Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hjälp mig välja Kamera, Annars kanske jag inte vet vad jag gör alls.
          Hjälp mig
          Vilken kamera skall jag köpa?
          Kompaktkamera Panasonic DMC-TZ5 [ 3 ] ** [21.43%]
          Systemkamera Pentax k200+18-55+50-200 [ 11 ] ** [78.57%]
          Totalt antal röster: 14
          Gäster kan inte rösta 
          Ralf
          Inlägg 08-05-2008, 23:05
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 36



          Vilken kamera skall jag köpa
          Nu har jag inventerat kameramarknaden och kommit fram till två kameror jag vill ha. Det ena är en systemkamera och det andra är en kompaktkamera

          LIKHETERNA
          Båda har över 9 mp
          Båda har zoom ca 10 ggr
          Båda har en brännvid på 28 mm som minst, dvs vidvinkel!
          Båda har bildstabilisator


          OLIKHETERNA
          Systemkameran har givetvis löst objektiv. (2 st) o det innebär att man kan köpa massa saker till
          Systemkameran har dammrengöring
          Systemkameran har en optisk sökare
          Systemkameran är vädersäker! Dvs ska tåla vattenstänk
          Systemkameran är i princip dubbelt så stor (så jag lär ej ha med mig den lika ofta som jag har haft med mig min gamla kamera som jag å andra sidan har kvar)
          Systemkameran kostar ca dubbelt så mkt som kompaktkameran….
          Systemkameran har vanliga batterier som går att köpa i vilken kiosk som helst

          Så hjälp mig att välja nu!

          länkar
          Pentax K200
          Panasonic DMC TZ5


          ps
          Jag har använt sidan www.prisjakt.nu som jag tyckte var bäst av alla dessa köpguidessidor.


          --------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)


          Mitt andra liv.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 09-05-2008, 09:27
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Otroligt svårt att välja åt andra, det beror på så mycket. Vad man skall ha kameran till, fotografens förutsättning mm. Jag hade nog valt systemkameran.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Thomas Wahlqvist
          Inlägg 09-05-2008, 11:10
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 457
          Medlem sedan:
          05-02-2005
          Medlem nr: 4 960



          Som TOMTVÄRTOM röstar jag för kompaktkameran.

          Förritiden körde jag system, då var kameran alltid hemma, tung och otymplig, ja ömtålig.
          Nu kör jag med den dyrare sorten av kompakt, alltid med. Med lite fotomissar och ett intresse för bild red prog så får man till det hyfsat.
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 09-05-2008, 11:25
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          Jag är lite i samma sits som du Ralf, har inte bestämt vad jag ska ersätta min första generationens digitala kompaktkamera med. Älskar finesser vilket talar för systemkameran, men jag vet hur det var med min gamla systemkamera, dvs att den ofta låg hemma. Mycket talar för en riktigt bra kompaktkamera. Många har bara ett enda zoomobjektiv till sin systemkamera och då kan man ju lika gärna ta
          kompaktaren.

          Märkligt att jag sitter här och talar för motsatsen för vad jag själv trodde jag bestämt mig för. Det är kanske det som kallas för "process"

          Lycka till Ralf!


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Alba
          Inlägg 09-05-2008, 11:26
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem sedan:
          30-08-2006
          Medlem nr: 8 513



          Jag har haft en systemkamera, Canon EOS, som jag var supernöjd med.....ej digital. Den tog jag mest med då det var planerad fotografering pga storleken.

          För att få en liten, lätthanterlig, lätt att ta med sig och köpte jag en kompakt--digital..... Sony. Jag är jättenöjd med den. Har den nästan alltid med i väskan eller fickan.

          Men......jag måste medge att jag drömmer om en digital systemkamera....trots att den är stor och bökig. Men jag giller alla kuliga objektiva man kan använda. Om det blir en ny kamera blir det en Canon.....bara för att jag har flera objketiv och linser till den.

          Om jag någon gång köper en kommer jag nog att använda båda beroende på var man fotar.

          Men som Gossen säger.....svårt att råda någon annan. Det är ditt eget behov som måste styra....vad du mest vill använda den till.

          Redigerat av Alba: 09-05-2008, 11:28
           
          Citera
          Alba
          Inlägg 09-05-2008, 11:33
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem sedan:
          30-08-2006
          Medlem nr: 8 513



          Du kan ju gå in på Digitalfotos hemsida. De har testat en del märken.

          Nu blev det väl ännu svårare att välja


          Tidningen Digitalfoto eller Digitalfoto för alla

          Redigerat av Alba: 09-05-2008, 11:35
           
          Citera
          Lilla Birka
          Inlägg 09-05-2008, 12:00
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 4 878
          Medlem sedan:
          06-02-2007
          Medlem nr: 9 054



          Det där med batterier som går att köpa i vilken kiosk som helst skulle i alla fall jag akta mej för. Batterierna tar FORT slut, det blir ganska dyrbart i längden att inte ha laddningsbara batterier. Eller är det så att man kan ha antingen eller? Jag tittade på en systemkamera när jag köpte ny för en tid sedan, men det föll på att den var för stor och ohanterlig att ha med sig.


          --------------------
          Den som väntar på att ta nästa steg, kan bli stående på ett ben resten av livet.
           
          Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 09-05-2008, 12:07
          Länk hit: #8


          Gäster






          Jag funderade ett tag på att köpa en kompakt långzoomare, men när jag kollade på olika fotoforum verkade folk rörande överens om att sådana har vissa brister i bildkvalitet. De som har en sådan går ofta över till en systemkamera förr eller senare. Dina alternativ känner jag inte till, men hade nog ändå valt systemkameran från början.

          Olle
           
          Citera
          Ralf
          Inlägg 09-05-2008, 12:08
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 36



          Denna bild tog jag förra året av en ren slump.
          Jag passerade en bro och såg denna båt. så jag avvek raskt från min planerade resa, sprang en bit och parkerade min bil (eller var det tvärtom?)

          Bifogad fil  danska_hovet.JPG ( 491.14k ) Antal nedladdningar: 54

          Bilden visar det Danska hovets båt som passerar Årstaviken i Stockholm. Dom åkte nog den vägen för att dom ville se min kolonistuga från sjönsidan.
          Till saken, jag hade med mig min lilla kamera, min Samsung Digimax S600. ( 6 mp och 3 ggr optisk zoom) Bilden är bearbetad coh beskuren lite i dator. Hade jag haft en större kamera, som jag troligtvis ej orkat släpa med mig varje dag alltid, ja då hade jag missat denna bild!


          nackdelar
          Bifogad fil  vi_o_dom.JPG ( 330.33k ) Antal nedladdningar: 63

          Ja här är en beskuren del på fördäcket. Man ser hur hovet står för sig och besättningen för sig. Kameran har ej så hög upplösning att det går att bearbeta hur mkt som helst, men det skulkle nog gå med nya kompaktkameran.

          men som sagt var
          hade jag haft en stor kamera så hade jag nog lämnat den hemma och då hade det inte blivit någon bild alls. :s


          --------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)


          Mitt andra liv.
           
          Citera
          Ralf
          Inlägg 09-05-2008, 12:26
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 36



          CITAT (Lars-Olof Arvids @ 09-05-2008, 13:07) *
          Jag funderade ett tag på att köpa en kompakt långzoomare, men när jag kollade på olika fotoforum verkade folk rörande överens om att sådana har vissa brister i bildkvalitet. De som har en sådan går ofta över till en systemkamera förr eller senare. Dina alternativ känner jag inte till, men hade nog ändå valt systemkameran från början.

          Olle

          ja jag måste nog ge dig rätt. För fördelen men denna kompaktkamera är att den har en bred vidvinkel. Och att ha ett kompaktobjektiv med många olika egenskaper är nog knepigt. Och det är ju därför som systemkameran säljs med två objektiv, för om man pressar in båda dessa egenskaper i ett objektiv så blir det antingen ett dålig objektiv eller ett dyrt...


          --------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)


          Mitt andra liv.
           
          Citera
          Piccante
          Inlägg 09-05-2008, 12:36
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 891



          Jag röstade på kompakt. Min första digitalkamera var en enkel kompaktkamera. Sedan köpte jag en större kompaktkamera med stort zoomomfång och sedan blev jag väldigt sugen på att avancera och köpa en systemkamera. Men.....

          ...jag har börjat tvivla på det för anledningen till att min nuvarande kompaktkamera inte alltid är med är att jag tycker den är lite för stor. Köper jag då en ännu större så blir det väl aldrig att man tar med kameran? Dessutom tror jag att kompaktkamerorna har blivit bättre på några år nu får man in mer teknik i en mindre kamera.


          --------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!
           
          Citera
          emas
          Inlägg 09-05-2008, 14:40
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 164
          Medlem sedan:
          04-05-2003
          Medlem nr: 1 325



          Du verkar ha gjort en ganska grundlig undersökning och tänkt till mycket. Men, kanske ska du vända på perspektivet en gång till - vad saknar du mest med den kamera du har idag? Du har väl kvar den? Eller är den bortlovad till någon annan? Om du har kvar den handlar det väl om hur du kan komplettera den du har?

          Själv var jag påväg att köpa systemkamera för något år sedan. Letade och testade. Kom fram till att jag skulle köpa en bra kompaktkamera att njuta av tills systemkamerorna kommit ikapp med användarvänligheten. Har inte spanat på de sista modellerna, så jag vet inte vad som hänt tills nu.

          lycka till!
          och mycket njutning - med den kamera du nu väljer smile.gif

          emma
           
          Citera
          skogstroll
          Inlägg 09-05-2008, 15:17
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem sedan:
          19-03-2007
          Medlem nr: 9 409



          Jag har skaffat digitalkamera rätt nyligen och jag måste säga att om man inte behöver ta extrema närbilder (som jag gärna gör) så är det nog bättre med en kompaktkamera, de har ju väldigt bra kvalitet nuförtiden!

          Själv orkar jag tyvärr inte släpa med min systemkamera överallt har jag märkt, så lite ångrar jag det utom när jag hittar nåt kul kryp att fota smile.gif


          --------------------
          Zon 1
          Simrishamn
           
          Citera
          ninnisky
          Inlägg 09-05-2008, 15:54
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem sedan:
          29-06-2004
          Medlem nr: 3 958



          Har i flera veckor gått i "kameravåndor" och nu äntligen bestämt mig - så jag röstade på en kompaktkamera.
          Panasonic TZ5 tänker jag inhandla i nästa vecka.... och den blir blå!

          Har haft ett antal systemkameror i mitt liv allt från Voigtländer till EOS och Finepix - men nu vill jag ha en liten kompaktkamera.
          Tyvärr är bara priset på Panasonic TZ5 dubbelt upp i Sverige mot i USA...



          --------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...
           
          Citera
          cecland
          Inlägg 09-05-2008, 18:07
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 59
          Medlem sedan:
          22-04-2007
          Medlem nr: 9 932



          Svår fråga - jag har liknande tankar själv. Har också en gammal kompaktkamera, som jag iofs är väldigt nöjd med, förutom att lite bättre bildkvalité vore ju kul.

          För min del skulle jag nog ta kompaktkameran, om den är såpass liten att den går ner i fickan. Jag är inte en planeringsmänniska, jag tar mest bilder på ögonblicklig inspiration. Eller på semesterresor, men då vill jag ännu mindre släpa på en stor kamera.

          Du får väl fråga dig själv hur spontan du är... Och om du står ut med att ha din gamla kamera som "vardagskamera".


          --------------------
          Cecilia i Karlstad, zon 3
          Odlar på skuggig österbalkong
           
          Citera
          LadyG
          Inlägg 09-05-2008, 21:04
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem sedan:
          23-07-2005
          Medlem nr: 6 231



          Jag föredrar system framför kompakt efter att ha haft tillgång till både och (Pentax i båda fallen).

          Dels blir bilderna, mysko nog, bättre med systemkameran och dels kan den allt det där jag inte kan om ljus, fokus etc. Jag siktar och skjuter helt enkelt.

          Kompaktkameran tar väl okej bilder, med inte lika skarpa och fina som systemkameran. Och kompakta kameror kan inte ta skymningsbilder på samma sätt eller detaljbilder av humlor, även om man skulle råka hinna ifatt humlan (jag är förtjust i närbilder).

          Systemkameran är lite otympligare, men jag har inga problem att få med mig den om jag ska gå ut på promenad. Man vänjer sig, och den hänger rätt bra i remmen faktiskt.

          Och när man väl kommit underfund med hur kompetent en systemkamera är blir det svårt att gå tillbaka till kompakt, det känns som att byta från lambourghini till fiat uno.


          --------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
           
          Citera
          freddie
          Inlägg 09-05-2008, 22:01
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem sedan:
          09-06-2007
          Medlem nr: 10 947



          Låt mig bidra till din ambivalens: Jag rekomenderar starkt Canon Powershot G9. Har en sådan själv och det är en kompaktkamera med Klass! Köpte i april 2008 och har tagit cirka 100 bilder + 20 movieclips hittils och är mycket nöjd med alla funktioner. Skall tillägga att jag är en van kameraanvändare, har ägt både system (gamla analoga) och mellanformatskameror. Canon Powershot G9 känns mycket gedigen och ger enligt mig ett mycket bra bildresultat. Dessutom är den inte så uppseendeväckande som en systemkamera, vilket enligt mig kan vara bra i många sammanhang. Köpte den på Pixmania för ca 4500. smile.gif


          --------------------
          Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!
           
          Citera
          Lemonne
          Inlägg 09-05-2008, 22:05
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 743
          Medlem sedan:
          05-06-2006
          Medlem nr: 7 888




          Jag har en enkel lösning på ditt problem Ralf, köp systemkameran och komplettera med en billig 1000kronorskamera. På så sätt får man både ock! Är man intresserad av att fotografera är systemkamera ett måste, det kan vara allt från att ta en foto-runda i trädgården och ta vackra närbilder på regndroppar eller ståndare och pistiller till att fota den vackra solnedgången eller i mörker... Tusenkronorskameran kan man ha i bakfickan till att fota fula släktingar på grillfesten hos moster Anna (gör inget om man råkar ta några öl för mycket och tappar den i regnvattentunnan).

          Välj kamera efter intresse. Kanske duger den du har som en slitochslängkamera? (eller är den redan sliten och slängd?) - isf är det ju utan tvekan systemkameran du ska välja.
           
          Citera
          LadyG
          Inlägg 10-05-2008, 04:54
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem sedan:
          23-07-2005
          Medlem nr: 6 231



          CITAT (Lemonne @ 09-05-2008, 23:05) *
          Jag har en enkel lösning på ditt problem Ralf, köp systemkameran och komplettera med en billig 1000kronorskamera. På så sätt får man både ock! Är man intresserad av att fotografera är systemkamera ett måste, det kan vara allt från att ta en foto-runda i trädgården och ta vackra närbilder på regndroppar eller ståndare och pistiller till att fota den vackra solnedgången eller i mörker... Tusenkronorskameran kan man ha i bakfickan till att fota fula släktingar på grillfesten hos moster Anna (gör inget om man råkar ta några öl för mycket och tappar den i regnvattentunnan).

          Välj kamera efter intresse. Kanske duger den du har som en slitochslängkamera? (eller är den redan sliten och slängd?) - isf är det ju utan tvekan systemkameran du ska välja.


          Klokt svarat!


          --------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
           
          Citera
          Biggan_
          Inlägg 10-05-2008, 09:34
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem sedan:
          15-04-2005
          Medlem nr: 5 447



          CITAT (Lemonne @ 09-05-2008, 23:05) *
          Jag har en enkel lösning på ditt problem Ralf, köp systemkameran och komplettera med en billig 1000kronorskamera. På så sätt får man både ock! Är man intresserad av att fotografera är systemkamera ett måste, det kan vara allt från att ta en foto-runda i trädgården och ta vackra närbilder på regndroppar eller ståndare och pistiller till att fota den vackra solnedgången eller i mörker... Tusenkronorskameran kan man ha i bakfickan till att fota fula släktingar på grillfesten hos moster Anna (gör inget om man råkar ta några öl för mycket och tappar den i regnvattentunnan).

          Välj kamera efter intresse. Kanske duger den du har som en slitochslängkamera? (eller är den redan sliten och slängd?) - isf är det ju utan tvekan systemkameran du ska välja.


          Precis så! Jag har en Canon 400D att fotografera med och en Finepix f20 att "plåta" med. Finepixen har jag alltid med mej i väskan eller i fickan om det skulle dyka upp nåt oväntat.


          --------------------
          Biggan
          *****************
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 15:38
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon