Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Rhododendron, Bladen blivit gula
          lena:-)
          Inlägg 03-08-2018, 09:48
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1 440
          Medlem sedan:
          30-03-2004
          Medlem nr: 3 110



          Ställde en fråga tidigar i vår angående mina rhododendron som fått bruna skador på bladen och blivit lätt gula. Troligaste orsaken var frostskador. Nu tycker jag att bukarna blivit mer gula och jag är orolig att de inte står i tillräckligt sur jord. Går detta att avhjälpa på något vis? Jag planterade dem i surors. Har bara gödslat med rhododendrongödsel. Jag har gett lite kaffesump eftersom jag trott att det var bra för surhetsvärdet på jorden. Finns det något jag kan göra för att inte förvärra tillståndet?


          --------------------
          ”Saliga äro de som inte väntar sig något alls av livet, ty de skola icke bli besvikna.”
          citat från "farmor Levengood"
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 03-08-2018, 12:17
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          En bild av buskarna hade underlättat för näringsbrist ser ut på ett speciellt sätt. Det gula börjar oftast i bladtopparna och sprider sig neråt på bladet. Bladnerverna förblir gröna.

          För högt pH värde i jorden drabbar främst näringsupptagningen eftersom busken inte kan ta upp näring även om det finns tillgängligt. Att gödsla saknar då betydelse.

          Jag vet inte hur dina buskar är planterade men ganska ofta ser man Rhododendron planterade i en grop i gräsmattan där man i bästa fall fyllt i en påse med Rhododendronjord. Det resulterar obönhörligen i näringsbrist när rötterna nått ut i den omgivande jorden.

          Torv försurar jorden och har en buffrande effekt, dvs jorden behåller det låga pH värdet. Torven skall vara dåligt nerbruten och inte som torvströ. Hasselfors säljer denna typ av torv i balar. Den är ogödslad och okalkad, perfekt för Rhododendron. Torven kan myllas ner runt växterna men den måste blötläggas först. Ta en skottkärra och fyll den med vatten och vänd ner torven i vattnet tills den är genomblöt. Det tar lite tid för torven är vattenavstötande.
           
          Citera
          lena:-)
          Inlägg 03-08-2018, 16:06
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 1 440
          Medlem sedan:
          30-03-2004
          Medlem nr: 3 110



          Så här ser bladen ut! Menar du att jag kan köpa torv, blötlägga, men vad gör jag sen? Gräver ner runtom? Buskarna står i en rabatt som vi tillsatt rhododendronjord i. Har tre större buskar som klarat sig bättre.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  4FD00D01_481F_4CD1_8179_5FF8D5D1EAEC.jpeg ( 48.33k ) Antal nedladdningar: 0
           


          --------------------
          ”Saliga äro de som inte väntar sig något alls av livet, ty de skola icke bli besvikna.”
          citat från "farmor Levengood"
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 03-08-2018, 18:29
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Det där ser illa ut, även bladen på årets tillväxt har gulnat och det är ett dåligt tecken. Dessutom har den drabbats av ett svampangrepp vilket alltid sker när buskarna är allvarligt försvagade.

          Ja, jag menar att du bör gräva upp busken och sedan mylla ner torven på planteringsplatsen. Rhododendron har ett kompakt rotsystem och är inte särskilt svåra att gräva upp.

          Att blanda ner någon påse R. jord med befintlig jord är otillräckligt för en bra plantering av Rhododendron. Man bör använda grov torv, dels för att säkerställa pH värdet, dels för att få den fluffiga och syrerika jord som Rhododendron kräver för att må bra och utvecklas.

          Om hela busken ser ut som på bilden så är den illa däran, du avgör förstås själv om du tycker den är värd att satsa på.
           
          Citera
          lena:-)
          Inlägg 04-08-2018, 08:30
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 1 440
          Medlem sedan:
          30-03-2004
          Medlem nr: 3 110



          Såhär illa ser det ut. Jag tänker att om jag gräver upp, fyller ut med torv, kanske klipper ner. Kommer dom fixa det ändå? Kanske lika bra låta det gå mot det bittra slutet och byta ut dom nästa vår mot annat. Blir alldeles villrådig i värmen.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  4E424C3F_3B6C_4996_8397_BEC50F4A2315.jpeg ( 60.84k ) Antal nedladdningar: 0
           


          --------------------
          ”Saliga äro de som inte väntar sig något alls av livet, ty de skola icke bli besvikna.”
          citat från "farmor Levengood"
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 04-08-2018, 10:11
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Gör ett kort inhopp. Står buskarna i en grusöken eller vad? Finns det någon jord under gruset?


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 04-08-2018, 10:41
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Det är uppenbart att buskarna är felplanterade, ser ut som en alldeles vanlig rabatt, fylld med grus. En surjordsrabatt är vackert brunfärgad och så luftig att man kan trycka ner näven i den. Den där jorden är alldeles för kompakt för en Rhododendron, dessutom för högt pH värde.

          Det hjälper inte att klippa ner buskarna eftersom orsaken, till att de ser ut som de gör, kvarstår. Rhododendron tål beskärning bra men då skall det göras tidig vår, strax efter blomningen men helst före. I annat fall hinner nya skott inte förvedas inför vintern och fryser bort.

          De gula bladen kommer att falla bort och buskarna får storkben, helt kala nedtill.

          För att det skall bli en bra surjordsrabatt bör all den jord som finns där grävas ur, inte enbart små planteringshål. Därefter fylls rabatten på med blötlagd grov torv, kompostjord, R. jord, barkmull och några säckar med kogödsel. För dränering blandar man också med grus eller kross. Allt bör blandas och inte sättas i olika skikt. Då har du en fin surjordsrabatt och det enda som krävs är påfyllnad varje vår av torv eller R.jord.
           
          Citera
          lena:-)
          Inlägg 04-08-2018, 10:52
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 1 440
          Medlem sedan:
          30-03-2004
          Medlem nr: 3 110



          Ja det ser ut som grusöken men så är inte fallet. Finns inget grus i den rabatten. Torrt som i öknen är det förvisso. Ytlagret är torv och barkmull. Det har stått rhododendron tidigare i rabatten men togs bort och det är planterat enligt trädgårdshandlarens instruktioner. Men inser att det är lönlöst med att fortsätta med dessa. Får bli andra buskar!

          Redigerat av lena:-): 04-08-2018, 10:54


          --------------------
          ”Saliga äro de som inte väntar sig något alls av livet, ty de skola icke bli besvikna.”
          citat från "farmor Levengood"
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 19:41
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon