Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Rosor i kruka på balkong
          Ninashka
          Inlägg 11-10-2018, 16:11
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 34
          Medlem sedan:
          29-04-2012
          Medlem nr: 75 969



          Hej alla rosvänner!
          Jag skulle vilja ha hjälp med att hitta några lämpliga rosor att ha i krukor på min kommande balkong (zon 2). Jag har (främst) spenderat mina timmar på Flora Linnea, Rosposten, Hortogreen men också en del andra sidor... Jag har även spenderat ett antal timmar med att kolla runt i Kajsas album. smile.gif Helst skulle jag köpa miniatyrrosor (för deras storleks skull) men de flesta verkar ha svag eller ingen doft alls.

          Krav:
          Härdig för zon 4
          Stark (god) doft
          Under 1 meter höjd eller väldigt långsamväxande
          Vit och/eller ljusrosa/aprikos-nyanser
          Remonterande eller kontinuerlig blommande


          Jag har hittat ett antal kandidater men jag har haft svårt att hitta om hur bra de skulle passa på min balkong om man tänker på sjukdomar och/eller om de skulle bli för stora/krävande för att ha i krukor. Jag har även läst på några forums (bland annat här på Odla) att de härdigaste Kanadarosorna inte mår så bra i lägre zoner, stämmer det? confused.gif

          Några av kandidaterna:
          Louise Bugnet - kommer bli för stor? Kommer den må bra i zon 2?
          Rosemoor - för stor?
          Chandos Beauty/Morten Korch
          Winchester Cathedral - för stor?
          Morden Blush - sjukdomar i zon 2?
          Morden Sunrise - sjukdomar i zon 2?
          Schneewittchen
          Souvenir de Baden Baden

          Har även fastnat för Little White Pet även om den inte uppfyller mina krav helt, men den är så söt! wub.gif


          Vad/vilka rekommenderar ni och varför?
           
          Citera
          Kajsa
          Inlägg 16-10-2018, 10:44
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276



          Med tanke på att dom ska leva på balkong och klara vintrarna så skulle jag välja Kanadarosor

          Louise Bugnet blir en stor buskros, har du en STOR balkong så kanske i en hörna. Blir 1.5 - 2 m
          men i en kruka kanske den aldrig blir så stor.
          Morden Blush och Morden Sunrise går väl utmärkt, hela den där Morden serien är lagom rabattrosor runt 1 m. Visst kan dom få sjukdomar ibland men det får väl alla rosor ibland.

          Jag har just i helgen grävt ner nya Kanadarosor från Hortogreen, 2 st Campfire och en Morden Sunrise har båda sedan tidigare och är så nöjd med dom. Titta i mitt album eller på Hortogreen på Campfire, läckert tvåfärgad

          Little White pet hade jag i kruka några år och grävde sedan ner den och Västmanland blev för kallt, den var liten. Troligen ömtålig.
          Winchester Cahedral en Austinros, blir ca 1.20 den har frös bort här, tvivlar på Austinrosor på balkongen ?
          Rosemoor står som zon 3 ros, blir ca 1 m, men Austin den med.

          Snhneewittchen hade jag på blåsiga framsidan här och vad jag minns frös den med åren, det var så längesedan så jag minns den inte riktigt,

          Köp krukor som tål frost, kanske får man ha bubbelplast, matta eller annat runt när det blir riktigt kallt, för det blir väl även i zon 2 ibland


          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera
          Ninashka
          Inlägg 17-10-2018, 09:07
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 34
          Medlem sedan:
          29-04-2012
          Medlem nr: 75 969



          Tack för ditt svar!

          Då testar jag definitivt Kanadarosorna.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-03-2024, 06:39
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon