Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Nöjer mig så här!
          Monarda
          Inlägg 24-10-2012, 21:20
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem sedan:
          06-03-2005
          Medlem nr: 5 125



          Har accepterat nu att kilona smugit sig på mig med åren och att jag inte mer kommer att väga som jag gjorde för 20 år sedan. Att det dallrar och hänger och putar lite här och där är ok när man närmar sig 60 så länge alla värden är ok vad gäller blodtryck, kolesterol och sockervärde. Och märkligt nog var alla mina värden bättre denna gång än för fyra år sedan när jag var på hälsoundersökning och vägde 5 kilo mindre än nu. Åt skogen med alla dieter och märkliga underkläder som ska trycka in och slimma och förvandla mig till något som jag egentligen inte är. Hoppas fler kommer till insikt och accepterar sig själva!
           
          Citera
          hattstugan
          Inlägg 24-10-2012, 21:28
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem sedan:
          19-12-2009
          Medlem nr: 27 097




          Jag har också förlikat med att kilona är lite för många men jag mår bra!

          Det är väl ändå det viktigaste?
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 24-10-2012, 21:52
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          Samma här.
          Nu får det växa "handtag" där det vill. tummenupp.gif
          Nu är jag i alla fall, inte underviktig längre och mår bättre rolleyes.gif


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 24-10-2012, 22:09
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem sedan:
          26-05-2004
          Medlem nr: 3 723



          Samma här! Lite mjukt är bra så man inte får skavsår när man sitter..... rolleyes.gif


          --------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

          mitt album
           
          Citera
          evelina
          Inlägg 25-10-2012, 06:44
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem sedan:
          14-03-2004
          Medlem nr: 2 991



          CITAT (Anki på Öland @ 24-10-2012, 23:09) *
          Samma här! Lite mjukt är bra så man inte får skavsår när man sitter..... rolleyes.gif



          tummenupp.gif


          --------------------

          Mvh Evelina
          Odlar numera i zon 4
          Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 25-10-2012, 07:45
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          Som 42-årig var jag verkligen inte nöjd när jag vägde 80 kg. Men nu känns det bättre, 65 kg till 156 cm är ju övervikt men inte så farligt. Däremot är jag inte nöjd med min ork och styrka. Det är för hälsan jag vill träna.
          Motionera kan man göra för hälsans skull, om man kan så klart. Under 10 år som whiplashskadad var det svårt.
           
          Citera
          Monarda
          Inlägg 25-10-2012, 13:56
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem sedan:
          06-03-2005
          Medlem nr: 5 125



          Vet inte hur gammal du är Anma men du har varit jätteduktig som gått ner så många kilo. När jag var 42 vägde jag ca 65 kg och var ändå inte nöjd och sedan kom övergångsåldern för fem år sedan och förändringarna i hormonbalansen när östrogenet började avta visade sig som ökat midjemått. Tydligen är det så att fettcellerna runt midjan tar över rollen som östrogenproducenter och kvinnor med lite hull får därmed färre besvär, vilket jag kan skriva under på.
          Har i dagarna börjat äta Calcium med D-vitamin, något man bör tänka på för benskörhetens skull. Fick rådet att börja med Magnesium i två veckor först för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig detta. Nu har jag som sagt var bestämt mig för att äta gott men så sunt som möjligt, unna mig något extra ibland, promenera när det är vackert väder och må bra utan krav.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 25-10-2012, 16:43
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Ge inte upp, jag har gått ner 5-6 kg på ett par år bara genom att skära ner födointaget.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Christa
          Inlägg 25-10-2012, 18:08
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          "En studie som publicerats i European heart journal visar nu att många med fetma inte visar några tecken alls på insulinresistens, högt blodtryck, dåliga blodfetter eller diabetes. Hälften av alla överviktiga och drygt var tredje med fetma har lika starka hjärtan och lungor och löper lika liten risk att drabbas av kroniska sjukdomar som normalviktiga som är i bra kondition."

          "En viktig slutsats är att god hälsa, oavsett vikt, ofta är kopplad till aerobisk kapacitet, alltså konditionen."

          Med andra ord kan en konditionstest ge en fingervisning om hur det står till med hälsan. Ett mått på det är också vilopulsen men den kan också variera från person till person.

          Bästa tillfället att ta vilopulsen är när man vaknar på morgonen och inte är stressad.
           
          Citera
          Monarda
          Inlägg 25-10-2012, 18:42
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem sedan:
          06-03-2005
          Medlem nr: 5 125



          Tack för den artikeln, Christa. Hoppet är alltså inte ute för oss mullisar!
          Det var bra gjort Ruda, men å andra sidan har du väl inga hormoner som sätter käppar i hjulet såsom vi tanter har. Eller hur är det med karlar, ni kanske också hamnar i någon slags övergångsålder?

           
          Citera
          Anma
          Inlägg 25-10-2012, 18:59
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (Monarda @ 25-10-2012, 14:56) *
          Vet inte hur gammal du är Anma men du har varit jätteduktig som gått ner så många kilo. När jag var 42 vägde jag ca 65 kg och var ändå inte nöjd och sedan kom övergångsåldern för fem år sedan och förändringarna i hormonbalansen när östrogenet började avta visade sig som ökat midjemått. Tydligen är det så att fettcellerna runt midjan tar över rollen som östrogenproducenter och kvinnor med lite hull får därmed färre besvär, vilket jag kan skriva under på.
          Har i dagarna börjat äta Calcium med D-vitamin, något man bör tänka på för benskörhetens skull. Fick rådet att börja med Magnesium i två veckor först för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig detta. Nu har jag som sagt var bestämt mig för att äta gott men så sunt som möjligt, unna mig något extra ibland, promenera när det är vackert väder och må bra utan krav.

          Jag är fortfarande 42. smile.gif

          CITAT (Christa @ 25-10-2012, 19:08) *
          "En studie som publicerats i European heart journal visar nu att många med fetma inte visar några tecken alls på insulinresistens, högt blodtryck, dåliga blodfetter eller diabetes. Hälften av alla överviktiga och drygt var tredje med fetma har lika starka hjärtan och lungor och löper lika liten risk att drabbas av kroniska sjukdomar som normalviktiga som är i bra kondition."

          "En viktig slutsats är att god hälsa, oavsett vikt, ofta är kopplad till aerobisk kapacitet, alltså konditionen."

          Med andra ord kan en konditionstest ge en fingervisning om hur det står till med hälsan. Ett mått på det är också vilopulsen men den kan också variera från person till person.

          Bästa tillfället att ta vilopulsen är när man vaknar på morgonen och inte är stressad.

          Men så finns ju de som avviker. Maken har vilopuls på 60, på arbetstestet fick han resultat som elitidrottare, men har diabetes, leverproblem med flera sjukdomar. Överviktig är han också, men inte så farligt.
           
          Citera
          Christa
          Inlägg 25-10-2012, 20:29
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          CITAT (Anma @ 25-10-2012, 19:59) *
          Jag är fortfarande 42. smile.gif
          Men så finns ju de som avviker. Maken har vilopuls på 60, på arbetstestet fick han resultat som elitidrottare, men har diabetes, leverproblem med flera sjukdomar. Överviktig är han också, men inte så farligt.


          Helt klart spelar kost, stress, rökning, alkohol och vardagsmotion också en stor roll så det är inte riktigt så enkelt som dom vill göra det till i artikeln.

          När det gäller övervikt så spelar det ju roll var fettet sitter. Bukfetma är ju starkt förknippad med metabol ohälsa och har man det så behöver man ju inte ha så stor övervikt innan det är farligt.

          Var arbetstestet ett vanligt cykeltest på motionscykel? Jag fick också resultat på gränsen till elitidrottare enligt hon som mätte mig på det viset och samtidigt orkade jag inte springa mer än 200 meter.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 25-10-2012, 21:22
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          CITAT (Monarda @ 25-10-2012, 19:42) *
          Det var bra gjort Ruda, men å andra sidan har du väl inga hormoner som sätter käppar i hjulet såsom vi tanter har. Eller hur är det med karlar, ni kanske också hamnar i någon slags övergångsålder?

          Jodå, vi stackars män kan drabbas av sjunkande testosteronmängder med påföljd att kalaskulan växer på bekostnad av musklerna. Har jag hört. Fast det är ju så enkelt att allt som får kroppen att svälla kommer genom munnen och det är enklast att stoppa det där. Helst så tidigt som möjligt.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          omk
          Inlägg 25-10-2012, 22:27
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 3 549
          Medlem sedan:
          25-07-2010
          Medlem nr: 32 435



          Jag tror att den psykiska hälsan spelar en jättestor roll, även när det handlar om fysisk hälsa.

          Mår man bra med sitt liv; anhöriga, jobb, boende och inte har några sjukdomar eller värk, då är det SÅ mycket lättare att acceptera sig själv och följdaktligen så mår kroppen bra också !
          Då blir det naturligt att äta varierat och röra på sig (även om det inte är jogging).

          Som Monarda skriver; accepterar man några kilos över/undervikt och trivs med sig själv och sitt liv, så har man bättre värden.

          Att ständigt gå och tänka på att man MÅSTE gå ner x kilo, och bara äta "salladsblad", måste ju vara otroligt påfrestande för psyket. För att inte tala om vilket trist liv ...

          Redigerat av omk: 25-10-2012, 22:31


          --------------------
          Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein
           
          Citera
          Christa
          Inlägg 26-10-2012, 06:36
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          CITAT (omk @ 25-10-2012, 23:27) *
          Jag tror att den psykiska hälsan spelar en jättestor roll, även när det handlar om fysisk hälsa.

          Mår man bra med sitt liv; anhöriga, jobb, boende och inte har några sjukdomar eller värk, då är det SÅ mycket lättare att acceptera sig själv och följdaktligen så mår kroppen bra också !
          Då blir det naturligt att äta varierat och röra på sig (även om det inte är jogging).

          Som Monarda skriver; accepterar man några kilos över/undervikt och trivs med sig själv och sitt liv, så har man bättre värden.

          Att ständigt gå och tänka på att man MÅSTE gå ner x kilo, och bara äta "salladsblad", måste ju vara otroligt påfrestande för psyket. För att inte tala om vilket trist liv ...


          Psyket påverkar men att man mår bra behöver inte innebära att man har en god metabol hälsa. En vän till mig hade både förhöjt fasteglukos och förhöjt blodtryck vid en kontroll och han trivs väldigt bra med livet och blev inte ens orolig över de dåliga värdena eftersom han ju mådde bra.

          Det gäller väl att hitta en bra balans där motion ingår och när det gäller övervikt så är det farligaste att sakta med säkert öka mängden kroppsfett under en längre tid. Fett koncentrerat till buken är också farligt.

          En person som är normalviktig kan dock vara fetare än en överviktig person.
           
          Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 26-10-2012, 08:28
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem sedan:
          26-05-2004
          Medlem nr: 3 723



          Snälla Christa, det här var ju faktiskt en tråd där vi pratade om att vi var nöjda med oss själva som vi var, kan du inte fortsätta i träningstråden med motionsråden och vad man enl. dig bör göra för att må bra. För nöjd med dig själv är du ju definitivt inte!


          --------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

          mitt album
           
          Citera
          Christa
          Inlägg 26-10-2012, 09:05
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          CITAT (Anki på Öland @ 26-10-2012, 09:28) *
          Snälla Christa, det här var ju faktiskt en tråd där vi pratade om att vi var nöjda med oss själva som vi var, kan du inte fortsätta i träningstråden med motionsråden och vad man enl. dig bör göra för att må bra. För nöjd med dig själv är du ju definitivt inte!


          Frågeställningen handlade ju om huruvida det gjorde något om man har några kilo för mycket eller inte. I mina inlägg har jag hållit med Monarda om att det inte är nödvändigt att gå ner i vikt för hälsans skull.
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 26-10-2012, 11:39
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          CITAT (Christa @ 26-10-2012, 10:05) *
          Frågeställningen handlade ju om huruvida det gjorde något om man har några kilo för mycket eller inte. I mina inlägg har jag hållit med Monarda om att det inte är nödvändigt att gå ner i vikt för hälsans skull.


          Nej, det är det inte.
          I mitt fall, gällde det att gå upp i vikt.. rolleyes.gif
          Lika svårt det.


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          Biggan_
          Inlägg 26-10-2012, 20:21
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem sedan:
          15-04-2005
          Medlem nr: 5 447



          CITAT (Gossen Ruda @ 25-10-2012, 22:22) *
          Fast det är ju så enkelt att allt som får kroppen att svälla kommer genom munnen

          Där har du nog liiiite fel! flirting.gif
          Förlåt! Kunde inte låta bli! angel_not.gif


          --------------------
          Biggan
          *****************
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

           
          Citera
          hattstugan
          Inlägg 26-10-2012, 23:42
          Länk hit: #20


          Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem sedan:
          19-12-2009
          Medlem nr: 27 097





          tummenupp.gif
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):


           

          Enkel version Datum och tid: 20-05-2024, 07:16
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon