Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Klätterros inomhus över vintern?
          evor
          Inlägg 10-10-2017, 13:17
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          25-04-2010
          Medlem nr: 29 556



          Jag blev i augusti i somras tvungen att flytta en klätterros Heidelberg, som stod i vägen för en ny altan, och satte den i en kruka. Den har tagit sig bra och blommar nu. Mitt problem är att jag inte vet hur jag bäst ska ta hand om den, jag har ont om lämpliga platser ute nu. Kan jag ta in den och hoppas att den överlever till våren (hur bör den skötas då?), eller bör jag plantera den ute nånstans, för att kanske flytta den igen till våren?
          Jag bor i Uppsala, zon 3.
           
          Citera
          Kajsa
          Inlägg 10-10-2017, 20:52
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276



          Låter som du har en trädgård, gräv ner rosen där istället för att ta in den. Om du inte är allt för rädd om krukan gräv ner hela för att inte störa den igen, täck med jord i skyddat läge och plantera den permanent i vår. En zon 4 ros, den är väl inte allt för ömtålig.

          Annars finns möjligheten ha den i ett svalt utrymme, garage eller annat där man inte värmer upp rummet. Jag har stamrosor i vårt garage i krukor, inga fönster, svalt, mörkt och jag vattnar en del ibland. Dom tappar alla blad med tiden och ibland får dom löss, en nödlösning trots allt. Klipper dom först på våren.


          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-03-2024, 04:46
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon