Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Trillat dit igen!
          strandskatan
          Inlägg 02-07-2017, 14:24
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1 039
          Medlem sedan:
          01-02-2009
          Medlem nr: 20 928



          Varit i åtta trädgårdar på Öppen Trädgård Söderslätt! I nästan alla trädgårdarna blommade Helena Hybrida och spred sin underbara doft! Åkte direkt till plantskolan och köpte min egen! Ingenstans att sätta den förstås, men det brukar alltid lösa sig, eller hur? Jag som tröttnat helt på rosor, planterat pioner och stockrosor i min rabatt med Austinrosor så bara en och annan stackars ros lyckas sticka upp i grönskan. Är rossjukan obotlig? (Fick dessutom i present en Lavender cover nyligen.) Bra rosår i år är det i alla fall.
           
          Citera
          Kajsa
          Inlägg 14-07-2017, 20:45
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276



          Rossjukan, jo den kommer och går, ibland bara måste man ha något nytt. Jag har så proppat överallt av växter att det är bra när något dör. Jo det har blommat fint i år, ska väl få in lite bilder med tiden.
          När många rabattrosor dog 2011-12 då bytte jag också till många pioner, det har jag aldrig ångrat. En trädgård ska ha många växter.


          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera
          Raynyk
          Inlägg 16-07-2017, 11:21
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 61
          Medlem sedan:
          28-09-2014
          Medlem nr: 80 848



          Rossjukan när det gäller Austinrosor och andra rabattrosor blir man snabbt botad ifrån varje vår när varenda ovanjordisk kvist är svart, och de tenderar att krympa i storlek för varje år.....

          Buskrosor gärna gammeldags samt klättrare såsom Hybrida och Polstjärnan däremot är det svårt att inte fångas in utav (bokstavligt talat, långa årsskott med mängder av taggar)!


          --------------------
          Dalarna, Zon V
           
          Citera
          strandskatan
          Inlägg 16-07-2017, 21:32
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1 039
          Medlem sedan:
          01-02-2009
          Medlem nr: 20 928



          Ingen mer Austinros här! Hellre engångsblommande som behåller friska gröna blad efter blom än kinkisar med svartfläck.
           
          Citera
          Kajsa
          Inlägg 18-07-2017, 08:00
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276



          Nja, inte så enkelt, har ännu många rabatt och Austin rosor som klarat många år och som jag tycker mycket om.

          Som The Fairy, Bonica, Katharina Zeimet, Aspirin rose, Leonardo da Vinci och några till.

          Av Austinrosorna har jag många kära som hänger med, Crown P. Margareta, Mary Rose, Hyde Hall, Wild Edric, Leander, Golden Celebration, Graham Thomas, Misterss Quickly och några till.

          Annars mina bästa basrosor är Kanadarosorna och många Rugosahybrider, krånglar och fryser sällan


          Hyde Hall en tuff hög Austinros, saknar doft men har så många andra bra egenskaper. Fryser ner kalla år men är snabbt uppe igen. Tror inte den är så vanlig. Växer på blåsiga framsidan.



          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera
          strandskatan
          Inlägg 18-07-2017, 08:47
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 1 039
          Medlem sedan:
          01-02-2009
          Medlem nr: 20 928



          Fast du har inte barfrost, Kajsa. Och du har varmare på sommaren än jag har - havet kyler, i sommar oftast 16-17 grader, tror 19 en eller två dagar. Och fuktig luft, 500 m från havet. Och massor med sorkar. Och mördarsniglar - som inte bryr sig om rosor men äter betet i sorkfällorna och får dem att slå igen. Det där lät visst som en riktig litania! Men man får ta det med humor! De trädgårdsägare som verkligen kämpar är de som har minusgrader fram till midsommar och hösten börjar krypa in i augusti! Dem beundrar jag!
           
          Citera
          Kajsa
          Inlägg 18-07-2017, 10:26
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276



          Jag har extremt torrt i sommar och det händer allt oftare, men vi har inget vattningsförbud då vi har Mälaren, tack och lov, jag vattnar varje vecka.
          Har inga mördarsniglar ännu men oroar mig över att det finns folk på gatan som fått in dom sista åren.

          Nej, det låter trist strandskatan din kamp i trädgården.


          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera
          strandskatan
          Inlägg 18-07-2017, 19:33
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 1 039
          Medlem sedan:
          01-02-2009
          Medlem nr: 20 928



          Äsch, jag har haft några dagar när allt känts övermäktigt, idag har jag gjort mycket som legat efter och jag mår bra igen. Och på något vis tycker jag det känns skönt att det alltid är naturen som vinner, jag har ingen strävan efter att vara allsmäktig!
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-03-2024, 10:10
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon