Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Stratifiera Digitalis o Verbascum?, Motstridiga såanvisningar på nätet...
          fiffigafrun
          Inlägg 09-02-2003, 10:48
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 537
          Medlem sedan:
          06-02-2003
          Medlem nr: 697



          Ska så Digitalis purpurea o Verbascum chaixii album och blir lite osäker på Impectas hemsida står det att dessa ska sås ute under snön, odlingsanvisning 4 = naturlig stratifiering, men på Rara Växters hemsida står det att Digitalis ska Normalsås = t ex inomhus utan stratifiering. Vad gäller säger ni som provat? Det är plusgrader här uppe i z6 så jag tänkte i så fall passa på nu.

          http://www.algonet.se/~rareseed
          http://www.impecta.se
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 09-02-2003, 11:08
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Digitalis sådde jag inomhus på våren för flera år sedan, fröna strödde jag bara ut på ytan av såjorden eftersom de är ljusgroende. Jag har för mig de grodde ganska snabbt. (Har inte behövt så några igen, de sköter sin egen förökning själva numera.)

          Verbascum chaixi har jag inte sått men enligt denna sida så gror dessa Verbascumfrön på ett par veckor i en temp på ca +20C, (så de verkar inte behöva kallstratifiering de heller). http://users.anet.com/~manytimes/page61.htm


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Mariann
          Inlägg 10-02-2003, 08:14
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 733
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 64



          Jag har också sått digitalis förra året inne och det var inga problem, grodde snabbt. Jag är förväntansfull för nu till sommaren ska jag få se blommorna, Aprikosa ska det va.


          --------------------
          Hälsningar Mariann, zon 3-4

          En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor -St. Francis of Assisi
           
          Citera
          Petran
          Inlägg 11-02-2003, 20:48
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 106
          Medlem sedan:
          29-01-2003
          Medlem nr: 647



          Jag trodde oc´kså man skulle stratifiera verbascum men de kom så snällt upp reda n5 dar efter sådd inne.


          --------------------
          Petra på Onsala[EMAIL]peterssonpetra@hotmail.com
           
          Citera
          eneskar
          Inlägg 15-02-2003, 19:37
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 128



          Digitalis
          Jag är mycket förtjust i digitalis, som växer i princip överallt - skugga som sol - o alltid kan fylla ut ev hål i rabatterna. jag har provat de flesta sorter som finns att få av fröförsäljarna. Några påstås vara perenna, t ex de som är jordgubbsfärgade o lite knubbigare än de vanliga. Jag sådde sådana för 2 år sedan (sådde inomhus i uterummet o flyttade sen ut dem i maj/juni. De växte fint, men blommade inte förrän följande år. Blev då stora fina plantor i härlig ljusröd färg. Satte dem som bakgrund i en perennrabatt o in väntade nästa års blomning. Det blev ingen alls. Alla plantorna var puts väck. Antingen var de uppätna av något djur eller så hade de frusit bort, men då borde det väl finnas lite blad kvar. Så jag vet inte hur det är med det perenna. Men jag ska försöka igen. Dock händer det istället att den bienna digitalisen blommar flera år i rad, särskilt om man klipper ner blomstjälken. Så jag vet inte hur de olika sorterna egentligen beter sig. Men vackra är de!
          Barbro
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-04-2024, 08:51
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon