Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > "Pölen" på vår gård
          charlottab91
          Inlägg 29-08-2014, 12:44
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          29-08-2014
          Medlem nr: 80 731



          Vi har alldelses nyligen köpt ett hus (bor ej där permanent ännu), och tidigare ägarna (lever ej mer) har anlagt en damm någon gång under sin levnadstid. Finns massa vattenväxter i kanterna samt ett "dike" till dammen. Diket transporterar vatten till dammen när det regnar mycket, samt vår och höst. Det verkar vara ända vattentillförseln. Tvivlar på att vattnet cirkulerar. I övrigt verkar dammen vara i rätt bra skick, men nu när det regnat mycket så håller den på att svämma över..

          Jag undrar, om det går att göra ett "dike" från dammen som transporterar bort detta överflödiga vatten när det behövs. Hur skulle detta göras på enklaste sätt? Är det så simpelt som att bara gräva en fåra, som sommartid får vara torr, och när det regnar så mycket att dammen får för mycket vatten, så rinner det helt enkelt bort via diket till vägdiket som finns i närheten? Detta skulle då konstrueras på något sätt så att när det blir "för högt" vatten så finns det en kant som vattnet rinner över och ut i diket/fåran.. Om du förstår hur jag tänker...?

          Andra förslag på hur jag skulle kunna sköta dammen uppskattas även smile.gif
           
          Citera
          Hasse_h
          Inlägg 01-09-2014, 12:46
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem sedan:
          17-03-2003
          Medlem nr: 933



          Hade jag haft en damm med ett dräneringsdike som tillopp hade jag sett till att även göra ett motsvarande utlopp precis som du själv funderar över. Med ett väder som blir alltmer extremt så får man ju se till att stora vattenmängder på kort tid kan rinna undan utan att förstöra mark och byggnader.

          En fördämning i betong med en öppning som leder till utloppsdiket kunde vara en möjlighet. Öppningens lägsta nivå blir då dammens högsta möjliga nivå.
          Bifogad fil  damm.jpg ( 22.43k ) Antal nedladdningar: 67


          Exakt hur det ska utformas är väl svårt att säga utan att veta hur förutsättningarna ser ut. Men principen gjuten betongmur med en öppning på mitten borde väl fungera:
          Bifogad fil  mur.jpg ( 2.99k ) Antal nedladdningar: 67


          Hur stor och kraftig denna fördämning ska göras beror ju på dammens storlek.

          Ett billigare och kanske enklare alternativ kunde ju vara att göra ett bräddutlopp dvs en punkt där dammen kan tillåtas svämma över och då leds vattnet därifrån ner i ett dike. Man skulle kunna gräva ur i kanten på dammen vid denna punkt till den nivån man vill ska vara max vattennivå, sedan lägger man en bit dammduk som skydd mot jorden så den inte eroderar bort när flödet blir stort. Sedan förankrar man denna med större stenar och grus ovanpå både en bit ner i dammen och även på utsidan ner mot diket.

          Det var några idéer i alla fall.
           
          Citera
          CeciliaR
          Inlägg 01-09-2014, 21:55
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 157
          Medlem sedan:
          07-09-2007
          Medlem nr: 12 378



          Lägg ner ett enkelt rör i den nivån du vill ha ytan på dammen (istället för ett dike så lägger du ner röret i diket och fyller sen igen) tänker jag kunde vara en enkel och diskret lösning?
           
          Citera
          charlottab91
          Inlägg 26-12-2014, 18:34
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          29-08-2014
          Medlem nr: 80 731



          Fina förslag biggrin.gif
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 10:43
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon