Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Thuja brabant gul, Rädd för att häcken riskerar att dö.
          Fadimaestro
          Inlägg 05-01-2020, 13:56
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem sedan:
          05-08-2019
          Medlem nr: 89 856



          Hej allihopa,

          Jag planterade i september 2019 krukodlade thuja brabant. 20 st.
          Vattnat på ordentligt och slutade vattna i mitten av november då det såg ut som att vintern var på ingång.
          Växterna såg så starka och gröna ut.
          Någon riktig vinter har ännu inte kommit. Jag bor i tullinge strax utanför Stockholm. Temperaturen har vakat mellan -4 till +8 grader.
          Thujorna ser nu väldigt gula ut, nästan så att de är påväg att bli bruna. Vet att brabant tenderar att bli fulare under vintern. Men vet inte om det är riktigt såhär de ska se ut.
          Jag har även precis täckt över växterna med juteväv, men de var gula innan jag gjorde det.
          Då det egentligen inte är oerhört kallt ännu så funderar jag på att kanske vattna dem litegrann i alla fall.
          Någon som vet om detta är en bra eller dålig idé?
          Tar gärna emot så mycket input som möjligt.

          Här kan ni se en bild på en av thujorna.

          .
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  9CA6602F_E6A7_42C7_819C_7A80086AFDA1.jpeg ( 189.68k ) Antal nedladdningar: 12
          Bifogad fil  C8FF9470_B974_49F2_99E3_A4773C6CD712.jpeg ( 592.26k ) Antal nedladdningar: 6
           
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 6)
          Gunilla T
          Inlägg 05-01-2020, 14:07
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 089
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Ja, de ser lite gula ut men jag törs inte säga om det är en allvarlig skada. Däremot skall du inte vattna dem, det är blött i marken och nu suger de knappast vatten så risken är att du dränker dem, det blir syrefattigt i en blöt mark och rötterna riskerar att ruttna.

          Jag skulle ta bort väven, de behöver allt ljus som finns just nu. Väv sätter man på när solen börjar värma och växten börjar suga upp vatten pga den varma luften. Om det är kallt och fruset i marken så kan barrväxter drabbas av tjältorka dvs de kan inte suga upp vatten från en frusen mark när de börjar vegetera. Då fyller väven en viktig funktion men inte nu.

           
          Citera
          Fadimaestro
          Inlägg 07-01-2020, 09:20
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem sedan:
          05-08-2019
          Medlem nr: 89 856



          Tack för svar.
          Jag tog bort väven. Så sätter jag upp den om några veckor. Hoppas att dom håller ut till våren.
           
          Citera
          eskil43
          Inlägg 12-01-2020, 20:59
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 152
          Medlem sedan:
          10-08-2011
          Medlem nr: 70 586



          Det är beklagligt att resultatet tycks bli en katastrof, men växterna klarar inte sådan överdriven bevattning som det tycks vara frågan här. Jag tror att du planterade växterna i augusti, eller? Att vattna 40 l/kvm var 3-4 dag ger en kraftig övervattning av planteringsytan redan efter 8-10 dagar. Det finns i princip inga växter som klarar detta ( bara växter som har sinn naturliga miljö i vatten). Den vattenvolymen som du har givit växterna på 3 månader är ungefär två gånger årsbehovet för dessa växter, det finns nästan inga växter som klarar detta. Att plantera i augusti tuja är en alldeles ypperlig tid för plantering av vintergröna/vinterhärdiga växter. men volymerna för vattning är max 30 l/kvm /var tionde dag fram till 20-25 september inklusive den naturliga nederbörden, efter detta finns inget bevattningsbehov under normala höstar.
           
          Citera
          Fadimaestro
          Inlägg 12-01-2020, 21:21
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem sedan:
          05-08-2019
          Medlem nr: 89 856



          Förstår din tanke.
          Rekommendation från experter har dock varit mellan 30-40 liter per meter. Dom var som sagt väldigt starka fram tills november typ. Det är dessutom hyfsat dränerat under plantorna.
          Inte omöjligt att du skulle ha rätt. Men skulle bli rätt chockad om det vore så. Just för att problemet faktiskt började i november. Hade vatten varit problemet så borde dom väl ha gulnat i typ september. Senast oktober ?
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 12-01-2020, 21:31
          Länk hit: #6


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (eskil43 @ 12-01-2020, 20:59) *
          Det finns i princip inga växter som klarar detta ( bara växter som har sinn naturliga miljö i vatten)
          Vilken tur då att just Thuja Occidentalis är ett sådant träd. Den kallas ibland för "swamp-cedar" och googlar man på det får man se bilder på hur det ser ut där den växer naturligt. Jag tror relativt få träd klarar våt jord lika bra som detta.
           
          Citera
          eskil43
          Inlägg 13-01-2020, 13:20
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 152
          Medlem sedan:
          10-08-2011
          Medlem nr: 70 586



          CITAT (Fadimaestro @ 12-01-2020, 21:21) *
          Förstår din tanke.
          Rekommendation från experter har dock varit mellan 30-40 liter per meter. Dom var som sagt väldigt starka fram tills november typ. Det är dessutom hyfsat dränerat under plantorna.
          Inte omöjligt att du skulle ha rätt. Men skulle bli rätt chockad om det vore så. Just för att problemet faktiskt började i november. Hade vatten varit problemet så borde dom väl ha gulnat i typ september. Senast oktober ?


          Jag har en odlingserfarenhet på c 55-60 år (egentligen 70 år, för jag ympa min första äppelträd när jag var 6 år) av plantskoleväxter, dvs odling av buskar, träd, barrväxter, perenner mm , och försäljning av dessa i huvudsak till den 'vanliga' villaträdgårdsodlaren. Jag har producerat miljontals växter på friland, dvs i den miljön som växterna till 99.9 % hamnar till sist hos slutkonsumenten, alltså i den 'vanliga' trädgårdsjorden.

          På grund av den långa praktiska odlingserfarenheten som jag har vill jag hävda att dom 'experterna' som Du har konsulterat har uppenbarligen ingen som helst erfarenhet av praktiskt odling, framförallt på friland dvs i den miljön som växterna hamnar på sin slutliga växtplats. Nästan alla växter som tillhandahålls till den vanliga trädgårds konsumenten idag är så kallade container odlade växter, växter som odlas i en behållare ovan mark. Den typen av växter fodrar för att överleva c 3-4 gånger mer vatten en växter som växer i markjord (under extrem väder c 7-8 gånger mer), alltså i den miljön som växterna hamnar hos slutkonsumenten, som hos just Dig i detta fall. Just på grund av att nästan ingen idag kan odling i växternas naturliga växtmiljö, på friland, har även odlingsråden blivit gravt felaktiga. En växtförsäljare som har vattnat sina växter i kruka 3-5 gånger i veckan har väldigt lätt och ge just sådana råd till kunden. Därför misstänker jag att Dina växter har faktiskt drunknat. Att det visar sig först nu är inget ovanligt, snarare ovanligt tidigt, oftast kommer sådana skador fram först på våren när växterna ska börja växa igen, men roten har skadats av långvarig syrebrist.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-03-2024, 12:48
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon