Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Är det någon som använder analog kamera fortfarande?, Jag har oanvänd film som samlar damm.
          Boxer
          Inlägg 14-06-2007, 09:00
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3 234
          Medlem sedan:
          09-07-2004
          Medlem nr: 4 038



          Jag har några rullar oexponerad film som jag gärna skänker bort om någon har vägarna förbi.


          --------------------
          Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.
           
          Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 14-06-2007, 10:34
          Länk hit: #2


          Gäster






          Vad är det för film? Har du kollat datumstämpeln? Jag använder både analog och digital kamera.

          Olle
           
          Citera
          Boxer
          Inlägg 14-06-2007, 12:39
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 3 234
          Medlem sedan:
          09-07-2004
          Medlem nr: 4 038



          Som sagt var - dom samlar damm whistling.gif

          Jag jobbade i fotobranschen för några år sedan och framkallade även utgångna filmer. Det är värre när dom väl är exponerade.
          Visst, jag skulle aldrig använda gamla filmer till något viktigt, men om man har möjlighet att framkalla själv / billigt, så kan det vara skoj att rassla ut en rulle på några sekunder.


          6 st Fuji superia x-tra 400 (gick ut 2003)
          5 st Kodak Professional supra 800 (?)
          8 st Agfa optima 100 (gick ut 1999) Hemska färger även när filmen är ny!
          5 st Agfa optima 400 (gick ut 1999) Hemska färger även när filmen är ny!

          Som sagt, den som har vägarna förbi västkusten är mer än välkommen att hämta. smile.gif


          --------------------
          Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.
           
          Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 14-06-2007, 13:02
          Länk hit: #4


          Gäster






          Okej, är de så gamla så är jag inte intresserad.

          Olle
           
          Citera
          Cassandra
          Inlägg 15-06-2007, 00:12
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 188
          Medlem sedan:
          24-04-2007
          Medlem nr: 9 959



          Jag använder enbart analog kamera.
          Är inte intresserad.


          --------------------
          Zon 4
           
          Citera
          Siv i Bollnäs
          Inlägg 03-11-2007, 21:27
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 365
          Medlem sedan:
          02-07-2003
          Medlem nr: 1 821



          Lite konstigt verkar det att folk kasserar sina gamla analoga kameror! Jag har tre analoga kameror som är bra, även om en Minolta är av pockettyp och naturligtvis har sina begränsningar. Men även den kan jag använda ibland. Så har jag en gammal Fujica systemkamera med mycket ljusstarkt objektiv. Den kan man ta mycket fina porträtt med och även blombilder på nära håll. Den mest avancerade är dock en Nikon 801 med tillhörande stor blixt. På grund av dess tyngd och skrymmande format drar man sig för att ta den med sig, men bättre bilder än man kan få med den kan man knappast få med någon digitalkamera. Den kan (enligt instruktionsboken) exponera ner till en 7000-dels sekund och används därför även till vetenskaplig fotografering. Den har också en makrofunktion på zoomobjektivet som gör att man kan få verkligt fina närbilder. Jag använder alla dessa kameror samtidigt som jag använder en relativt nyinköpt digital Nikon P5000. Den är ju också mycket bra för att vara en digital kamera och har naturligtvis sina egna fördelar. Framförallt så går det ju snabbt att få ut bilderna, vilket är bra om man ska skicka dom eller bifoga i en fråga i odlas forum till exempel.
          Jag oroar mig bara för att det kommer att sluta säljas filmrullar som passar till de analoga kamerorna! Dock var väl dina rullar lite väl gamla för att man skulle vilja våga sig på, och tydligen inte så bra annars heller? Är det någon annan som har färskare och bättre så tar jag gärna emot!
          Siv
           
          Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 03-11-2007, 21:34
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem sedan:
          29-05-2005
          Medlem nr: 5 891



          Även jag har en bra analog kamera men det är ju så dyrt att framkalla och allt dyrare blir det - det är bra praktiskt med en digitalkamera, där man kan sortera bort de kort som inte är så bra.
           
          Citera
          Siv i Bollnäs
          Inlägg 03-11-2007, 21:49
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 365
          Medlem sedan:
          02-07-2003
          Medlem nr: 1 821



          Hej Ingrid!
          Ja du har rätt i att det är dyrt att framkalla o kopiera film från vanliga filmrullar nu. Jag har brukat i alla år skicka in till Extra Film för att där får man skicka tillbaka alla bilder man inte vill ha och dom drar av halva priset. Dessutom har jag fått dubbla kopior utan extra kostnad. Men jag märker ju att priserna är höga för bilderna så det har blivit en dyrbar hobby när man fotograferar mycket.
          Däremot har priserna på pappersbilder från digitala kameror blivit billigare och billigare tycks det. Det finns firmor som försöker överträffa varandra i rabatter! T o m fick jag gratis 20 bilder på ett 50 på ett annat ställe när jag skaffat digitalkameran och skulle pröva hur bilderna blev på olika ställen!
          Hälsningar Siv g.gif
           
          Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 13-11-2007, 21:25
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem sedan:
          23-09-2005
          Medlem nr: 6 573



          kag har analog kamera och det blir såklart dyrt, men ni som tar bilder med era digitala kamerro, om man som jag e gammaldags och vill ha papperskopior på vissa bilder, så är det minst lika dyrt att göra från digitalbilder som från vanlig kamera.


          --------------------
           
          Citera
          Piccante
          Inlägg 24-11-2007, 20:29
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 891



          Jag har skippat analog kamera helt nu. Är ju roligare att man kan beskära, förstora och fixa bilderna i datorn nu när man tar digitalt. Att framkalla digitala bilder på fotopapper börjar bli riktigt billigt nu, är ju roligare att kunna framkalla de bilder jag är nöjd med än att skicka in en rulle med 36 bilder utan att ha en aning om hur de kommer se ut.


          --------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!
           
          Citera
          myskmadra
          Inlägg 24-11-2007, 20:48
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 645
          Medlem sedan:
          27-02-2004
          Medlem nr: 2 895



          Idag har jag plåtat en rulle svartvit film med en vanlig "gammeldags"systemkamera.
          Det var nog 7-8 år sedan sist, och nu undrar jag om någon vet var jag kan få den framkallad på bästa sätt?
          Skulle helst vilja inreda ett litet labb i en garderob och förstora på papper. Det är ju så kul. Kanske ska jag fixa en vrå i pannrummet? "tänk,tänk" Har en gammal förstoringsapparat (säkert minst 50 år) och en sådan där papperstork ståendes i förrådet.
          Finns nån fler här på forat som när sådana här idéer?
          Avigsidan med digitala bilder är de alltför ofta ligger kvar i datorerna vad jag förstått. Visst är det enkelt och fort går det -
          men spänningen i mörkrummet kan den inte frammana - snarare "musarmen" ................. crying.gif


          --------------------
          "brukar är inte alltid"
           
          Citera
          Kjellepelle
          Inlägg 25-11-2007, 00:13
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 163
          Medlem sedan:
          28-07-2003
          Medlem nr: 1 969



          CITAT (Siv i Bollnäs @ 03-11-2007, 21:27) *
          Lite konstigt verkar det att folk kasserar sina gamla analoga kameror! Jag har tre analoga kameror som är bra, även om en Minolta är av pockettyp och naturligtvis har sina begränsningar. Men även den kan jag använda ibland. Så har jag en gammal Fujica systemkamera med mycket ljusstarkt objektiv. Den kan man ta mycket fina porträtt med och även blombilder på nära håll. Den mest avancerade är dock en Nikon 801 med tillhörande stor blixt. På grund av dess tyngd och skrymmande format drar man sig för att ta den med sig, men bättre bilder än man kan få med den kan man knappast få med någon digitalkamera. Den kan (enligt instruktionsboken) exponera ner till en 7000-dels sekund och används därför även till vetenskaplig fotografering. Den har också en makrofunktion på zoomobjektivet som gör att man kan få verkligt fina närbilder.
          Siv



          Har hört att det det finns digitala bakstycken att montera på en del märken av analoga kameror, vore ju toppen om man har analog systemkamera och en massa objektiv.

          Redigerat av Kjellepelle: 25-11-2007, 00:34
           
          Citera
          emas
          Inlägg 08-12-2007, 15:28
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 164
          Medlem sedan:
          04-05-2003
          Medlem nr: 1 325



          Myskmadra

          Visst kan du ordna ett labb och framkalla själv hemma! Himla mysigt är det. Lite pyssel att få till det, men det går. Har du framkallningsapparaten så har du ordnat det svåraste. Vet inte om jag har alla tipsen på hur du får till det, men här är några:

          -------------
          Mörkt rum. Detta kan vara lite pyssligt. Stäng om dig och sitt kvar en stund. När ögonen anpassat sig till mörkret börjar du se alla springor etc som finns. Häng upp mörkt tyg, lägg något i vägen, tejpa osv. Helst helt mörkt, men lite springor kan fungera. Dock inte precis vid framkallningsapparaten eller vid första och andra badet.
          Framkallningsapparaten behöver stå helt mörkt. Behöver ha fungerande lampa och skärpeinställningar. Bra även om det finns ett rött filter att skjuta fram när du har fotopapper på plats. Har du en timer som du kan ställa in tiden med är det bra. Om du inte har det kan du använda en klocka och tända och släcka själv. Blir förstås inte lika exakt, men det fungerar för att kunna börja experimentera.
          Mörkrumslampa. Finns speciella glödlampor som du sätter i vanliga lamphållare.
          Bad. En balja för framkallningsvätskan. En balja för skölj efter framkallnigsvätskan. En balja för fixering. Sen behöver du möjlighet att skölja bilderna efter fixeringen. Skönt om det går att ha i labbet, men kan även vara utanför - t ex i ett handfat där du kan ha vatten som spolar under hela sköljningen (avflöde via det vanliga säkerhetshålet eller via en slang du lägger dit).
          Tänger. Bra att kunna plocka upp bilderna med små tänger. Behöver inte vara avancerade. Viktigast är att du slipper ha fingrarna i baden samt att du inte repar bilderna.
          Torka bilder. Har du redan en tork kan du använda den. Annars går det bra att sätta upp bilderna på vanlig tvättlina med klädnypor.
          Ventilation är bra att tänka på. Inte så bra att stå och andas in för mycket ångor.

          -------------
          Har säkert glömt något, men det är en början. Sen kan man förstås fixa massa specialgrejer för att underlätta, förbättra, locka fram specialeffekter etc.
          Å va mysigt. Var jättelänge sedan jag experimenterade själv. Nu är det bara digitalt här smile.gif
          Lycka till
          Emma
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 15:23
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon