Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Avenbok, stor klippning
          ludenben
          Inlägg 31-07-2018, 09:52
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          31-07-2018
          Medlem nr: 87 966



          Hej. Jag funderar över hur mycket jag vågar klippa min häck. Hoppas att någon kan komma med råd om detta.

          Jag flyttade in i ett hus som hade en stor avenbok-häck. Åtminståne tror jag att det är avenbok. Titta gärna på bifogade bilder och rätta mig om jag har fel. Häcken borde vara ca 12 år och har växt sig lite väl stor. Den är 4m hög och sticker ut 1,2m på varje sida (dvs den är 2,4m bred). Dels vill jag klippa ner den till ca 3m höjd. Och eftersom den sticker ut i vägen på andra sidan så vill jag även göra den smalare. Helst vill jag halvera bredden, så att den istället sticker ut 60cm på varje sida. Det är dock bara sidan mot vägen som jag vill klippa in nu. Sidan mot trådgården kan vänta några år om det behövs.

          Nu undrar jag hur bra den klarar en sådan stor klippning. Speciellt detta året när vi har sådan torka. Jag bor utanför Göteborg och här har det regnat väldigt lite de senaste månaderna. Det är dessutom bevattningsförbud, så jag kommer kanske inte kunna vattna häcken efter klippning.

          Tacksam för råd
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  20180730_100910_small.jpg ( 411.11k ) Antal nedladdningar: 1
          Bifogad fil  20180730_100822_small.jpg ( 430.45k ) Antal nedladdningar: 4
           
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 31-07-2018, 10:04
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          Avenbok är ju väldigt tålig mot beskärning. Det är absolut rätt tid att klippa nu, när det är torrt. Om en månad eller så har säkert vädret slagit om med rejäl nederbörd och bevattningsförbudet lär ha upphört. Enda problemet just nu är att det är svettigt och jobbigt för den som ska beskära.. kompiskram.gif whist.gif


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          ludenben
          Inlägg 31-07-2018, 18:22
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          31-07-2018
          Medlem nr: 87 966



          Tack för svar! Låter ju som att min plan kan funka då. Svettigt blir det nog ja, så det får kanske bli ett kvällsjobb.
          Finns här fler som har erfarenheter av avenbok? Jag vill gärna känna mig riktigt säker innan jag sätter igång :) Vill verkligen inte förstöra häcken
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 14:09
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon