Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Stenläggning runt hus
          sebastiann
          Inlägg 28-06-2015, 10:28
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          27-06-2015
          Medlem nr: 82 210



          Hej,
          Har under en tid försökt pussla ihop svar på nätet på min fråga om hur jag tar bort rabatter runt huset och ersätter med marksten. Den absolut bästa träffen var här på olda. http://www.odla.nu/fragor-svar/borttag-av-...runt-husgrunden.

          Jag är nu ute efter lite kompletterande råd. Se bifogat ett par bilder. En som visar hur det ser ut idag och en som försöker sig på att åskådliggöra en lösning. Mina frågor:

          1. Makadam: Vilken storlek är att rekommendera? Hur viktigt är det att lagret är vibbrat när dessa markstenen inte kommer vara avsedda att gå på?

          2. Har inte sett någonstans att det rekommenderas att skydda husgrunden mot makadamen. Kan inte väggen ta skada av gruset? Ska man sätta in en låg/tillskuren platonmatta? Om JA: Är det då vettigt att låta den gå hela vägen upp bakom markduken eller kan den vara som är ritat nu?

          3. Ligger markduken ok? Sett att vissa anser att den ska gå under makadammen.

          4. Hur ska jag tänka gällande begreppen sättsand, stenmjöl och fogsand? Är något olika begrepp för samma sak? Ex. stenmjöl kan användas som fogsand? Som jag tänker nu så köper jag en produkt märkt ”sättsand” för sätta stenen i och ”fogsand” att sopa ner mellan stenen.

          5. Finns det några fundamentala fel i min lösning? 

          6. Om jag istället skulle lägga grus/dekorsten runt hur ändras min lösning då? Byter jag sättsand och platta mot grus och vad skiljer då gruset från makadammen? Samma sorts grus?

          Bifogad fil  Stenl_ggning_husv_gg_pdf.pdf ( 324.74k ) Antal nedladdningar: 79


          Tacksam för tips!
          /Sebastian
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 28-06-2015, 12:07
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          1: Troligtvis inga problem att skippa vibratorn, det kan bli sättningar efter tjälen första året men sedan ligger det still. Jag skulle nog använda 0-32 makadam eller motsvarande.
          2: Grunden är väl av betong? Den skall absolut tåla makadam.
          3: Markduken ligger bra, om dess funktion är att se till så inte sanden blandar sig med makadamen
          4: Jag tror största skillnaden är kornstorlek. Eventuellt kan det vara speciell färg på fogsanden för att passa mot plattorna.
          5: Nej, det tror jag inte, förutsatt att det är dränerat runt huset.
          6: Som du skriver, bara att byta ut sand och plattor mot grus. Du kan använda makadam hela vägen upp om du vill, men det finns kanske snyggare sorters grus, exempelvis naturgrus som är rundare
           
          Citera
          sebastiann
          Inlägg 28-06-2015, 14:46
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          27-06-2015
          Medlem nr: 82 210



          Tack för det snabba svaret! Jag ska sätta mig och planera arbetet och kanske dyker det upp lite mer funderingar, men just nu känns som att det bara är att köra.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 17-04-2024, 00:16
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon