedan jag planterade Korona. Måste därför försöka skydda plantorna till nästa år, just nu har Koronaplantorna inte några blad alls kvar. Har aldrig tidigare varit med om att råddjuren äter av bladen på jordgubbsplantor. sad.gif

           
          Citera
          Lemonne
          Inlägg 03-08-2006, 20:04
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 743
          Medlem sedan:
          05-06-2006
          Medlem nr: 7 888



          CITAT (Johan.S @ 03-08-2006, 07:27)
          CITAT (Lemonne @ 31-07-2006, 17:17)
          Korona - medeltidig sort - söt och har mörkröda fasta bär. Också känslig mot svamp. En annan nackdel är att rådjur och harar älskar att äta blasten.

          -Den nackdelen har tyvärr undertecknad också fått erfara, sedan jag planterade Korona. Måste därför försöka skydda plantorna till nästa år, just nu har Koronaplantorna inte några blad alls kvar. Har aldrig tidigare varit med om att råddjuren äter av bladen på jordgubbsplantor. sad.gif




          Våra RåVäck fungerade jättebra mot detta - ända tills räven kom och åt upp allihop... unsure.gif wacko.gif Så nu måste vi skaffa något som skrämmer bort räven blink.gif
           
          Citera
          lingonskrutt
          Inlägg 15-05-2007, 12:27
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          15-05-2007
          Medlem nr: 10 421



          Jag har Abundance i mitt jordgubbsland. En gammal fin sort som tycks vara lite svår att få tag på. Tidigare odlades den kommersielt i stora mängder i Bergsjö, Norra Hälsingland. Fick tag på plant av en person som hade sorten kvar sedan jordgubbarnas storhetstid i trakten. Odlingarna upphörde på 1970-talet, efter att varit i gång sedan 1910-talet. Namnet på jordgubben har tappat en bokstav i trakten och kallas helt enkelt Abudance eller Abedance.[/size]

          Abundance trivs bra i min lerjord och ger många sticklingar, zon IV. De ger härliga söta bär som varierar mycket i storlek.

          Hoppas att det finns fler som odlar den!?

          /Lingonskrutt

          Redigerat av lingonskrutt: 15-05-2007, 12:27
           
          Citera
          Knoppestina
          Inlägg 05-04-2013, 17:59
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          05-04-2013
          Medlem nr: 77 788



          Hej jag blev så glad när jag läste inlägget smile.gif Min Svärfar hade Abundance i Knoppe utanför Bergsjö. Har du fortfarande kvar dina plantor? Vet du var man kan få tag i dom? Eller finns det någon annan som vet var man kan få tag i plantor?
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 12:26
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon