Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Excel-fråga
          Gossen Ruda
          Inlägg 21-11-2011, 19:14
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Kan man sortera poster i excel med flera olika val på kolumner? Jag hittar bara ett val. Bakgrund: Jag har mitt register på steklar upplagt i ett gammalt MS Works som följde med Win95. Fungerar utmärkt, enkelt utan en massa krångel. Jag har kolumner där jag lägger in uppgifter för varje post, exempelvis familj, släkte, art, kön mm. Sen kan jag sortera alla poster i tre led på exempelvis släkte - art - kön. Svårt att förklara men gör jag det kommer alla steklar samlade i släkten, inom varje släkte på art och sen på kön. Bra när jag skall kolla om antalet hanar av en viss art stämmer i registret och i lådorna. Så kan jag dessutom exportera registret till en textfil och sen ladda in den i excel för utskrift, utskriftsgeneratorn i MS Works är inte så bra. Jag skulle öven vilja ha möjlighet att sortera på samma sätt i excel men det verkar inte gå. Jag kan visserligen först sortera i Works och exportera till excel men det är lite bökigt. Någon?


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          xlxl67
          Inlägg 21-11-2011, 19:21
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem sedan:
          12-08-2009
          Medlem nr: 25 446



          Vilken version har du? Har själv 2003 och det går bara att sortera utifrån 1 kolumn men i nyare versioner går det att merga sökningarna med villkor från flera kolumner. Alltså rader från:
          -Kolumn A där x är SANT
          -Kolumn B där y är SANT

          Om jag kan förstå hur du vill ha det skall jag hjälpa dig för kan göra det mesta i Excel. Om du har en gammal version så går det mesta att lösa med macron.


          Redigerat av xlxl67: 21-11-2011, 19:25
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 21-11-2011, 21:20
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Det ÄR svårt att förklara men jag vill exempelvis sortera i fallande bokstavsordning i kolumn 4 och sen fallande bokstavsordning i kolumn 5 och dito i 6. Så här:

          A A A
          A A B
          A B A
          A B B
          B A A
          B A B
          B B A
          B B B
          C A A
          C A B
          C B A
          osv

          Excel ver 2007


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          xlxl67
          Inlägg 21-11-2011, 21:32
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem sedan:
          12-08-2009
          Medlem nr: 25 446



          Förstår precis hur du menar!

          Detta skall fungera i 2007.

          -Makera raden för kolumnrubrikerna (kolumnrubriker måste du ha för att få detta att fungera).
          -Alltså klicka på 1an längst till vänster så att rubrik raden blir markerad.
          -Välj data-filter-autofilter. Nu skall du få nedåtpilar på alla "kolumnrubriker".
          -Välj i rubrikraden dina villkor så skall det fungera. Då skall du få ut ditt urval.

          Om inte detta fungerar:
          Är det alltid samma kolumner du vill sortera över?

          Redigerat av xlxl67: 21-11-2011, 21:32
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 21-11-2011, 21:48
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Tack, skall testa senare. Det kan vara olika kolumner.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          fvd
          Inlägg 21-11-2011, 22:14
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem sedan:
          21-08-2009
          Medlem nr: 25 623



          Om du har en någorlunda ny version så markerar du först hela bladet genom att klicka på fyrkanten längst upp till vänster. Därefter letar du upp menyn Data. Sedan väljer du sortering och där kan du välja hur många nivåer du vill. Sedan väljer du delsumma och där kan summera precis hur du vill. Hör av dig om det krånglar. Det är det värsta som finns när man sitter där och svettas har gjort det många gånger.


          --------------------
          Zon 1
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 21-11-2011, 22:16
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Funkade inte. Jag fick först infoga en kolumnrubriksrad och skriva in rubriker. När jag sen försökte sortera på släkte i bokstavsordning gick det bra men sen när jag gick vidare till art och sorterade struntade programmet i den förra sorteringen.

          CITAT (fvd @ 21-11-2011, 22:14) *
          Om du har en någorlunda ny version så markerar du först hela bladet genom att klicka på fyrkanten längst upp till vänster. Därefter letar du upp menyn Data. Sedan väljer du sortering och där kan du välja hur många nivåer du vill. Sedan väljer du delsumma och där kan summera precis hur du vill. Hör av dig om det krånglar. Det är det värsta som finns när man sitter där och svettas har gjort det många gånger.

          Skall kolla det i morgon.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          fvd
          Inlägg 21-11-2011, 22:29
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem sedan:
          21-08-2009
          Medlem nr: 25 623



          Du har inte tala om i vilken ordning den skall sortera kolumnerna. När du väljer klickar du på sortera inte på A-Ö eller Ö-A utan på Sortera: Då får du upp en menyruta och där väljer du lägg till nivå.


          --------------------
          Zon 1
           
          Citera
          skånepåg
          Inlägg 21-11-2011, 22:34
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem sedan:
          18-02-2009
          Medlem nr: 21 199



          Detta kanske kan hjälpa? http://office.microsoft.com/sv-se/training/CR006183114.aspx Finns mycket på nätet, jag tog själv datorkörkort i de programmen för 14 år sen men man glömmer ju det lika lätt för man använder ju inte dem tongue.gif
          Jag har ju det ny works programmen från 2010 och openoffice men kan tyvärr inte hjälpa mer =(


          --------------------
          Pjater-Zon 1-2
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 22-11-2011, 09:52
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          CITAT (fvd @ 21-11-2011, 22:14) *
          Om du har en någorlunda ny version så markerar du först hela bladet genom att klicka på fyrkanten längst upp till vänster. Därefter letar du upp menyn Data. Sedan väljer du sortering och där kan du välja hur många nivåer du vill. Sedan väljer du delsumma och där kan summera precis hur du vill. Hör av dig om det krånglar. Det är det värsta som finns när man sitter där och svettas har gjort det många gånger.

          Det fungerade, tack. Möjligen kan man komma dit även på det sättet xlxl skrev men här var det enkelt. Dvs när jag testat några gånger.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          fvd
          Inlägg 22-11-2011, 11:22
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem sedan:
          21-08-2009
          Medlem nr: 25 623



          Ja det går att göra på massor av sätt. Filtrering är en jättebra funktion så den kan du också använda vid behov. När du har fått ditt dokument klart finns det ett par andra praktiska saker du kan göra. Om du har många sidor är det praktiskt att låsa rubrikraden.

          Markera hela raden och gå in på; menyn Visa välj lås fönsterrutor välj lås översta raden.

          Sedan kan du förändra utseendet på rubriken.högerklicka med musen och välj formatera celler. Jag brukar fylla med svart och ha vita feta bokstäver radbyte är också bra att ha osv testa tills du är nöjd.

          I övriga celler i dokumentet väljer du det du har behov av. Markera kolumn för kolumn om du vill ha olika format t e x text tal dat osv


          --------------------
          Zon 1
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 22-11-2011, 11:39
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Jo, jag skall testa lite. Jag kommer dock fortfarande att lägga in nya poster och ändra i Works och sen exportera en kopia till Excel. Då blir risken mindre för att jag skall ställa till något av misstag. Redan nu har jag över 6000 poster och jag har ingen lust att rätta eller lägga upp allt på nytt via papperskopian. Works är dessutom så lätt att jobba med.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          fvd
          Inlägg 22-11-2011, 12:11
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem sedan:
          21-08-2009
          Medlem nr: 25 623



          Klokt fast du kan öppna ett kalkylblad till och testa på till du känner dig säker. Ställ pekaren i flikraden längst ner bredvid ett kalkylblad och högerklicka och välj infoga sedan kalkylblad ok.


          --------------------
          Zon 1
           
          Citera
          Plater
          Inlägg 12-01-2012, 20:22
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 148
          Medlem sedan:
          30-06-2010
          Medlem nr: 31 636



          Skummade igenom svaren i tråden och såg inte någon nämna "Formatera som tabell"-funktionen. Då får man små knappar på alla kolumnrubriker där man kan sortera på olika kolumner men ändå behålla inbördes ordning. Mycket smidigt tycker jag.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 20:52
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon